سلامت نیوز : سال‌هاست که فعالان محیط زیست درباره خشکی تالاب‌های کشور به مسئولان هشدار می‌دهند. اما گویا این موضوع هرگز جدی گرفته نشد و نتیجه آن این است که چندی پیش اسماعیل کهرم، مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد 45 تالاب مهم کشور که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده بودند، به طور کامل خشک شدند و علت آن هم توجه نکردن به توسعه پایدار در کشور بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز با تایید این مطلب، می‌گوید: در کنار همه عواملی که به خشکی این تالاب‌ها نسبت داده می‌شود ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی نگهداری و بهره‌برداری از آب‌های کشور نیز به این مشکلات دامن زده است که قصد داریم با اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های کشور بهره‌برداری‌های آبی مدیریت شود. مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه 45 تالاب کشور اکنون به طور کامل خشک شده است که البته تعدادی از آنها فصلی هستند، به «حمایت» می‌گوید: در کل 252 تالاب در کشور ما وجود دارد که انواع مختلفی دارند و حداکثر عمق آنها 6 متر است؛ با این حال اکنون بسیاری از این تالاب‌ها یا کاملا خشک شده‌اند یا در حال خشک شدن هستند. «اسماعیل کهرم» می‌افزاید: استفاده بی‌رویه و بدون برنامه صنایع کشاورزی که در مجاورت این تالاب‌ها بودند از آب آنها، باعث شد تا با توسعه‌ ناپایدار امروز شاهد خشک شدن تالاب‌های مهمی مانند پریشان، طشک، بختگان، گاوخونی و ... باشیم.

زمین‌های کشاورزی باعث مرگ 80درصدی ارومیه شد
به گفته وی یک تالاب تا زمانی زنده می‌ماند که آب به آن وارد شود اما وقتی که روی 11 رودخانه مجاور این تالاب‌ها سد احداث شده است دیگر نباید انتظار باقی ماندن آب در آن را داشت.وی توضیح می‌دهد: اکنون 80 درصد از دریاچه ارومیه به این علت خشک شده است که بر روی هر رودخانه‌ای که به آنها وارد می‌شد بدون برنامه سد ساخته شده است. همچنین با افزایش زمین‌های کشاورزی از 350 هزار هکتار به 750 هزار هکتار که به آب بیشتری نیاز داشتند دیگر آبی برای ارومیه باقی نماند.

کهرم تاکید می‌کند: اکنون طرحی با نام «حمایت از تالاب‌ها» در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است که امیدواریم گام موثری در نگهداری از تالاب‌های باقی مانده و احیای تالاب های خشک شده باشد؛ البته طبق این قانون 18 راهکار نیز برای احیای ارومیه پیشنهاد شده است که مطمئنا اجرای آنها موثر خواهد بود.این فعال محیط زیست خاطرنشان می‌کند: البته یادمان باشد که اگر به دستور نمایندگان مجلس، حفر چاه در سال 87 تا 88، که خود عامل مهمی در خشکی آب‌های زیرزمینی اطراف دریاچه است آزاد نمی‌شد، تاکنون عکسهای هوایی وجود 73 هزار حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه را نشان نمی‌داد.

کمبود آب در ایران ریشه‌ای است
مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مسئولان هرگز به این موضوع که کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک جهان قرار گرفته است توجهی نداشته‌اند، خاطرنشان می‌کند: ایران سالانه به طور میانگین یک سوم از معدل کل جهان بارندگی دریافت می‌کند، یعنی سالانه 250 میلی متر آب دریافت می‌کنیم و این در صورتی است که رقم جهانی آن 850 میلی متر است و با این کمبود آب اگر طبق برنامه‌ای مدون پیش نرویم، در آینده‌ای نزدیک تالاب‌ها که هیچ، همه آب‌های زیرزمینی کشور نیز خشک خواهند شد.

حق آبه هم پرداخت نمی‌شود
در همین زمینه مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور با بیان اینکه ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی بهره‌برداری از آب در کشور باعث شد تا هرکس فقط به فکر تأمین نیازهای جامعه هدف خود باشد، به «حمایت» می‌گوید: برای مثال جهاد کشاورزی به فکر تأمین غذای مردم بود و وزارت نیرو نیز هر کاری کرد تا به جامعه برق و انرژی برساند، در این میان سازمان حفاظت محیط زیست نیز تنها ماند و به همین علت اقدام موثری صورت نداد و نتیجه آن هم خشکی چندین تالاب مهم کشور است. «محسن سلیمانی» می‌افزاید: البته در کنار این عوامل پرداخت نشدن حق آبه نیز در تسریع خشکی این زیست بوم‌ها موثر بود.وی ادامه می‌دهد: البته نباید همیشه دستگاه‌های متولی را مقصر اصلی این اتفاق دانست و به نظر من تغییر الگوی مصرف خانوارها و افزایش تقاضا و جمعیت در کشور نیز باعث شد تا استفاده از منابع آبی که ثابت بودند، چندین برابر شود و همین موضوع کم کم به خشکی آنها بینجامد.

لزوم مدیریت آب‌های باقیمانده
به گفته این مقام مسئول راهی را که سال‌ها اشتباه طی شده است نمی‌توان به همین راحتی تغییر داد و باید با استفاده از راه‌حل‌های موثر منابع باقی مانده آب کشور را مدیریت کرد. سلیمانی تصریح می‌کند: اگر از همان ابتدا برای استفاده از آب در کشور برنامه مدونی وجود داشت، اکنون با مشکل کم آبی مواجه نمی‌شدیم و این راهی چندین ساله است که بازگشت از آن امکان پذیر نیست. سلیمانی می افزاید: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد در قالب طرحی به نام «حفاظت از تالاب‌های ایران»، برنامه مدیریتی تصویب کند تا در آینده بهره‌برداری و استفاده و همچنین احیای هم زمان این منابع غنی زیست محیطی طبق آن انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha