دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 87341

تنها دختران و پسران دانش‌آموز نیستند كه كیف‌های سنگین بر دوش می‌اندازند این روزها بسیاری از دختران و زنان را می‌بینید كه كیف‌های بزرگ را بر دوش یا پشت خود حمل می‌كنند كه درون آنها كیلوكیلو چیزهای مختلف جمع شده‌ است، این کیف‌ها صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کنند.

کیف شما قاتل شماست !
سلامت نیوز : پزشکان ارتوپد می‌گویند: «بهترین كیف برای خانم‌ها كیفی است كه خالی باشد!»  این توصیه‌ آنها برای این است كه تا می‌توانید كیفی سبك‌تر را حمل كنید. ایده‌آل‌ترین كیف‌ها كیف كوچك با وزن كم است كه داخل آن حداقل چیزها قرار داده شده و به دور شانه یا كمر بسته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز؛ اما متاسفانه كیف اكثر خانم‌ها اینگونه نیست، تنها دختران و پسران دانش‌آموز نیستند كه كیف‌های سنگین بر دوش می‌اندازند این روزها بسیاری از دختران و زنان را می‌بینید كه كیف‌های بزرگ را بر دوش یا پشت خود حمل می‌كنند كه درون آنها كیلوكیلو چیزهای مختلف جمع شده‌ است، این کیف‌ها صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کنند.

كیف نه چمدان

استفاده از كیف سابقه بسیار طولانی در تاریخ دارد، در نقاشی‌های اولیه می‌توان ردپای استفاده انسان‌های اولیه از چیزهای مشابه كیف را در مردان و زنان اولیه دید. اما كیف‌های مدرن از اوایل قرن بیستم به زندگی بشر راه یافتند. از اواخر دهه 50 میلادی هم كوله‌پشتی به زندگی انسان‌های مدرن و به خصوص جوان‌ها راه یافت. حالا هم كیف‌هایی روی دوش یا پشت جوان‌ها جای می‌گیرد كه درون آنها لپ‌تاپ (سنگین) نوت‌بوك (سنگین) لباس و كفش ورزشی (سنگین) و... قرار دارد. طبیعی است كه این وزن‌های اضافه فشاری را به بدن وارد می‌كند كه گاه حتی به تغییر وضعیت اندام‌ها و ستون فقرات می‌انجامد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید كه هر روز كیف سنگینی را بر دوش می‌كشید، حتما باید فكری به حال خودتان و كیف‌تان بكنید.

كیف سنگین ممنوع

خب، خبر بد این است كه بهترین راه برای حمل یك كیف سنگین این است كه آن را زمین بگذارید و حمل نكنید. كیف‌های سبك‌تر و كوچك‌تر فشار كمتری را به كمر، شانه‌ها و ستون فقرات شما وارد می‌كند. یادتان باشد حتی افراد بزرگسال هم در خطر انحراف ستون فقرات (اسكولیوز و كیفوز كه بسیاری فكر می‌كنند بیماری خاص بچه‌هاست) قرار دارند. بیماری‌های انحراف كرانیوورتبرال (انحراف گردن) و لوردوزاسپینال (انحراف كمر) هم از بیماری‌هایی هستند كه ممكن است بر اثر حمل طولانی‌مدت كیف‌های سنگین در افراد اتفاق بیفتد.

چرا این همه چیز باید در كیف شما باشد؟

دكتر امانوئل گراتنر ورتن، فیزیوتراپیست و استاد دانشگاه پاریس در مورد بیماری‌های ناشی از حمل كیف سنگین می‌گوید: حالا هر روز در خیابان‌ها خانم‌هایی را می‌بینیم كه در كوله‌پشتی یا كیف خود لپ‌تاپ، سشوار، كیف آرایشی، كیف پول، تبلت و ده‌ها چیز دیگر حمل می‌كنند. اكثر خانم‌ها كیف خود را تمیز نمی‌كنند و فقط هر بار یك چیز جدید به آن اضافه می‌كنند و اینگونه می‌بینید كه كیف‌های بسیار سنگین كمر و شانه آنها را به یك طرف خم كرده و باعث لنگش آنها شده است.

این توصیه‌ها را جـدی بگیرید

حداكثر وزن كیفی كه در دست می‌گیرید

حداكثر 10درصد وزن

دكتر جان لیگنر، متخصص ارتوپدی در دانشگاه بوستون می‌گوید: بهترین توصیه برای خانم‌ها این است كه هیچ‌وقت كیف یا كوله‌پشتی‌ای كه بیشتر از 10درصد وزن بدن‌شان است را حمل نكنند. خانمی كه 50كیلوگرم وزن دارد نباید كیف یا كوله‌پشتی‌ای با وزن بالای 5 كیلوگرم بردارد. خانم‌ها باید این را بدانند كه برداشتن كیف، چمدان یا كوله‌پشتی‌ای كه بیشتر از 15درصد وزن بدن آنها باشد، حتما به ستون فقرات و اندام‌های‌شان آسیب وارد می‌كند كه در این صورت شاید حتی نیاز به جراحی داشته باشند.

پایین‌تر بهتر

از كمرتان كمك بگیرید

اگر عادت دارید كیف‌های دسته كوتاه روی شانه بیندازید یا كیف‌ سنگین‌تان را یك طرفه از روی گردن به شانه آویزان كنید حواس‌تان باشد این طرز حمل كیف به خصوص اگر كیف‌ها سنگین باشند به گردن و شانه‌های شما فشار زیادی وارد می‌كند. بهترین كار این است كه وزن‌های زیاد را بیشتر به ناحیه كمر خود انتقال دهید و سعی كنید از كیف‌های بلند یا كوله‌هایی استفاده كنید كه روی ناحیه كمر و پشت شما قرار می‌گیرند. در ضمن اگر كیف‌تان سنگین است هر لحظه كه احساس كردید در ناحیه گردن، شانه‌ها یا كمر احساس درد یا بی‌حسی دارید برای چند لحظه بایستید و كیف‌تان را زمین بگذارید تا عضلات‌تان كمی استراحت كنند.

طرفدار تعادل باشید

وزن داخل كیف را متعادل كنید

قبل از اینكه كیف یا كوله‌تان را روی دوش یا پشت بیندازید یك لحظه برای مرتب كردن آن وقت صرف كنید.  نه، نمی‌خواهد كار سخت خارج كردن وسایل اضافی را انجام دهید فقط چیزهای درون كیف یا كوله را به گونه‌ای منظم كنید كه وزن كیف در یك سمت آن جمع نشود.

مواظب گردن‌تان باشید

گردن شما در خطر است

یادتان باشد آسیب‌پذیرترین عضو شما در  قبال حمل یك كیف یا كوله سنگین پشت یا شانه‌های شما نیست بلكه گردن شماست. یادتان باشد كه برای كمك به گردن‌تان بهترین كار این است كه از كیف‌هایی با 2 بند بلند استفاده كنید كه هر كدام از آنها روی یكی از شانه‌های‌تان قرار بگیرد. اگر مجبور به استفاده از كیفی با یك بند هستید هرچند دقیقه یك‌بار بند كیف را از یك سمت شانه به سمت دیگر بیندازید.

نزدیك‌تر، بهتر

از پزشكان كمك بگیرید

وزن كیف تنها عاملی نیست كه می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. هرقدر كیف شما به بدن‌تان نزدیك‌تر باشد احتمال صدمه دیدن، پیچ‌خوردگی‌ها یا مشكل در راه رفتن شما كمتر خواهد بود. یادتان باشد اگر هر بار كه كیفی را روی شانه می‌اندازید دچار درد گردن، كمر و شانه می‌شوید حتما به یك متخصص ارتوپدی یا طب فیزیكی مراجعه كنید و از طریق متخصصان یك كوله‌پشتی یا کیف مناسب با حالت بدن و شغل‌تان بیابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha