دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 87293

سلامت نیوز : دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران گفت: هیچ ارتباطی بین هلیکوباکتر، سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده، یبوست و سرطان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول ستوده منش در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران با بیان این که سرطان معده شایع ترین سرطان سیستم گوارشی است، افزود: هلیکوباکتر یک بیماری است که باعث نگرانی بسیاری از بیماران می‌شود چرا که مردم تصور می‌کنند باعث سرطان می‌شود، برخی به اشتباه سعی در از بین بردن این باکتری دارند در حالی که ممکن است مفید باشد و از بسیاری از بیماریهای گوارشی همچون ریفلاکس معده جلوگیری کند.

وی ادامه داد: باکتری هلیکوباکتر در صورتی به سرطان منجر می‌شود که مقاوم به درمان باشد و یا اینکه زمینه ارثی بروز سرطان معده در افراد وجود داشته باشد و یا اینکه بیماران هیلکوباکتر دچار زخم معده یا زخم اثنی عشر شده باشند تنها در این صورت است که باید این باکتری از بین برود. به طور کلی هیچ ارتباطی بین هلیکوباکتر، سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده، یبوست و سرطان وجود ندارد.

ستوده منش در رابطه با بیماریهای ناحیه مقعد به پزشکان توصیه کرد: پزشکان حق ندارند بر اساس نوع خونریزی بیماری را تشخیص دهند و حتما باید علت آن مشخص شود، درست از که در 90 درصد موارد بیماریهای خوش خیمی چون بواسیر و شقاق، است ولی بیماریهای دیگر خطرناک هستند و در 10 درصد دیگر بیماریهای خوش خیم نیز احتمال وجود بیماریهای جانبی وجود دارد.

وی با اشاره به سندرم روده تحریک پذیر گفت: در صورتی که افراد بررسی‌های اولیه را انجام داده باشند کاهش وزن، دفع خون و تغییر وضع اجابت مزاج در فرد دیده شود، در مردان باید اهمیت داده شود، آزمایشات اولیه مربوط به ESR‌ انجام شود و در مرحله بعدی کلونوسکوپی انجام شود.

وی در رابطه با سوء هاضمه یا زخم معده گفت: اگر دردهای ناحیه سردل بیش از چهار هفته ادامه یابد و در کنار آن احساس سنگینی و یا سیری زودرس به خصوص در سنین بالای 40 سال نیاز به اندوسکوپی دارند، در افراد جوانتر با درمان‌های اولیه این بیماری را تشخیص دهند.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران در رابطه با این کنگره گفت: هر سال در کنگره سالانه موضوعی را به عنوان محور قرار می‌دهیم و امسال نیز لوله گوارشی و انواع بیماریهای خوش خیم و بدخیم آن راه‌های تشخیص زودرس، درمان و پیشگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بیماریهای التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، التهاب لوزالمعده، سنگ‌های کیسه صفرا و سرطان‌های کبد و روده بزرگ و معده بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: در این کنگره سعی شده برنامه‌ها به صورت عملی باشد و از قالب آکادمی صرف خارج شود همینطور موضوعات کاربردی و مربوط به پیشگیری از بیماریهایی باشد که هزینه درمانی زیادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha