دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
سلامت نیوز : فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: اگرچه هپاتیت B با تزریق واکسن کنترل شده اما هپاتیت C در بین معتادان تزریقی به دلیل تزریق‌های وریدی و خالکوبی‌های غیرمجاز رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شاهین مرأت پیش از ظهر امروز در نشست خبری سیزدهمین کنگره گوارش و کبد به افزایش روزافزون سرطان روده بزرگ (کولون) اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد این سرطان در کشور رو به افزایش است در صورتی که کاملاً قابل پیشگیری است و بیمار می‌تواند با روش‌های چکاپ مطمئن مانند کولونوسکوپی قبل از اینکه به سرطان مطمئن شود پیشگیری را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه کولونوسکوپی در سطح جهان برای تشخیص سرطان روده بهترین روشی است که به کار گرفته می‌شود افزود: اما متأسفانه این روش در ایران چندان رایج نیست و فقط افرادی که بستگان درجه یک آنها به سرطان روده و گوارش مبتلا شده‌اند از ترس ابتلا برای کولونوسکوپی مراجعه می‌کنند و شاید تقصیر ما پزشکان باشد که چندان در مورد این روش اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ابتلا به هپاتیت C را یکی دیگر از مشکلات روزافزون در جامعه برشمرد و افزود: هپاتیت B و C هر دو منشأ ویروسی دارند اما با شروع تزریق واکسیناسیون علیه هپاتیت B از سال گذشته این بیماری رو به کاهش است و شاید تا 10 سال آینده دغدغه جدی ما نباشد.

مرأت ادامه داد: اما هپاتیت C واکسن ندارد و با توسعه اعتیادهای وریدی و تزریقی رو به افزایش است و اگر چه نسبت به کشورهای همسایه میزان شیوع آن 2.5 در هزار نفر است اما اگر موضوع را جدی نگیریم به تدریج این بیماری گسترش خواهد یافت.

وی همچنین شیوع هپاتیت C را در بین بیماران تالاسمی و هموفیلی که از 20، 30 سال اخیر خون ناسالم دریافت کرده‌اند شایع عنوان کرد و گفت: اما به تدریج با کنترل و فراوری خون سالم در کشور این امر کنترل شده ولی متأسفانه به دلیل خالکوبی‌های غیرمجاز در بین معتادان شاهد انتقال هپاتیت C هستیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد علایمی که افراد برای مراجعه به پزشک باید نسبت به آن حساس باشند گفت: متأسفانه علامت در دستگاه گوارش به ویژه در زمینه سرطان‌ها زمانی ظاهر می‌شود که کار از کار گذشته است و فرد زمانی که علامت ندارد باید برای چکاب مراجعه کند، اما می‌توان به علایمی مانند دفع خون، دردهای مکرر در ناحیه شکم، کاهش وزن زیاد به مدت 6 ماه به طوری که فرد 10 درصد وزن خود را از دست بدهد، کمبود آهن به ویژه در مردان و زنان یائسه می‌تواند علائمی باشد که فرد را برای چکاب‌های تخصصی ترغیب کند.

به گفته مرأت در کشورهای غربی برای افراد 50 سال به بالا انجام کولونوسکوپی به فاصله هر 10 سال را توصیه می‌کنند اما در کشور ما افراد به دلایل مختلف از جمله دردسرهای انجام کولونوسکوپی از انجام آن امتناع می‌ورزند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر اینجاست که در سال‌های اخیر سن ابتلا سرطان روده بزرگ پایین آمده و شاید به 45 سال رسیده باشد ولی متأسفانه افراد با مشاهده علایمی مانند کم‌خونی یا درد به صورت خودسرانه با خوردن یک قرص از مراجعه به پزشک خودداری کرده و یک مرتبه در مراحل حاد بیماری متوجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha