سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت به تبیین آخرین اخبار پیرامون اضافه شدن اقلام جدید دارویی به فهرست حمایتی بیمه، آخرین وضعیت قاچاق دارو، برخورد با عاملان توزیع داروی لاغری غیرمجاز اکسی‌الیت، اعتبارات دارویی، آخرین وضعیت واکسن فلج اطفال و آخرین وضعیت شکایت مردم در سامانه 1490 پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول دیناروند در حاشیه چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن کشورهای در حال توسعه که با حضور نمایندگانی از کشورهای کوبا، مالزی، چین، هند، تایلند و اندونزی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه با پیشرفت‌های اخیر حوزه دارو، کار دستگاه‌های نظارتی سخت‌تر و هزینه‌بردارتر شده است، اظهار کرد: ایجاد شبکه‌های منسجم میان کشورها برای کنترل و نظارت در این حوزه می‌تواند موثر واقع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرانه مصرف دارو با توجه به افزایش قیمت داروها در مدت اخیر افزایش یافته است؟ گفت: ابتدای امسال به دلیل تغییرات و نوسانات ارزی، قیمت‌ داروهای وارداتی به حدود دو برابر و قیمت داروهای داخلی حدود 50 درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وعده‌اش برای آرام‌سازی بازار دارویی کشور، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، بخش بزرگی از کمبودها جبران شد و آرامش به بازار دارویی کشور بازگشت. همچنین در حال حاضر مابه‌التفاوت قیمت ایجاد شده داروها به علت تفاوت نرخ ارز که به بیماران پرداخت می‌شد، با توافقات صورت گرفته توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. با این تدابیر صورت پذیرفته قیمت بسیاری از داروها به سال 91 بازگشته است. اما درباره اینکه سرانه درمان مصرف دارو افزایش یافته است یا خیر؟ نمی‌توان به طور قطعی اظهارنظر کرد. اما ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که افزایش قیمت داروها در سرانه مصرف تاثیری ندارد.

بازگشت قیمت 30 قلم داروی بیماران صعب‌العلاج به سال 91

رییس سازمان غذا و دارو همچنین ضمن اعلام خبر گسترش فهرست پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: انتخاب داروها و اضافه شدن آنها به لیست داروهای حمایتی بیمه دارای فرمول مشخص است. بر این اساس آن دسته از داروهای بیماران صعب‌العلاج که گران قیمت هستند و به طور طولانی مدت توسط بیماران استفاده می‌شوند و اگر با معیارهای وزارت بهداشت همخوانی داشته باشند، مشمول لیست حمایتی بیمه‌ها برای بازگشت به قیمت سال 91 خواهند شد. البته میزان اعتباری که در نظر گرفته شده است را نیز لحاظ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 170 قلم دارو وارد این فهرست شده‌اند،‌ گفت: 30 قلم داروی جدید بیماران صعب‌العلاج نیز ارزیابی و به بیمه‌ها ارسال شده است که طی این هفته اعلام خواهد شد. البته این فهرست نهایی نخواهد شد و ارزیابی‌ها همچنان ادامه خواهند داشت تا اگر نیاز بود، داروهایی به آن اضافه شوند.

سرنخ‌هایی از عاملان توزیع داروی اکسی‌الیت به دست آمده است

دیناروند درباره آخرین وضعیت برخورد با قاچاق دارو در کشور نیز اظهار کرد: بخشی از قاچاق داروها مربوط به خروج داروهای گران قیمتی است که یارانه دریافت می‌کنند. درواقع این داروهای گران قیمت به صورت غیرقانونی از مرز خارج می‌شوند که با تمام تلاش‌های صورت پذیرفته، باز هم نتوانسته‌ایم میزان خروج این داروها را به صفر برسانیم.

وی افزود: بخش دیگر قاچاق دارو مربوط به آن دسته از داروهایی است که به صورت قانونی توسط وزارت بهداشت به ثبت نرسیده و تایید نشده‌اند و از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. درواقع نگرانی عمده ما در مورد این گروه از داروهای قاچاق، تقلبی بودن آنها و میزان خطری است که برای بیمار دارد. به عنوان مثال داروی اکسی‌الیت که به منظور لاغری استفاده می‌شد نیز ثبت نشده بود اما تبلیغ ماهواره‌ای داشت و در بازار موجود بود. در حال حاضر سرنخ‌هایی در خصوص عاملان قاچاق و توزیع این داروها به دست آمده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه درباره اعتبارات دارویی وزارت بهداشت نیز گفت: از حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، 700 میلیارد تومان در اختیار بیمه‌ها قرار گرفت، 200 میلیارد تومان مربوط به سازمان غذا و داروست و 900 میلیارد تومان باقی مانده نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.

آخرین وضعیت تامین واکسن فلج اطفال در کشور

رییس سازمان غذا و دارو درباره کمبود واکسن فلج اطفال در کشور نیز گفت: کمبود و به مشکل خوردن تولید واکسن فلج اطفال برای کشوری که دهها سال است یک نوع واکسن را تولید می‌کند، باعث سرشکستگی است. البته در حال حاضر موسسه رازی سعی می‌کند کمبود ظرفیت خود را جبران کند. از هفته آینده نیز ذخیره‌سازی این واکسن آغاز خواهد شد.

کاهش 50 درصدی شکایات دارویی مردم

دیناروند در پایان در پاسخ به پرسشی درباره روند ثبت شکایات دارویی مردم در سامانه 1490، گفت: تا مرداد و شهریور ماه امسال، 90 درصد شکایات مربوط به گرانی و کمبود دارو بود، اما با اقدامات صورت گرفته، تماس‌های مربوط به این حوزه 50 درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha