سلامت نیوز : حدود یک ماه پیش بود که رییس پلیس‌آگاهی نیروی‌انتظامی اعلام کرد که 37 درصد از 1900 قتل به وقوع پیوسته درسال گذشته با سلاح سرد انجام شده ‌است؛ آماری که سبب شد در محافل مختلف حقوقی و قضایی، زمزمه بررسی لایحه «ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد» که از سال 86 تاکنون در پیچ و خم تصویب مانده است، دوباره مطرح شود تا اینکه سرانجام عبدالعلی میرکوهی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری، از بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر ‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ بر این اساس، پس از گذشت حدود 6 سال از باز و بسته شدن پرونده این لایحه در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، نمایندگان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بر آن شده‌اند تا از سه‌شنبه این هفته طرح ممنوعیت به‌کارگیری «سلاح سرد و تشدید مبارزه با جرایم خشونت بار» را مورد بررسی قرار دهند.

کاهش رعب و وحشت، با تصویب لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد
با اعلام زمان بررسی لایحه «ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد» رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس درباره این لایحه اظهار می‌دارد: این طرح در صورتی که جامع و مانع باشد، اقدامی پیشگیرانه به شمار می‌آید و منجر به کاهش رعب و وحشت در جامعه می‌شود.اللهیار ملکشاهی ادامه می‌دهد: باید گفت که موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد و چاقو و امثال آن در جامعه نیاز به جامعه‌نگری گسترده دارد زیرا چاقو استفاده‌های مشروع فراوان هم دارد.

البته وی معتقد است که قوانین فعلی ما هیچ نقصی در این باره ندارند زیرا در قانون مجازات اسلامی، مجازات سختگیرانه‌ای برای افرادی که از سلاح سرد برای زورگیری و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است. نماینده مردم کوهدشت با بیان اینکه شدیدترین مجازات‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه، مجازات «محاربه» یعنی اعدام است، خاطرنشان می‌کند:‌ گرچه قوانین فعلی ما برای انتخاب و تعیین مجازات و برخورد با اشرار قاطع و کافی است، در این حال لایحه‌ای که درباره ممنوعیت حمل، خرید و فروش سلاح سرد در مجلس مطرح‌شده را باید به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار داد تااگر عناوین مثبتی دارد به قوانین فعلی افزوده شود. ملکشاهی همچنین تصریح می‌کند: با توجه به مجازات تعیین‌شده در این لایحه برای خرید، فروش و حمل سلاح سرد، می‌توان امیدوار بود که در صورت تصویب نهایی این طرح از وقوع بسیاری از جرایم مربوط به ضرب و جرح و قتل در کشور جلوگیری شود.

تصویب یک قانون مستلزم گذشت زمان است
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با بیان اینکه آمارهای به ثبت رسیده در سال گذشته حاکی از آن است که در هر نزاعی که از چاقو استفاده شده است یک یا بیشتر از یک نفر جان خود را از دست داده‌‌اند، علت تاخیر در بررسی طرح ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد را حجم بالای کار در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس چه از حیث کمی و چه از نظر کیفی ‌می‌داند .

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با «حمایت» می‌افزاید: برخی از قوانینی که برای بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مطرح می‌شود بیشتر از هزار ماده دارند و گاهی بررسی و تصویب یک ماده چند ماه طول می‌کشد. همچنین از آنجا که یک لایحه یا لایحه وقتی قانون شود عواقب و آثاری را به دنبال دارد، بررسی دقیق و همه‌جانبه و تصویب یک قانون مستلزم گذشت زمان است. نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان تصویب نشدن این لایحه را تاکنون غفلت مجلس نسبت به این موضوع حایز اهمیت نمی‌داند و یادآورمی‌شود: برای استفاده از «چاقو» قانون وجود دارد و برای مجازات آن شدیدترین نوع قرار تأمین در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه، مصادیق سلاح سرد را شامل هر وسیله‌ای غیر از سلاح گرم که به موجب آن به فردی صدمه وارد شود، عنوان و تصریح می‌کند: چاقو، پنجه بکس، قمه و زنجیر از جمله مواردی هستند که جزو سلاح سرد محسوب می‌شوند. در این طرح استفاده، خرید و فروش، تولید، در معرض فروش قرار دادن، ورود سلاح سرد و ... به عنوان جرم شناخته می‌شود.به اعتقاد اسفنانی، با تصویب این لایحه دایره شمول «سلاح سرد» گسترش می‌یابد و اعمال قانون به شدیدترین حالت ممکن انجام می‌شود.اسفنانی با بیان اینکه این طرح 12 ماده دارد، اظهار امیدواری می‌کند: این لایحه به‌زودی در کمیسیون بررسی شده و تا آخر سال به عنوان قانون به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha