سلامت نیوز : رییس انجمن علمی زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه برنامه جدید غربالگری سرطان دهانه رحم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است که در صورت تامین اعتبار اجرایی می‌شود، گفت: طبق این راهنما، سن غربالگری در ایران 30 سال تعیین شده است.

دکتر ناهید خدا کرمی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: برنامه جدید غربالگری سرطان دهانه رحم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است که در صورت تامین اعتبار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم توسط مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شده است، افزود: برای جمع آوری اطلاعات، تمام مقالات منتشر شده در سال‌های اخیر و تحقیقات انجام شده در زمینه سرطان دهانه رحم مورد بازبینی سیستماتیک قرار گرفته و اطلاعات لازم در مورد این بیماری و روش‌های درمانی برای آن ارایه شده است.

دکتر خدا کرمی ادامه داد: همچنین در این برنامه، برنامه غربالگری سرطان در کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا، کانادا، سوئد، فرانسه، فنلاند، انگلستان و ایرلند در مورد این بیماری به همراه دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی آورده توجه ویژه شد.

رییس انجمن علمی زنان و مامایی ایران اظهار کرد: برای تدوین این برنامه پرسشنامه‌ای برای 40 نفر از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان سرطان شناسان ارسال و نتایج به دست آمده از این پرسشنامه پس از تجزیه و تحلیل در متن این برنامه آورده شده است.

وی با بیان اینکه روش غربالگری به انجام پاپ اسمیر است، افزود: طبق این راهنما، سن غربالگری در ایران 30 سال تعیین شده است و فاصله بین هر غربالگری 5 سال و تا سن 69 سالگی ادامه پیدا می کند.

رییس انجمن علمی زنان و مامایی ایران تصریح کرد: ماماها، متخصص زنان و پزشکان عمومی می توانند این آزمون را برای زنان انجام دهند و مرحله دوم راهنمای بالینی سلامت در زمینه سرطان دهانه رحم که مربوط به پیگیری موارد پاپ اسمیر مثبت است هنوز در دست تدوین است.

فاصله کم بین آزمایشات غربالگری، تاثیری در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم ندارد

وی با تاکید بر این مطلب که فاصله کم بین آزمایشات غربالگری، هیچ کمکی به زنان نمی‌کند، افزود: ویروس HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است و با پیشگیری می توان از ابتلا به این ویروس خودداری کرد.

دکتر خداکرمی آموزش به دختران و پسران جوان را بهترین روش پیشگیری از ویروس HPV عنوان کرد و گفت: دختران و پسران باید آموزش محافظت از خود را یاد بگیرند و از رفتارهای پر خطر جنسی خودداری کنند. ازدواج به موقع و وفاداری از روش‌هایی است که می‌تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha