سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: گسترش اعمال جراحی و ارائه خدمات نوین طب انتقال خون به مراکز درمانی کشور، سبب شده است منابع سازمان انتقال خون به طور قابل توجهی تحلیل رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر پورفتح اله اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد چنانچه بخواهند کارایی و اعتبار لازم را در حوزه فعالیت خود کسب کنند، باید بر سازمان‌های اجرایی مرتبط با حوزه خود، قدرت و تسلط نظارتی داشته باشند.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد باید برای نظارت بر فرآیند انتقال خون و حمایت مالی و معنوی از آن توانمند شوند.

پورفتح‌اله با تأکید بر لزوم داشتن نگاه علمی و نظارتی این سازمان‌ها بر تشکیلات اجرایی مربوطه، به نمونه‌های عینی در جهان اشاره کرد و گفت: ‌نهادهایی چون انجمن بانک خون آمریکا و انجمن بین‌المللی انتقال خون از جمله این سازمانهای مردم نهاد هستند که خط مشی علمی،‌ اجرایی و عملیاتی حوزه انتقال خون در دنیا از سوی آنها ترسیم می‌شود.

مدیرعامل سازمان انقال خون در جمع اعضای انجمن علمی انتقال خون با تأکید بر نقش نظارتی سازمان‌های مردم نهاد برعملکرد سازمان گفت: ساختار سازمان انتقال خون و منابع آن، تماماً دولتی است، بنابراین خط مشی و تفکر دولتی بر آن حاکم است. ‌علاوه بر آن بر 50 درصد از چرخه انتقال خون که خارج از انتقال خون و در بیمارستانها قرار دارد نظارت دولتی هم وجود ندارد و فکری برای این موضوع نشده است.

وی با اشاره به حوزه توریسم درمانی از ساخت دهها بیمارستان، بدون این که فکری برای تأمین خون مورد نیاز برای این مراکز شده باشد، انتقاد کرد و گفت: ‌این که در حوزه توریسم درمانی سرمایه‌گذاری شود،‌ کار ارزشمندی است ولی طی 8 سال گذشته حجم اعمال جراحی، به ویژه پیوند اعضا میزان مصرف خون را به شدت بالا برده است، در حالی که توان انتقال خون و منابع آن در همان حد محدود باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: افزودن خدمات درمانی جدید در قالب توریست درمانی، ضمن افزایش توانمندی ایران، سبب سرازیر شدن پول در سبد جامعه پزشکی خواهد شد، اما آیا باید هزینه تأمین خون توریست‌های درمانی را هم انتقال خون بدهد و یا اینکه خون مصرف شده در حوزه توریسم درمانی باید مانند همه دنیا به قیمت تمام شده محاسبه و دریافت شود و یارانه ای به این بیماران تعلق نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha