سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش گفت: کمبود آهن در مردان و نیز زنانی که دچار قاعدگی نمی‌شوند می‌تواند نشانه بروز سرطان روده بزرگ باشد و باید جدی گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شاهین مرآت در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران گفت: سرطان روده بزرگ در کشور در حال افزایش است و این تنها نوع سرطان است که موثرترین راه پیشگیری را دارد.

وی افزود: روش کلونوسکوپی برای تشخیص و پیشگیری سرطان روده با درمان سطحی می‌تواند از بروز این سرطان به طور کامل جلوگیری کند و این موضوع باید به مردم اطلاع رسانی شود. همینطور کیفیت روشهای تشخیصی ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: سرطان روده بزرگ با استفاده از کلونوسکوپی کاملا قابل پیشگیری است اما انجام این روش شرایط خاصی دارد و علاوه بر پرهزینه بودن افراد باید آمادگی‌هایی را در خود به وجود بیاورند که تاثیر زیادی در نتیجه دارد. روشهای دیگری نیز می‌تواند به تشخیص سرطان روده بزرگ کمک کند. این روشها شامل آزمایش مدفوع و خون نیز می‌شود اما برای مردان بالای 50 سال و زنان بالای 55 سال حداقل یک بار کلونوسکوپی لازم است ولی با توجه به اینکه سن بروز سرطان در کشور ما در حال کاهش است شاید این استاندارد نیز در کشور ما در سنین پایین نتیجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه کمبود آهن یکی از نشانه‌های سرطان روده بزرگ است، گفت: این نشانه در مردان و در زنانی که دچار قاعدگی نمی‌شوند باید جدی گرفته شود. در صورت بروز کمبود آهن در این افراد رایج ترین اشتباه تجویز قرص آهن است. این افراد در صورتی که اقوام درجه یک آنها مبتلا به سرطان روده بزرگ باشند قطعا نیاز به کلونوسکوپی دارند.

مرآت ادامه داد: هیلکوباکتر و ریفلاکس بیماران را به شدت نگران می‌کند اما این دو ارتباطی به سرطان ندارد و ارتباط احتمالی آنها بسیار کمتر از ارتباط اشعه موبایل، اشعه ماکروفر و افزودنی‌های موجود در غذاها با سرطان است.

وی با بیان اینکه هپاتیت "ب" شیوع بالایی در کشور دارد، عنوان کرد: با وجود شیوع بالا این بیماری واکسن دارد و می‌توان آن را از بین برد ولی هپاتیت C شیوع کمتری دارد. چیزی حدود 0.3 درصد در کشور است که نسبت به کشورهای منطقه بسیار کمتر است ولی واکسنی برای پیشگیری آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کسانی که فراورده‌های خونی دریافت می‌کنند افراد مبتلا به تالاسمی که در 20 سال اخیر خون دریافت کرده‌اند، معتادان تزریقی و سایر افراد پر خطر، هپاتیت C دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha