دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 87286

سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 30 درصد مردم ایران دچار چربی کبد هستند که ازاین افراد پنج درصد به نارسایی‌های کبد منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رضا ملک زاده در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران گفت: این کنگره با تاکید بر شایع‌ترین بیماری گوارشی در جامعه که بیماری ریفلاکس معده است برگزار می‌شود، این بیماری به خصوص در تهران بیماری شایعی است که 70 درصد افرادی که آندوسکوپی می‌شوند به آن مبتلا هستند. بیماری ریفلاکس معده بر عمر تاثیری نمی‌گذارد ولی بر کیفیت زندگی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این کنگره برگزار می‌شود عوارض چاقی است که مهمترین علت کبد چرب است. چاقی همین طور باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان انتهای مری در مردان می‌شود.

ملک زاده در رابطه با میزان شیوع چاقی گفت: 60 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و 28 درصد نیز چاق هستند. چاقی عاملی است که سلامت جامعه را در آینده به خطر می‌اندازد. متاسفانه چاقی در سنین جوانی شیوع بیشتری پیدا کرده که عوارض آن برای جامعه سنگین تر خواهد بود.

وی در رابطه با کبد چرب گفت: 30 درصد مردم ایران مبتلا به چربی کبد هستند که در پنج درصد این افراد احتمال بروز نارسایی کبدی وجود دارد و این بیماری می‌تواند باعث سکته‌های قلبی و مغزی شود.

رئیس سیزدهمین کنگره بیماریهای گوارش و کبد ایران با بیان اینکه چربی کبد هشداری جدی برای بیماری‌های خطرناک است، اظهار کرد: چربی به همان اندازه که در کبد رسوب می‌کند در رگ‌ها نیز رسوب می‌کند و علاوه بر سکته‌های قلبی و مغزی می‌تواند باعث سرطان کبد باشد.

وی در رابطه با درمان این بیماری گفت: 80 درصد درمان با رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش برای رسیدن به وزن طبیعی و داروها در درمان تاثیر چندانی ندارد. کبد چرب در کنار هپاتیت B در 30 سال آینده مهمترین عامل بیماریهای کبدی خواهد بود و باید با آن مبارزه کرد.

در ادامه دکتر سیدمحمدمهدی میرناصری در رابطه با همایش گفت: این همایش توسط انجمن متخصصین گوارش و کبد و با همکاری پژوهشکده تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از تاریخ پنج آذر ماه به مدت چهار روز در سالن همایش‌های غرضی در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود همچنین در روز نخست از سه پزشک نمونه در زمینه تحقیق، خدمت به بیمار و آموزش تقدیر می‌شود.

وی ادامه داد: در این کنگره 700 نفر از متخصصین داخلی و گوارش حضور پیدا می‌کنند که هشت مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، مصر و آلمان نیز حضور خواهند داشت.

وی در رابطه با ارائه مقالات علمی در این کنگره خبر داد: 176 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که 89 مقاله برای ارائه پذیرفته شده است. در هر روز از این کنگره 30 مقاله ارائه خواهد شد و سه مقاله برتر نیز در روز آخر برگزیده می‌شود.

دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران با بیان اینکه روز پنج آذر دوره آموزشی برای متخصصین داخلی و فوق متخصصان گوارش دوره آموزشی مربوط به بیماریهای کبد برگزار خواهد شد، عنوان کرد: سه کارگاه آموزشی و دو سمپوزیوم با موضوع داروهای پرکاربرد گوارش نیز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: امتیاز این کنگره برای متخصصین داخلی و فوق گوارش 13.75 است و دوره آموزشی روز اول نیز شش امتیاز مدون بازآموزی برای این شرکت کنندگان دارد.

در ادامه دکتر سلطانعلی فلاح فوق تخصص گوارش در ادامه گفت: روز نخست این کنگره برای دوره آموزشی متخصصان داخلی و فوق تخصص گوارش در سه محور اصلی برگزار می‌کند، نخستین موضوع هپاتیت‌های شایع B و C که ناشی از اختلال سیستم ایمنی در کبد چرب است بررسی می‌شود، موضوع دوم عوارض بیماری سیروز که شایع و پرهزینه است و منجر به خونریزی و عفونت‌های گوارشی می‌شود مطرح می‌شود همینطور پیوند کبد که به صورت چشمگیری در حال افزایش است و آموزش‌های لازم برای انتخاب بیماران و درمان‌های پس از پیوند این افراد به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.

وی افزود: کارگاه آموزشی نیز با حضور شرکت کنندگان در بخش آندوسکوپی برگزار می‌شود که افراد در این کارگاه به صورت زنده در رابطه با روشهای درمان بر بیماران بحث و تبادل نظر می‌کنند.همچنین دو کارگاه دیگر نیز برای اندوسونوگرافی و کلونوسکوپی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha