سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک مطالعه جدید تاکید کردند: زنانی که از نوعی داروی پرمصرف آکنه استفاده می‌کنند باید در طول درمان با این دارو در مورد روش‌های قطعی و موثر پیشگیری از بارداری آگاه شوند چون در صورت باردار شدن این دارو می‌تواند عوارض جانبی سوء روی فرزندشان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ داروی «ایزوترتینوین» که نخست با نام تجاری «آکوتان» وارد بازار شد یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی آکنه است اما این دارو می‌تواند موجب بروز نارسایی‌های مادرزادی جدی و خطرناک شود.

پس از کشف عوارض خطرناک این دارو روی جنین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چندی پیش برنامه‌ای را تحت عنوان «ipledge» راه‌اندازی کرد که هدف از آن جلوگیری از بارداری زنانی بود که با این دارو تحت درمان آکنه قرار داشتند. هدف از اجرای این برنامه‌ اطلاع‌رسانی به زنان مصرف‌کننده داروی آکوتان و در نتیجه ممانعت از بارداری زنانی است که از این دارو استفاده می‌کنند.

با وجودی که این برنامه وارد مرحله اجرایی شد اما تحقیقات آماری اخیر حکایت از ناموفق بودن آن در به کار بردن شیوه‌های مختلف و موثر پیشگیری از بارداری در زنانی دارد که از داروی فوق استفاده می‌کنند. به همین دلیل گروهی از متخصصان آمریکایی در یک مطالعه تازه هشدار دارند به دلیل خطرات جدی که مصرف این دارو برای جنین دارد باید روش‌های موثرتر و جدی‌تر کنترل بارداری برای زنان مصرف‌کننده آکوتان به کار گرفته شود.

در برنامه ipledge کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا زنان مصرف‌کننده این دارو را ملزم می‌کنند تا به کاربرد روش‌های جلوگیری از بارداری در طول دوره درمان آکنه متعهد شوند. هرچند اجرای این برنامه و اقدامات پیشین برای پیشگیری از بارداری در میان مصرف‌کننده‌ها چندان موثر نبوده به طوری که به گفته «الانور بیملا شوارز»، نویسنده ارشد این مطالعه از زمان شروع این برنامه در سال 2006 میلادی تاکنون حدود 122 مورد بارداری در میان مصرف‌کنندگان داروی ایزوترتینوین مشاهده شده است.

شوارز هشدار داد: زنانی که از این نوع داروی آکنه مصرف‌ می‌کنند به اطلاعات بیشتری در مورد وسایل و روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری نیاز دارند تا از عوارض سوء این دارو در امان بمانند.

دکتر «امیلی آلتمان» از پزشکان دیگر این مطالعه می‌گوید: هرچند برای متخصصان پوست این امکان وجود ندارد که تمام فاکتورهای خطرزا را در مورد گزینه‌های کنترل بارداری در زنان ارزیابی کنند اما برای بیماران این امکان وجود دارد که به منظور دریافت مشاوره در این زمینه به متخصص زایمان مراجعه کنند.

به گفته آلتمان نکته مهم این است که بیماران در مورد روش‌های موثر پیشگیری از بارداری و خطرات باردار شدن در صورت مصرف این دارو مشاوره دریافت کنند تا با مشکل تولد نوزادان بیمار و مبتلا به نارسایی مادرزادی مواجه نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha