سلامت نیوز : کمتر پیش می‌آید که برای داشتن پوستی شاداب به یک متخصص مراجعه کنی و با نسخه‌های چند صد هزار تومانی روبه رو نشوی. معمایی که یک متخصص پوست و مو چندان رغبتی برای پاسخ به آن ندارند اما واقعیت گاهی به تبانی بین داروخانه‌ها و پزشکان برای سود بیشتر ختم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ یزدان‌بخش نجفیان ظهر امروز در نشست خبری سیزدهمین کنگره پوست و مو به مشکلات حوزه پوست و مو اشاره کرد و گفت: اگرچه موافق گسترش علم هستیم اما اطلاعات مردم در حوزه پزشکی باید به درستی افزایش یابد و متأسفانه گاهی به طور جسته و گریخته حرف‌هایی که منبع علمی ندارد و صرفاً تبلیغی است را در قالب آگهی به خورد مردم می‌دهیم.

آگهی‌های تبلیغی در نمای مشاوره پزشکی

وی با انتقاد از برخی برنامه‌های به ظاهر علمی در رسانه‌ها گفت: گاهی با ما تماس گرفته می‌شود و در ازای دریافت مبلغی حدود 5 میلیون تومان یک ساعت وقت در اختیار پزشک قرار می‌دهند تا هرچه مطلب پزشکی می‌خواهد بگوید که در مواردی ممکن است از اساس کار تبلیغی باشد.

وقتی آرایشگاه‌ها تبدیل به کلینیک‌های پوست و مو می‌شوند

نجفیان به ورود آرایشگاه‌ها به کارهای تخصصی پوست و مو انتقاد کرد و گفت: اگرچه معتقدم می‌توان با آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح از ظرفیت آرایشگاه‌ها برای ارجاع بیمار به پزشک متخصص پوست و مو استفاده کرد ولی متأسفانه شاهدیم که گاهی اوقات آرایشگاه‌ها کارهایی مانند تزریق بوتاکس، کاشت ناخن، پاکسازی پوست و پیلینگ را به‌صورت غیر حرفه‌ای انجام می‌دهند.

به گفته این متخصص پوست و مو این در حالی است که پزشک با توجه به شرح حال بیمار، شناخت نوع پوست اقدام به تزریق بوتاکس می‌کند و در صورتی که شک به بیمار وارد شود باید بتواند کارهای اورژانسی را برای او انجام دهد در حالیکه این اتفاق در آرایشگاه‌ها نمی‌افتد.

وی گفت: از طرفی دیگر به راحتی ناخن‌های مصنوعی را در آرایشگاه‌ها روی ناخن طبیعی فرد قرار می‌دهند که فاجعه برانگیز است چرا که به مرور صفحه ناخن حالت شیاری پیدا کرده و کج و معوج می‌شود.

عضو هیئت رئیسه سیزدهمین کنگره پوست و مو یکی از گرفتاری‌های اصلی متخصصان پوست و مو را پاک کردن جای خالکوبی‌های غیر اصولی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود عنوان کرد و افزود: البته این فقط یک بعد ما چرا است و انتقال بیماری‌های ویروسی نیز طرف دیگری است که باید جدی گرفته شود.

این متخصص پوست و مو در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چقدر تجویز نسخه‌های گران قیمت را توسط متخصصان پوست در سوق‌دادن بیمار به افراد غیر متخصص موثر می‌دانید، گفت: در همه موارد اینگونه نیست و تنها عده‌ای معدود و معلوم‌الحال هستند که به دلیل صرفه‌های اقتصادی داروهای گران‌قیمت خارجی را با هماهنگی برخی داروخانه‌ها تجویز می‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی پیش می‌آید که بیمار یک سبد دارو را پیش ما می‌آورد که چیزی حدود یک میلیون تومان برای آن هزینه کرده ولی در نهایت همه آنها برای فرد مفید نیست ولی مشکل اینجاست که فرهنگ غلطی بین مردم رایج شده که فقط شلوغی مطب نظر آنها را برای مراجعه جلب می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha