سلامت نیوز : چند روزی است مردم شهر اهواز با معضل جدیدی به نام تنگی نفس مواجه شده‌اند و در 20 روز گذشته نزدیک به 19 هزار نفر در شهر اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان با علائم تنگی نفس به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. آنچه به ذهن می‌رسد این است که به راستی علت چیست و اکنون چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسی جانش را از دست بدهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ گرچه استان خوزستان و شهر اهواز دارای صنایع بسیاری هستند و از منظر کارشناسی وضعیت جوی این استان در سال‌های گذشته نیز شرایط مطلوبی را نشان نمی دهد، مساله این است که در سال‌های گذشته و فصول پاییز و زمستان به هیچ وجه با چنین شرایط اورژانسی در اهواز مواجه نبوده‌ایم که با اندک بارش باران و تنها در عرض 20 روز نزدیک به 19 هزار نفر دچار تنگی نفس شوند؛ پس آنچه موجب این عارضه شده، عامل جدیدی است که در گذشته وجود نداشته و به تازگی مهمان استان شده است.

بر اساس این گزارش در پی نخستین بارش باران در استان خوزستان، بیش از 5 هزار نفر در استان دچار تنگی نفس شدند و این شرایط در بارش‌های بعدی نیز تکرار شد، به گونه‌ای که بر اساس اعلام مرکز بهداشت استان، تا کنون حدود 19 هزار خوزستانی با علائم تنگی نفس به اورژانس‌ها و بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند و این تعداد تنها آمار افرادی است که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند.

علت هنوز مشخص نیست و تنها فرضیه‌هایی بیان می شود. وجود اوزون، گوگرد، نیترات، سپر یونی مستقر در حمیدیه که برای مهار گرد و غبار نصب شد و حدود 45 روز نیز فعالیت کرده است، آتش گرفتن لاستیک‌های موجود در انبار ارتش یک روز پیش از بارش باران، استفاده از نوعی بنزین جدید در برخی جایگاه‌های سوخت استان، آلودگی صنایع، ریزگردها و موضوع آلوده بودن آنها و حتی نوع پوشش گیاهی شهر اهواز از مواردی است که مطرح شده؛ اما تنها در حد فرضیه است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در نشستی خبری به موضوع مسمومیت مردم شهر اهواز پرداخت و گفت که "دلیل مسمومیت مردم اهواز پس از بارندگی هنوز مشخص نیست." وی هم‌چنین از ارسال دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و رایزنی با وزارت نفت برای تولید سوخت استاندارد خبر داد.

وی افزود: اندازه‌گیری‌هایی که تا کنون از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام شده اطلاعات دقیقی راجع به علت این پدیده نمی‌دهند، اما بررسی‌های علمی توسط افراد صاحبنظر داخلی و بین المللی احتمال این را می‌دهد که این پدیده بر اثر افزایش گاز اوزون یا ترکیبات گوگردی باشد.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به شهر اهواز ارسال شده است، تصریح کرد: در حاشیه سفر به ورشو برای شرکت در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در سالن ترانزیت فرودگاه استانبول نشستی با مهندس زنگنه وزیر نفت داشتیم که درمورد این موضوع نیز بحث شد.‌ هرچند مهندس زنگنه نیز میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند، تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که برای جایگزین کردن سوخت استاندارد داریم در این راستا تلاش می‌کنیم؛ اما به طور کلی نمی‌توان انتظار داشت که عقب ماندگی‌های هشت ساله طی چند ماه حل و فصل شود.

ابتکار درباره علت نبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سالم در استان‌های جنوب کشور هم اظهار کرد: این دستگاه‌ها طی هشت سال گذشته تعطیل بوده و بسیاری از این دستگاه‌ها نیز به کلی خراب شده بودند.

وی از افتتاح شبکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان هم خبر داد و گفت: در بخش نفتی نیز یک سری آلاینده‌های غیرمتداول در بنزن داریم که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مقصردانستن گاز اوزون و ترکیبات گوگرد به عنوان دلیل مسمومیت مردم پس از بارش باران در شهر اهواز اظهار کرد: اینطور که گفته می‌شود این دو آلاینده علائمی همچون آنچه در شهروندان این شهر مشاهده شده ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اهواز هیچ گونه آلایندگی را نشان نمی‌دهند، افزود: شک داریم این دستگاه‌ها سالم باشند. از سویی نیز ممکن است آلاینده‌های دیگری غیر از آنچه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌کنند دلیل این اتفاق باشد.

ابتکار با بیان اینکه در خوزستان و بسیاری از شهرهای دیگر جنوبی کشور از سال 83 برنامه کاهش آلودگی هوا داشته‌اند، افزود: متاسفانه این برنامه‌ها به تعویق افتاده و یا به کلی اجرا نشده که در نتیجه شاهد اتفاقات این‌چنینی هستیم.

در چنین شرایطی چه باید کرد؟ هوای اهواز آلوده است و امروز شهروندان سخت نفس می‌کشند. مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش یافته و این دیگر مساله‌ای نیست که بتوان آن را پنهان کرد. مراجعه نزدیک به 20 هزار نفر به بیمارستانها تنها در 20 روز، دیگر نیازمند اقدام سریع است و از مرحله کنترل انتشار آمار و ارقام گذشته است، حالا دیگر در هر خانواده‌ای حداقل یک نفر که معمولا نان‌آور خانواده است و به دلیل حضور مداوم در معرض هوای آزاد دچار تنگی نفس شده، به بیمارستان مراجعه کرده و مردم خود به آمار و ارقام پی برده‌اند، اکنون دیگر مرحله عمل است.

در همین راستا به نظر می‌رسد که درست است که مواجهه با پدیده‌ای جدید نیازمند بررسی دقیق است، ولی در مواقع اضطراری می‌توان اقداماتی در جهت کنترل آسیبها و حمایت از آسیب دیدگان انجام داد؛ مثلا می‌توان به موقع مدارس را تعطیل کرد تا فکری شود. می‌توان بیماران را رایگان درمان کرد. می‌توان به مردم اطلاع‌رسانی دقیق کرد تا در معرض آلودگی قرار نگیرند. می توان در سطح ملی وارد موضوع شد و از دستگاههای استانی حمایت مالی کرد تا بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. می‌توان مشکل را حل کرد...تا دیر نشده!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha