نوجوانانی كه دارای روابط اجتماعی ضعیفی هستند تمایل كمتری برای استفاده از ایمیل و پیام رسان ها نشان می دهند و علاوه بر این بر اساس فرضیه جبران اجتماعی، استفاده از این شبكه ها باعث كاهش افسردگی در افرادی می شود كه دارای فقر منابع اجتماعی هستند.

کاهش افسردگی با استفاده از شبکه های اجتماعی
سلامت نیوز: نوجوانانی كه دارای روابط اجتماعی ضعیفی هستند تمایل كمتری برای استفاده از ایمیل و پیام رسان ها نشان می دهند و علاوه بر این بر اساس فرضیه جبران اجتماعی، استفاده از این شبكه ها باعث كاهش افسردگی در افرادی می شود كه دارای فقر منابع اجتماعی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، شبكه های اجتماعی به دلیل افزایش معاشرت پذیری و كسب تجربه های اجتماعی برای نوجوانان دارای نقش مثبتی است و یكی از استدلال های محققان موافق نیز به ساختار خانواده در جوامع مدرن اشاره می كند كه محدودیت های بیشتری برای ارتباط و حمایت از اعضای خود دارد.

طرفداران این نظریه همچنین نوع روابط خانوادگی را در استقبال از شبكه های اجتماعی موثر می دانند و براساس تحقیقات آنها، كیفیت مناسب ارتباط با شبكه های اجتماعی می تواند باعث تقویت رابطه با پدر و مادر شود، زیرا ارتباطات آنلاین نقش مكملی در توسعه رفتارهای معاشرتی نوجوانان ایفا می كند.

یكی دیگر از استدلال ها این است كه ارتباط با شبكه های اجتماعی آنلاین غالبا در محیط خانه انجام می شود و فرزندان همچنان فرصت ارتباط چهره به چهره با والدین را دارند. محققان به والدین توصیه می كنند به جای نقش محدودكننده به دلیل نبود شناخت از فضای آنلاین و نوع ارتباطات فرزندان در این محیط، با افزایش توانایی های خود، نقش كنترلی ـ نظارتی داشته باشند.

فرضیه جبران اجتماعی اظهار می دارد که استفاده از اینترنت عمدتاً می تواند به نفع کسانی باشد که در تعامل چهره به چهره احساس ناراحتی می کنند.

در پژوهش حاضر، ما این موضوع را بررسی کرده ایم که آیا افرادی که از اضطراب اجتماعی بالاتری رنج می برند از اینترنت به عنوان یک روش جبرانی استفاده می کنند یا خیر و این که چنین استفاده ای لزوماً به احساس راحتی بیشتر آن ها منجر می شود یاخیر.

به گزارش سلامت نیوز ، در مطالعه اول، افرادی که اضطراب اجتماعی بالاتری را تجربه می کردند بعد از استفاده از اینترنت به عنوان یک روش جبرانی، احساس راحتی و خود افشایی بیشتری را از طرف خود گزارش کردند در حالی که چنین چیزی را در تعامل چهره به چهره گزارش نکردند.

اما در مطالعه دوم معلوم شد که اضطراب اجتماعی با کیفیت پایین زندگی ارتباط تنگاتنگی داشته و افرادی که بیشتر به صورت آنلاین با افراد دیگر در ارتباط بودند از افسردگی بیشتری رنج می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha