یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 87246

كاربرد درمانی آب و چشمه‌ های آب گرم برای تسكین درد و تقویت اندام‌ های درونی و حفظ سلامت پیشینه بسیار قدیمی‌ای دارد.

سلامت نیوز : كاربرد درمانی آب و چشمه‌های آب گرم برای تسكین درد و تقویت اندام‌های درونی و حفظ سلامت پیشینه بسیار قدیمی‌ای دارد، تا حدی كه در بسیاری از متون قدیمی به كاربرد آب درمانی و حمام در چشمه‌های آب گرم در زمان مصر باستان اشاره شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ این شیوه آنچنان در زمینه تسكین درد، درمان برخی از بیماری‌ها و افزایش نشاط و شادابی پوست موثر بوده كه امروزه مردم سرزمین‌های زیادی در شرق و غرب به استفاده از چشمه‌های آب گرم تمایل دارند و بر این باورند كه شنا كردن، راه رفتن و نشستن در این چشمه‌های جوشان از زمین می‌تواند آثار تقویتی و درمانی مفیدی بر بدنشان داشته باشد. البته این تنها دیدگاه مردم و مصرف‌كنندگان این شیوه‌های درمانی نیست. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نیز به كاربرد درمانی و اهمیت استفاده از چشمه‌های آب گرم و آب معدنی اشاره می‌كنند و آن را یكی از ‌روش‌های آب‌درمانی می‌دانند.

همه انواع آب درمانی

آب درمانی مجموعه‌ای از تكنیك‌هایی است كه در آن از آب برای بهبود بیماری‌های جسمی و روانی استفاده می‌كنند و گروهی آن را بهترین روش برای تقویت سلامتی و زیبایی می‌دانند. درمانگران آب درمانی از دو شیوه آب درمانی درونی و آب درمانی بیرونی برای درمان و حفظ سلامتی مراجعان خود استفاده می‌كنند. در شیوه آب درمانی درونی درمانگر بعد از معاینه بیمارش متناسب با بیماری او مصرف آب خالص، آب تقویت شده با مواد معدنی یا گیاهان دارویی یا آب چشمه‌های خاص را پیشنهاد می‌كند و به این ترتیب با پاكسازی اندام‌های درونی به تسكین درد و تسریع روند درمانی بیمار كمك می‌كند. اما در شیوه بیرونی درمانگر استفاده از حمام با آب‌های تقویت‌شده یا خالص، شنا كردن در آب چشمه‌های معدنی و آبپاشی به بدن را توصیه می‌كند كه متناسب با نوع بیماری فرد به او توصیه می‌شود كه انواع و اقسام مختلفی دارد و بیشترین كاربرد آن در درمان بیماری‌های مفصلی، استخوانی و برخی از انواع آلرژی و اگزما ست.

برای تسكین دردهای مفصلی

خزینه‌درمانی یا شیوه درمانی حمام دو جفتی از آن دست شیوه‌هاست كه نه تنها گونه‌ای از آن در مكتب طب سنتی ایران نیز وجود دارد بلكه درمانگران شیوه‌های مختلف درمانی در هند و چین نیز از آن برای درمان و تسكین دردهای مفصلی به ویژه در ناحیه پا، لگن خاصره و اختلال در عملكرد مهره‌های پایینی ستون فقرات   بهره می‌برند. در این شیوه درمانگر از 2 وان یا خزینه كه یكی با آب گرم و دیگری با آب سرد پر شده استفاده می‌كند. در این شرایط بیمار ابتدا در وانی كه آب گرم قرار دارد می‌نشیند و پاهایش را تا بالای زانو در وانی كه آب سرد در آن قرار دارد فرو می‌برد و پس از مدتی روند را معكوس انجام می‌دهد. به این ترتیب كه بعد از تكنیك اول در وان آب سرد می‌نشیند و این بار پاهایش را در وان آب گرم قرار می‌دهد.این روند در طول یك جلسه درمانی بر اساس دیدگاه متخصص آب درمانی چند بار تكرار می‌شود. این روش به بهبود جریان گردش خون در اندام‌ها به ویژه پاها كمك می‌كند و بسیاری از دردها و اختلال‌های استخوانی را تسكین می‌دهد.

آب‌نمك درمانی و افزایش طول عمر

آب‌نمك درمانی یا نمك‌مالی یكی دیگر از شیوه‌های زیر مجموعه آب درمانی است كه در آن از آبی استفاده می‌شود كه با یك یا چند ماده معدنی مانند نمك مخلوط می‌شود یا به موازات هم از آب و مواد معدنی مانند نمك برای بهبود بیماری، تسریع روند درمانی و حتی بهبود كیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران استفاده می‌كنند. در این شیوه ابتدا تمام بدن بیمار را با نمك مخصوص ماساژ می‌دهند و بعد از آن با آب خالص یا آب معدنی چشمه بدن بیمار را شست و شو می‌دهند و اجازه می‌دهند او برای مدتی در آب باقی بماند. شیوه دیگر آب‌نمك درمانی این است كه بیمار را با آب مخلوط با نمك شست و شو می‌دهند و برای او تجویز می‌كنند كه برای مدتی در آب بماند. به گفته درمانگران این شیوه علاوه بر پاكسازی و حفظ سلامتی بدن به افزایش طول عمر افراد نیز كمك می‌كند.

درمانی برای خستگی مزمن

ماساژ درون آب یكی از پرطرفدارترین ماساژ‌هایی است كه توسط فشار آب و در داخل آب صورت می‌گیرد. ماساژ گیرنده برای دریافت این ماساژ درون حوضچه‌ای از آب شناور می‌ماند. در این حالت تمامی عضلات و ماهیچه‌های او آرام، منبسط و شل است. در این حالت فواره یا فواره‌هایی از آب با فشارهای متنوع سطح بدن او را ماساژ می‌دهند. در این شرایط كه بدن ماساژ‌گیرنده بی‌وزن درون آب معلق است تاثیرات ماساژ درمانی بیشتر و بیشتر می‌شود. این شیوه بهترین روش برای از بین بردن خستگی‌های مزمن، درمان افسردگی، افزایش نشاط و رسیدن به آرامش در افراد است كه استفاده از آن 3 تا 4 بار در ماه می‌تواند به پیشگیری از بروز این اختلال‌ها نیز در بدن كمك كند. علاوه بر این ماساژ روش دیگری با عنوان آب‌پاشی سوزنی نیز وجود دارد كه شاید نمونه مشابه آن را در سالن‌های سونا و جكوزی دیده باشید. فرد در كابینی قرار می‌گیرد و آب از منفذ‌های سوزنی بسیار ریز از چهار طرف به بدن او پاشیده می‌شود. این شیوه نیز از شیوه‌های تقویت‌كننده و آرامش‌بخشی است كه می‌تواند به افزایش نشاط و شادابی فرد كمك كند.

سم‌زدایی با كمك حمام نمك

یكی دیگر از تكنیك‌های آب درمانی برای پاكسازی اندام‌های درونی از سموم و اخلاط موذی استفاده از حمام نمك است. در این شیوه بیمار در وان آب گرم و نمك اپسوم می‌نشیند به گونه‌ای كه تنها صورتش از آب بیرون بماند. آب این وان مرتب توسط درمانگر بررسی می‌شود و در صورتی كه دمایش كمتر از حد لازم شود آب گرم دوباره به آن افزوده می‌شود. گرمای آب پیش از هر چیز به میزان تحمل بیمار بستگی دارد. در این شرایط بدن بیمار شروع به واكنش می‌كند و نخستین واكنش تعریق است. در این تكنیك بخشی از سموم و اخلاط موذی بدن از طریق تعریق از بدن بیمار دفع می‌شود. بعد از آنکه بیمار مدت زمان لازم را در وان آب نمك می‌ماند و دوش آب گرم می‌گیرد توسط متخصص ماساژ درمانی به مدت 15 تا 20 دقیقه ماساژ بدن می‌گیرد. بعد از دریافت ماساژ بیمار باید به بستر برود و با حوله و پتو خود را بپیچد تا روند تعریق ادامه پیدا كند و مابقی سموم بدن از این طریق از بدنش دفع شود. این شیوه یكی از روش‌هایی است كه از آن برای تقویت عمومی بدن و بهبود بیماری‌های مفصلی استفاده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha