دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 87347
سلامت نیوز : بیمار دزدی بحث ریشه‌ای دارد و عوامل متعددی نیز در وقوع این پدیده ناپسند وجود دارد. به‌طور قطع تصویب نشدن تعرفه‌های واقعی درمان، تأخیر در پرداخت طلب‌های پزشكان و مراكزدرمانی، كم توجهی به اقتصاد درمان وسلامت و به تازگی نیز كاهش چشمگیرارزش پول ملی از مهم‌ترین عوامل بروز پدیده بیمار دزدی است. غیر از این عوامل، بیمه‌ها نیز نقش مهمی در بروز این معضل دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ گرچه موضوع بیمار دزدی از چندی پیش مطرح شد و بعد از رسانه‌ای شدن اثرات مثبت آن نیز پدیدار شد، اما این اتفاق به واسطه‌گری كسانی رخ می‌دهد كه جمعیت اندك و انگشت شمار جامعه پزشكی را به خود اختصاص داده‌اند، و به نوعی شأن این جامعه ارزشمند را زیر سؤال برده‌اند. با این حال وزارت بهداشت باید در این زمینه جدی‌تر به میدان آمده و پایش و كنترل كند و مراجع نظارتی نیز می‌بایست در این راستا پویاتر عمل كنند.

از آنجایی كه این پدیده هزینه‌های قابل توجهی را به دوش مردم می‌گذارد بیمارانی كه از كانال‌های غیر قانونی كه از جمله آن اورژانس‌ها هستند، در روند درمان قرار می‌گیرند را دچار مشكلات عدیده‌ای می‌كند. كه نه تنها در مراجع درست سلامت نمی‌افتند، از این افراد سوء‌استفاده مالی می‌شود وهزینه‌های غیر قابل قبول و غیر قابل باور بر اینها تحمیل می‌شود.

واژه بیمار دزدی دارای مفهومی است كه این واقعه قبیح را به خوبی معنا می‌كند. این پدیده نه تنها دزدی از پول و سرمایه مردم است بلكه نوعی دزدی از جان بیمار نیز تلقی می‌شود.بنابراین باید هشدار جدی به مردم داد و در این زمینه آگاه‌سازی كرد تا مردم از كانال‌های درست تحت درمان قرار بگیرند.

بی‌تردید نیاز است تا در نظام سلامت اصلاحاتی شكل بگیرد كه از آن جمله اصلاح تعرفه‌های پزشكی است. براین اساس در سایه این تغییرات بسیاری از مشكلات حوزه سلامت از جمله موضوع بیمار دزدی بر طرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha