یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 87249

آیا می خواهید فرزندانی بزرگ کنید که با بزرگسالی کنار بیایند و زندگی شاد و خوبی داشته باشند؟

رازهای بزرگ کردن فرزند شاد
سلامت نیوز : آیا می خواهید فرزندانی بزرگ کنید که با بزرگسالی کنار بیایند و زندگی شاد و خوبی داشته باشند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ کارشناسان راهنمایی هایی برای بزرگ کردن فرزندان مقاوم با دیدگاه های مثبت ارائه کرده اند.

پدر و مادر شاد و خوشحالی باشید.

شاید این خیلی بدیهی به نظر برسد، ولی ارزش تکرار کردن را دارد. کلید داشتن فرزندی شاد، شاد بودن است. منظورمان این نیست که خوش گذران یا بی خیال باشید، ولی داشتن حس اعتماد به نفس، هدفمندی و معنا داشتن زندگی، به والدین کمک می کند تا دیدگاه مثبتی داشته باشند و شکرگذار باشند و جنبه مثبت قضایا و موقعیت ها و نقاط مثبت افراد را ببینند.

حضور داشته باشید.

بهترین کاری که پدر و مادر می توانند برای فرزندشان انجام دهند این است که افکار کاری را کنار بگذارند و از زمانی که در کنار فرزندانشان هستند واقعاً لذت ببرند و حواسشان به چیزهای دیگر پرت نشود. کیفیت زمانی که برای فرزندانتان می گذارید مهم است نه کمیت آن.

روی نقاط قوت تمرکز کنید.

درست است که برای آنکه بچه ها رشد درست و مناسبی داشته باشند، باید انتقاد سازنده بشود. ولی باید از کارهای که درست و خوب انجام می دهند هم تقدیر شود. حواستان باشد که به فرزندتان چه می گویید. برای آنکه او حس خودارزشی قویتر و ماندگارتری داشته باشد، باید از تلاش ها و دستاوردهای او تعریف کنید و هوش و استعداد او را بستائید.

سرزنده باشید.

شوخی کردن با فرزندتان باعث می شود که او آماده موفقیت اجتماعی شود. وقتی والدین با فرزندتان شوخی می کنند و با آنها بازی می کنند و لحظات خوشی دارند، در واقع بچه یاد می گیرد که اجتماعی شود و ارتباط برقرار کند و فکر خلاقی داشته باشد. اگر کمدین نیستید، حداقل می توانید صداهای مختلف را تقلید کنید یا با فرزندتان ترانه بخوانید و خوش باشید.

استراحت بدهید.

مجبور کردن بچه ها به انجام ورزش یا رفتن به کلاس موسیقی شما را وسوسه می کند، زیرا مهارت های آنها را ارتقا می دهد. ولی باید گزینه های دیگری هم به آنها بدهید. کارشناسان و روانپزشکان می گویند چیزی که بچه های امروزی ندارند، بازی است. والدین باید تلفن های همراهشان را خاموش کنند و کار و برنامه های خود را فراموش کنند و فقط با فرزندان خود بازی کنند.

فرزندانتان را در برابر زورگویی ها و آزارها قوی کنید.

بالاخره هر کودکی ممکن است با آزار و اذیت همتایان خود روبرو شود. به فرزندتان یاد بدهید که آن دسته از بچه های زورگو، این کارها را می کنند چون در درون احساس خوشحالی نمی کنند. بدین ترتیب فرزندتان احساس همدردی با بچه های زورگو می کند و دیگر این تعامل ها را درونی نمی کند. بچه ها باید بدانند که مهربان بودن با همتایان باعث می شود که شادی و خوشحالی خودشان تقویت شود.

حس خود-رحمی بسازید.

تحقیقات نشان داده اند که حس خود-رحمی که با عناوینی مانند خود-مهربانی نیز تعریف می شود حتی از عزت نفس هم مهمتر است. افراد که نسبت به خود ترحم و حس شفقت دارند پرانرژی تر هستند و استانداردهای بالاتری دارند و اخلاق کاری بهتری دارند. یادتان باشد که صحبت های مثبت در مورد خودتان را جلوی فرزندتان بگویید تا او از شما الگو بگیرد.

به آنها کمک کنید که به دیگران کمک کنند.

بچه ها وقتی به دیگران کمک می کنند خوشحالترند. این کمک می تواند انجام کارهای کوچک در خانه باشد یا داوطلب شدن برای اهداف اجتماعی. خدمت کردن نه تنها همدردی می آورد، بلکه به دیدگاه و شکرگذاری هم کمک می کند.

مهارت تحمل کردن را به او یاد بدهید.

شما هر کاری کنید، بالاخره فرزندتان با مشکلات روبرو می شود. بجای اینکه سعی کنید او را سر حال بیاورید، به او بیاموزید که احساسات خود را مدیریت کند. مثلاً نوشتن، هنر و داستان گویی به معنا دادن به احساسات کمک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha