سلامت نیوز : رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: ما ایمپلنتی که به طور کامل در ایران تولید شود نداریم و صرفاً قیمت تعیین کننده کیفیت خوب ایمپلنت نیست و وزارت بهداشت باید بر اختلاف قیمت ایمپلنت‌ها نظارت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ابوالحسن مسگرزاده رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران در نخستین کنفرانس خبری انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: این کنگره یک کنگره استثنایی است چرا که انجمن علمی ایمپلنتولوژی ایران همراه یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی ITI که یک گروه علمی بین‌المللی برای ایمپلنت است این کنگره را برگزار می‌کند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: در این کنگره سخنرانان برجسته بین‌المللی آْخرین ابداعات روز دنیا در زمینه ایمپلنت را ارائه خواهند کرد.

مسگرزاده به روند استفاده از ایمپلنت در دهان اشاره داشت و تصریح کرد: وقتی ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد چگونگی ارتباط فلز تیتانیوم با استخوان یک امر مهم است که در طی این سالها تحولات بسیار زیادی در سطح ایمپلنت به وجود آمده است.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: سطح ایمپلنت صیقل‌زده نیست و دارای خلل و فرج است که استخوان در داخل آن نفوذ می‌کند و پایه مهمی برای قرارگیری دندان محسوب می‌شود.

مسگرزاده به همکاری انجمن با مرکز تحقیقاتی ITI اشاره داشت و گفت: این مرکز تحقیقاتی دارای ابداعات بسیار زیادی در علم ایمپلنتولوژی است و به خصوص یک نوع ایمپلنت تولید کرده است که مورد تقلید و استفاده کشورها و کمپانی‌های دیگر است و یک نوع تحول و انقلاب در علم ایمپلنتولوژی محسوب می‌شود.

وی گفت : این مطلب که در کنگره دو روزه امسال که در تاریخ 14 و 15 آذر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود و 7 میهمان خارجی از دانشگاه برن بلگراد، ژنو و مرکز آموزشی آمستردام در این همایش شرکت خواهند کرد.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران با بیان این مطلب که در کنگره امسال سخنران از داخل ایران نداریم گفت: پروفسور نیکولاسلنگ بنیانگذار اصول نوین ایمپلنتولوژی از جمله هفت سخنران مطرح این کنگره است.

وی برگزاری این کنگره اشاره داشت و گفت: برپایی این کنگره در خارج از کشور مستلزم هزینه و مشکلات ارزی بود و ما بر آن داشت تا این کنگره را در ایران برگزار کنیم.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران از جمله موضوعات جدید در این کنگره را گذاشتن ایمپلنت و پیچیدگی‌های پیش روی آن عنوان کرد و افزود: گذاشتن ایمپلنت در یک استخوان سالم و خوب مسئله پیچیده‌ای نیست اما پیچیدگی از آنجا شروع می‌شود که وقتی فرد دندان خود را از دست می‌دهد استخوان فک شروع به تحلیل کند و این تحلیل ممکن است به سبب بیماری‌های قبلی و بیماری‌های لثه به وجود آید؛ البته پیشرفت علم تحلیل لثه را به طور فیزیولوژی در پی دارد.

وی به بازسازی و آماده کردن استخوان از دست رفته و نسج نرم اشاره داشت و گفت: وقتی ایمپلنت سالهای سال برای بیمار باقی بماند در آن موقع پیشرفت معنا پیدا می‌کند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران ادامه داد: در ایمپلنت چگونگی بازسازی نسج نرم و سخت، پیوند استخوان از بدن شخص و ساختن موادی که قادرند تحریک استخوان‌سازی کنند و همچنین انتخاب روش پیوند استخوانی و استفاده از چه ماده پیوندی از مهمترین مسائل پیش‌رو است.

مسگرزاده تصریح کرد: ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی دچار عوارض می‌شود و نسوج اطراف آن می‌تواند بعد از کاربرد دچار یک سری مسائل مثل لقی شده و به از دست دادن ایمپلنت منجر شود بنابراین رعایت بهداشت و انجام یک سری کارها در حفظ ایمپلنت مؤثر است.

مسگرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود پزشکان دندانپزشکان در حوزه ایمپلنت گفت: از نظر قانونی هر فردی که دکترای پزشکی و دندانپزشکی دارد می‌تواند در کلیه امور پزشکی وارد شود اما وقتی مشکلی پیش آمد قانون به سراغ آن فرد می‌آید البته اخلاق نیز باید لحاظ شود چرا که اگر کسی که تبحر لازم را نداشته و بر خلاف اخلاق پزشکی کاری را انجام دهد که با آن آشنا نیست مسلماً فقط به منفعت خود اندیشیده است.

وی ادامه داد: جراحان دهان، فک و صورت، متخصصان بیماری لثه و متخصصان پروتز از جمله کسانی هستند که می‌توانند به طور تخصصی ایمپلنت را انجام دهند.

مسگرزاده افزود: انجمن ایمپلنتولوژی ایران اکنون در صدد ارائه یک برنامه مدون برای همکارانی است که دوره ایمپلنت را در دوران تحصیل نگذراندند و با شرکت در برنامه‌های آموزشی انجمن می‌توانند تبحر لازم را برای انجام ایمپلنت در سطوح مختلف به دست آورند.

رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: صرفاً قیمت ایملنت تعیین کننده کیفیت خوب آن نیست اما ما در عمل از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌کنیم که امتحان خود را پس داده باشد و نتایجی از کارکرد رضایت‌بخش آن در رسانه‌ها و ژورنال‌های قابل اعتماد علمی چاپ شده باشد.

وی به اختلاف قیمت ایمپلنت اشاره داشت و تصریح کرد: ایمپلنت‌های معروف گران هستند و ایمپلنت‌های مختلفی که امروز ارائه می‌شوند و شناختی بر روی آنها نیست نمی‌توانند قابل اعتماد باشند.

مسگرزاده افزود: متأسفانه اما ایمپلنت‌ تولید داخل نداریم و مجبوریم از ایمپلنت‌های معروف دنیا استفاده کنیم و با توجه به اختلاف قیمتی که وجود دارد باید وزارت بهداشت در این زمینه اظهارنظر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha