سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه آماری تایید می‌کند که به رغم وجود مشکلاتی چون بودجه پایین در حوزه سلامت، گسترش فقر و ضعف نظام بهداشتی در بنگلادش، این کشور در زمینه نرخ امید به زندگی، آمار واکسیناسیون، کنترل سل و شانس زنده ماندن کودکان به پیشرفت‌های قابل توجهی دست‌ یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بنگلادش هشتمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید اما به دلیل اجرای برنامه‌های ویژه حوزه سلامت که بر برابری جنسیتی،‌ تنظیم خانواده، مصون‌سازی و درمان اسهال تمرکز دارند، شاهد این پیشرفت‌های امیدوارکننده بوده است.

«مشتاق آر. چودهوری»، استاد جمعیت و سلامت خانوادگی دانشگاه «براک» گفت: نرخ مرگ و میر مادران در بنگلادش از دهه 1980 میلادی تاکنون در این کشور 75 درصد کاهش یافته و آمار مرگ و میر نوزادان نیز از سال 1990 میلادی به نصف رسیده است. همچنین نرخ امید به زندگی در بین مردم این کشور در مجموع به 68.3 سال افزایش یافته است.

این گزارش حاکیست دسترسی به انواع داروها، افزایش امکانات درمانی سل و بهبود امکان دستیابی به مراقبت‌های اولیه، سه عامل اصلی بهبود شرایط بهداشت عمومی در این کشور عنوان شده‌اند.

به گفته کارشناسان سلامت در بنگلادش، زنان این کشور از طریق حضور در کادرهای پزشکی - درمانی و با کنترل وضعیت سلامت خود و نیز اصول بارداری در ایجاد این شرایط مطلوب، نقش کلیدی داشته‌اند.

زنانی که به عنوان نیروهای امدادی مشغول به کار هستند با مراجعه به منازل و ارائه مشاوره‌های تنظیم خانواده توانسته‌اند نرخ بارداری در زنان را از هفت زایمان در سال 1971 میلادی به 2.3 در سال 2010 کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha