دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
سلامت نیوز : زمانی می‌رسد كه ما به اطرافیان، اشیای پیرامون و فعالیت‌های روزمره علاقه‌ای نشان نمی‌دهیم و از آن‌ها لذت نمی‌بریم. همچنین ممكن است گاهی اوقات تصور كنیم چقدر زمان دیر می‌گذرد یا حتی برخی كارهای روزانه را فراموش می‌كنیم. در این حالت احساس كسالت، خمودگی و فرسودگی به ما دست می‌دهد كه ریشه در بی‌حوصلگی دارد.معمولاً افراد بی‌حوصله حتی زمان‌هایی كه به رادیو گوش می‌دهند یا به تماشای تلویزیون می‌نشینند متوجه پیرامون خود نیستند. در چنین حالتی عملكردشان ضعیف شده و احساس خوبی را تجربه نمی‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بی‌حوصلگی یكی از متغیرهای روانشناختی است كه افراد به طور روزمره با آن روبه‌رو می‌شوند. یكی از ویژگی‌های انسان تنوع طلبی و نیاز به تغییر مداوم در شكل و نوع تحریكات بیرونی است.اگر این تنوع در ابعاد زندگی افراد وجود نداشته باشد افراد به سمت و سوی بی‌حوصلگی پیش می‌روند. از این رو بی‌حوصلگی عاملی برای بی‌انگیزگی و انجام ندادن فعالیت‌های مختلف است. برای این كه بتوان با این احساس ناخوشایند مقابله كرد در وهله اول باید توانایی‌ها و استعدادهای خود را شناخته و خود كم بینی را دور ساخت زیرا خود كم بینی یكی از عوامل اصلی ایجاد بی‌حوصلگی به شمار می‌رود.

وقتی توانمندی‌ها شناخته می‌شوند می‌توانیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری كنیم و خود را به طور روزانه با آن‌ها به چالش بكشانیم. برای مثال افراد باید به ورزش روی بیاورند. دایره‌های جدیدی را در زندگی ایجاد كنند. باید در زندگی روزمره هر روز یك استرس ملایم را در خود ایجاد كنند تا از یكنواختی دور شوند. بهتر است در محیط كار از اشیاء و وسایل جدید استفاده كنند. همچنین طراحی اهداف كوتاه مدت باعث می‌شود تا افراد كمتر بی‌حوصلگی را تجربه كنند.

افراد می‌بایست برای دور ماندن از بی‌حوصلگی و خلق گرفته، خندیدن و گفت‌وگو كردن را فراموش نكرده و زمان‌های بیشتری را به دوستان خود اختصاص دهند.از این رو برای رسیدن به اهداف باید زمان‌بندی خاصی را تعیین کرد و به كارهایی پرداخت كه قادر به انجام آن هستیم. بنابراین با ایجاد تنوع می‌توان از زندگی لذت برد.

بی‌حوصلگی، اهمال كاری ایجاد می‌كند. در حقیقت وقتی بی‌حوصله هستیم تمایلی به انجام كار نداریم از این رو تمام تكالیف و وظایفی كه به ما محول شده است به تعویق می‌افتد.افسردگی یكی از شایع‌ترین اختلالاتی است كه بی‌حوصلگی در آن دخیل است. در این حالت استرس افزایش پیدا می‌كند و این تغییرخلق فراگیر می‌شود و مانند یك بیماری ویروسی در خانه به اعضای خانواده سرایت پیدا می‌كند و همگی به این حالت مبتلا می‌شوند.

افراد بی‌حوصله توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارند. درنتیجه تعاملات و روابط اجتماعی‌شان كاهش پیدا می‌كند. از این رو ارتباط عمیق‌تر با دوستان، نزدیكان و اقوام باعث می‌شود تا حالت خمودگی از فرد دور شود.انجام كارهای ساده‌ای مثل تغییر دكوراسیون، بازی با رنگ‌ها، روشن كردن عودهای معطر گل رز و لیمو در محیط خانه باعث كاهش علائم افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha