یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹

با مدرنیته شدن جوامع بیماری‌های مختلفی از جمله افسردگی به خانه‌ها رخنه کرده است به طوری که افرادی که در جوامع سنتی زندگی می‌کنند از بیماری‌های روان تنی رنج می‌برند.

افسردگی قابل درمان است
سلامت نیوز : با مدرنیته شدن جوامع بیماری‌های مختلفی از جمله افسردگی به خانه‌ها رخنه کرده است به طوری که افرادی که در جوامع سنتی زندگی می‌کنند از بیماری‌های روان تنی رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ برای آشنایی بیشتر با راه‌های مقابله و درمان این بیماری با «مهرداد فیضی»، روان‌شناس به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چرا افسردگی، بیشتر در میان زنان شایع است؟
زنان به دلیل ویژگی‌های جسمانی و هورمونی و حساسیت‌هایی که دارند بیشتر مبتلا به افسردگی می‌شوند. بر این اساس برخی زنان به علت نرسیدن به جایگاه واقعی خودشان در جامعه، اضطراب و نبود رفاه اجتماعی در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. البته خوب است بدانید که در صورت وجود عوامل ارثی، فرد سریع‌تر به این بیماری مبتلا می‌شود.

چند درصد از زنان از این بیماری رنج می‌برند؟
اکثر زنان رگه‌هایی از افسردگی خفیف را دارند، اما آن را عادی می‌دانند و تمایلی به درمان ندارند اما آمارها نشان می‌دهند 20 تا 40 درصد زنان ما دچار افسردگی هستند که فقط با دارو درمان می‌شوند و نزد روان‌شناس نمی‌روند، با وجود آنکه نیاز به رفتار درمانی در آنان احساس می‌شود. ذکر این نکته لازم است که چنانچه زنان در همان مراحل نخست افسردگی به روان‌پزشک مراجعه و درمان خود را شروع کنند سریع‌تر و بهتر درمان می‌شوند، اما بیشتر مراجعان افرادی هستند که در مراحل شدید افسردگی قرار دارند و به علت اینکه نقش زنان در مدیریت خانواده بسیار با اهمیت است درمان دیر هنگام ممکن است خانواده بیمار را تهدید کند.

علایم بیماری افسردگی چیست؟
علامت اولیه افسردگی با کاهش انرژی، لذت نبردن از زندگی، احساس غم دایمی و عذاب آور، کاهش یا افزایش خواب و نیز کاهش یا افزایش وزن نمود پیدا می‌کند. افکار منفی همواره در ذهن بیماران افسرده وجود دارد و این افراد میل بسیاری به خودکشی دارند. همچنین دردهای پراکنده متعدد و فقدان تمرکز نیز از دیگر علایم این بیماری هستند.

ارزش‌های دینی چقدر می‌توانند در کمتر مبتلا شدن به افسردگی موثر باشند؟
آنچه مسلم است اینکه عقاید دینی در زندگی موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شوند به طوری که فرد هیچ‌گاه خودش را تنها نمی‌بیند و همیشه خدا را حامی خود می‌داند، بررسی‌ها نشان می‌دهند آمار بیماری‌های روانی در جامعه‌هایی که مذهبی هستند و به مراسم دینی اهمیت می‌دهند، کمتر است.

وضعیت اقتصادی چه تاثیری در بیماری‌های روانی دارد؟
اگر وضعیت اقتصادی را معادل اوضاع نابرابر اقتصادی در جامعه تلقی کنیم می‌توانیم بگوییم که در بروز بیماری‌های روانی موثرهستند. برای مثال در برخی کشورهای قاره آسیا اکثر مردم زیر خط فقر هستند اما افسردگی به اندازه سایر کشورها در آنان دیده نمی‌شود. زیرا همه مردم در یک سطح هستند. اما در کشورهایی که افراد به میزان توانایی و علم خود درآمد ندارند این معضل بیشتر دیده می‌شود پس با وجود این میزان نابرابری اگر فردی افسرده نشود جای تعجب دارد.

به نظر شما مهم‌ترین علت ابتلا به افسردگی در میان دختران جوان چیست؟
بیشترین دلیل در میان این قشر از جامعه ترس است، ترس از دست دادن شغل یکی از دلایل بروز مشکلات عاطفی است. زیرا بروز این مشکلات ترس از آینده را به دنبال خواهد داشت. باید توجه داشت که به دنبال ناکامی‌های عشقی و شغلی فرد یک دوره افسردگی را طی می‌کند که جلوگیری از آن تقریبا اجتناب ناپذیر است.

برای پیشگیری از این بیماری چه توصیه‌هایی دارید؟
یکی از بهترین روش‌ها ورزش کردن است زیرا افراد با ورزش اکسیژن بیشتری می‌گیرند و دی اکسید کربن خون را دفع می‌کنند که این موضوع می‌تواند در کنترل افکار منفی موثر باشد. باید توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به این بیماری جای نگرانی نیست، زیرا افسردگی خطرناک نیست و با اجرای چند اصول ساده این بیماری قابل درمان یا پیشگیری است. در گام نخست مراجعه به روان‌پزشک و عمل کردن به دستورات او بسیار با اهمیت است متاسفانه در جامعه ما مردم تمایل زیادی به مراجعه به روان‌پزشکان ندارند. در صورتی که روان‌پزشک شما را به مشاور ارجاع داد حتما دستورهای او را اجرا کنید.

بهترین روش برای درمان این بیماری، دارویی است یا غیر دارویی؟
درمان‌های غیر دارویی شامل روان درمانی و رفتار درمانی است. البته متأسفانه گرایش مردم بیشتر به سمت دارو درمانی است و گمان می‌کنند از این راه سریع‌تر به جواب می‌رسند. اما التقاط رفتار درمانی و دارو درمانی بهترین روش درمانی است. به طوری که روان‌شناسان و روان‌پزشکان باید در کنار هم بیمار را درمان کنند. اگر نیاز به تجویز دارو بود این کار صورت گیرد و اگر نیاز نبود با روش‌های درمانی رفتاری و شناختی به درمان فرد پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha