سلامت نیوز : رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه قطعا رفع نابسامانی‌های حوزه سلامت با اقدامات مرسوم، بودجه‌های جاری و نیروهای انسانی فعلی بسیار زمان‌بر خواهد بود، تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات فعلی، نیاز به عزم جهادی و مدیریت بسیجی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد رییس‌زاده در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی در هفته بسیج ترتیب داده شده بود با بیان اینکه باید همیشه خود را مرهون خود شهدا و تلاش ایثارگرانه بسیجیان بدانیم، اظهار کرد: اگر تفکر و روحیه بسیجی در عرصه‌های مختلف انقلاب وجود نداشت، قطعا با وضعیتی دردآور و رنج‌آور دست به گریبان بودیم.

وی فلسفه تشکیل سازمان بسیج جامعه پزشکی را تداوم روحیه حاکم بر دوران هشت سال دفاع مقدس و حضور داوطلبانه بسیجیان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دانست و گفت: قسمت عمده‌ای از موفقیت ما در دوران دفاع مقدس مرهون حضور گروه پزشکی و خدمت‌رسانی به مجروحان در جبهه‌ها بود.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه عمده فعالیت جاری این سازمان، تسهیل شرایط و ایجاد بسترهای لازم برای حضور اعضای نظام سلامت در نقاط محروم ایران و حتی کشورهای خارجی، اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی در منطقه بی‌نظیر هستیم و به موفقیت‌های علمی بی‌شماری دست یافته‌ایم؛ به گونه‌ای که از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیاز شده‌ایم.

وی افزود: اما علی‌رغم پیشرفت‌ها، ضعف‌های مدیریتی، دسترسی به برخی خدمات تخصصی پزشکی در نقاط کشور را مشکل و نامطلوب ساخته و توزیع ناعادلانه امکانات بهداشتی و درمانی را در سراسر کشور رقم زده است.

حل مشکلات فعلی نظام سلامت عزم جهادی و مدیریت بسیجی می‌خواهد

رییس‌زاده با اشاره به اینکه قطعا رفع این نابسامانی‌ها با اقدامات مرسوم، بودجه‌های جاری و نیروهای انسانی فعلی به میزان زیادی زمان‌بر خواهد بود، تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات فعلی، نیاز به عزم جهادی و مدیریت بسیجی داریم.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: حضور سازمان بسیج جامعه پزشکی از این زاویه حضوری فراتر از چارچوب‌های لازم است، زیرا از حضور داوطلبانه پزشکان خدوم برای ارائه سرویس‌های بهداشتی و درمانی در مناطق محروم بهره می‌گیرد. به عنوان مثال در جریان طرح چهره به چهره و بیمارستان شهید رهنمون از حدود 100 هزار پزشک برای حضور در این برنامه‌ها سئوال شد که حدود 75 درصد از آنها در رشته‌های مختلف اعلام آمادگی کرده بودند که به شکل رایگان به مردم خدمت‌ کنند.

برپایی 25 بیمارستان صحرایی در 9 ماهه اول امسال در نقاط محروم کشور

رییس‌زاده ضمن بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 25 بیمارستان صحرایی برپا شده است که هشت مورد آن مربوط به هفته بسیج است، اظهار کرد: برپایی بیمارستان‌های صحرایی، مانورهای عظیم بهداشتی و درمانی هستند. بر این اساس سازه‌ها برای برپایی بیمارستان آماده شده، امکانات فراهم و پزشکان در مناطق محروم حضور می‌یابند.

در هر بیمارستان صحرایی 4000 نفر خدمات تخصصی دریافت می‌کنند

وی ادامه داد: مردم بر حسب نیاز، از بخش‌های مختلف بیمارستان چون رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، اتاق‌های جراحی سرپایی و کلاس‌های آموزش بهداشت استفاده می‌کنند، ویزیت می‌شوند و در صورت نیاز برگه ارجاع دریافت کرده و امر درمان خود را به صورت رایگان در بیمارستان‌های تحت پوشش پیگیری می‌کنند. به طور میانگین طی هر پنج تا هفت روزی که بیمارستان‌های صحرایی برپا می‌شوند، حدود 4000 نفر از مردم خدمات تخصصی دریافت می‌کنند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی ضمن اعلام این خبر که از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و 900 هزار نفر از خدمات تخصصی رایگان بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: مجموع خدماتی که سال گذشته به مردم ارائه می‌شد، بالغ بر 20 میلیارد تومان هزینه داشت که البته همه آنها به صورت رایگان توسط پزشکان در بیمارستان‌ها ارائه شد.

رییس‌زاده به برنامه‌های این سازمان در هفته بسیج نیز اشاره و اظهار کرد: 32 بیمارستان ثابت در هفته بسیج ارائه خدمت کرده‌اند. همچنین 500 تیم بهداشتی و درمانی در هفته بسیج به مناطق محروم اعزام شده و یا در حال اعزام هستند، همچنین 14 تیم تخصصی درمانی به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم که حضور آنها از نظر فرهنگی تاثیرات مثبتی داشته است.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی در ادامه به فعالیت‌های علمی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشکده‌های مجازی توسط این سازمان راه‌اندازی شده است که پژوهشکده مجازی علم بیوتکنولوژی و دفاع بیولوژیک از جمله آنهاست. همچنین موفق شده‌ایم بزرگترین بانک اطلاعاتی علوم پزشکی کشور را در قالب کتابخانه دیجیتال راه‌اندازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در خصوص اقدامات فرهنگی نیزعمده‌ترین رویکردمان، ارتقای اخلاق در حوزه پزشکی و پرستاری است، اظهار کرد: رویکرد دوم این سازمان زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای جامعه پزشکی است که امسال نیز یک کنگره سراسری در این خصوص برگزار خواهیم کرد. علاوه بر این 15 عنوان کتاب چاپ شده در خصوص زندگی شهدای جامعه پزشکی منتشر کرده‌ایم.

رییس‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر بسیج جامعه پزشکی دارای 91 هزار عضو رسمی است، اظهار کرد: البته همه افراد جامعه پزشکی را به نوعی بسیجی می‌دانیم، چرا که اگر بسترهای لازم فراهم شود، برای انجام خدمات بهداشتی درمانی رایگان به مردم مناطق محروم آماده هستند.

وی در ادامه چندین توصیه به مسئولان نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط با سلامت از جمله بهداشت، هلال‌ احمر و تامین اجتماعی داشت و گفت: بسیج با همه توان و ظرفیت خود، یار و مددکار نهادهای ذیربط برای پیشبرد خدمات بهداشتی و درمانی است.

وزیر اجازه ندهد برخی مدیران رده میانی، نظام سلامت را به حاشیه ببرند

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه امیدواریم این نهادها اصل کار را بر پیشبرد خدمات بهداشتی و درمانی در کشور قرار دهند، گفت: نباید مسئولان اجازه دهند افرادی در نظام سلامت که بیشتر مسئولیت مدیران رده میانی را بر عهده دارند، نظام سلامت را به حاشیه ببرند. وزارت بهداشت یک ارگان خدمت‌رسان است، نه یک تشکل حزبی و سیاسی. به همین خاطر اگر وضعیت مدیریت نشود و مسئولان رده میانی فضا را به سمت و سوی مسائل سیاسی ببرند، قطعا چالش‌هایی ایجاد خواهد شد که ضرر آن متوجه مردم است.

وی بار دیگر تاکید کرد: جز با روحیه جهادی و استفاده از ظرفیت بسیجی قشر سلامت، نمی‌توان در کوتاه مدت مشکلات عظیم پیش‌رو را از میان برداشت.

دکتر حمیدرضا خانکه، دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا از برگزاری این کنگره در روزهای 16، 17 و 18 بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی خبر داد و گفت: در این کنگره از 15 کشور دنیا مهمان‌هایی خواهیم داشت و تاکنون 300 مقاله علمی دریافت کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha