دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 87355
سلامت نیوز : همه والدین یک آرزوی مشترک برای فرزندانشان دارند آن ها دوست دارند که فرزندشان در محیطی سالم بزرگ شود، به دنبال رویاهایش برود و در دستیابی به آن ها موفق شود، اما مهم تر از همه دوست دارند آن ها را همیشه شاد و خوشحال ببینند چگونه می توانیم فرزندانی شاد تربیت کنیم؟ دکتر باب ماری نویسنده کتاب «چگونه فرزندانی خوشبین تربیت کنیم؟» در این باره می گوید: «شاید در برخی یک استعداد ژنتیکی برای افسردگی وجود داشته باشد ولی حتی ژن های ما نیز تحت تاثیر محیط زندگی ما قرار می گیرند. تحقیقات در این زمینه نیز نشان داده که کودکان شاد و خوشبین فرزندان والدین سرشار از شادی و امید به آینده هستند.» اگر این سوال در ذهن شما باشد که چگونه می توانید شادی را در وجود فرزندتان شکوفا کنید این رموز تربیتی به کار شما خواهند آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اجازه دهید که فرزندتان متوجه شود از تولد و وجود او خوشحال هستید. سعی کنید با او ارتباط چشمی برقرار کنید با یک احوال پرسی گرم یا لبخند نشان دهید که به حضور او اهمیت می دهید. نام او را رسا و زیبا به زبان بیاورید چون بچه ها دوست دارند به آهنگ نامشان گوش بدهند و شنیده شدن این نام از زبان کسی که دوستش دارند اعتماد به نفس بیشتری به آن ها می دهد.

برای فرزندتان در روز برنامه های سرگرم کننده در نظر بگیرید. بسیاری از ما معمولا اجازه می دهیم فرزندمان با بازی های رایانه ای و تماشای تلویزیون خودش را سرگرم کند اما باید بدانیم این که گاهی فرزندان مان احساس کسالت و بی حوصلگی کنند طبیعی است و محدود کردن آن ها به رایانه و تلویزیون باعث محدود شدن پیشرفت و خلاقیت آن ها می شود. بچه ها از قوه تخیل قوی برخوردار هستند که با کمی رسیدگی شکوفا می شود برای این کار به وسیله خاصی نیاز نداریم فقط چند برگ کاغذ و یک جعبه مداد شمعی خلاقیت کودک را تحریک می کند و به اندازه دیدن یک فیلم کارتونی او را سرگرم و شاد می کند البته باید توجه داشت که تلویزیون و بازی های رایانه ای اگر در حد طبیعی استفاده شوند فوایدی نیز دارند زیرا بچه ها می توانند برخی از ایده های خلاقانه خود را از برنامه های مورد علاقه شان بگیرند.

به فرزندتان بگویید که برای شما از شغلتان اهمیت بیشتری دارد. به فرزندتان توجه کافی داشته باشید او فقط به حضور فیزیکی شما در منزل نیاز ندارد بلکه دوست دارد شما را در کنار خودش احساس کند.

با فرزندانتان بازی کنید و تعامل داشته باشید. از آن ها سوال بپرسید و به جواب های آن ها با دقت گوش کنید از خلال این سوال و جواب ها به این می رسید که مهم ترین اولویت های آن ها در زندگی چیست و چه چیزی آن ها را خوشحال می کند. فرزند شما شایستگی این را دارد که مدت زمانی را هر روز با شما سپری کند پس سعی کنید حداقل چند دقیقه ذهن خود را از مسائل کاری آزاد کنید و با او صحبت کنید با این کار به او می فهمانید که چقدر برای شما اهمیت دارد. این کار به این می ماند که یک آمپول شادی و نشاط به او تزریق کنید.

اجازه دهید برخی از قوانین را فرزندتان تعیین کند. لازم نیست او را مسئول همه کارهای خانه کنید تا احساس قدرت کند بلکه با کمی زیرکی کاری کنید که احساس کند او نیز نقشی در تعیین قوانین خانه دارد به این گونه او در مقابل قوانین احساس مسئولیت بیشتری می کند و با تمایل بیشتری از آن ها پیروی می کند.

همه چیز فقط در مدرسه آموزش داده نمی شود! فرقی هم نمی کند که فرزند شما به مدرسه دولتی می رود یا غیرانتفاعی. قسمتی از وظایف والدین این است که مسائلی را که در هیچ مدرسه ای آموزش داده نمی شود مثل مسائلی که نقش تعیین کننده در شکل گیری هویت فرزند دارد و این که او در بزرگسالی به چه فردی تبدیل خواهد شد با فرزند خود در میان بگذارند. همان طور که می دانیم در آینده ای نه چندان دور آن ها بزرگ می شوند و باید دور از چشمان همیشه مراقب شما وارد اجتماع شوند لذا داشتن یک شخصیت قوی و مستقل و شاد کمک زیادی به آن ها می کند.

الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید. شاید این مهم ترین راز باشد بچه ها همان کاری را انجام می دهند که می بینند یا به آن ها گفته می شود پس اگر می خواهید به اطرافیانش احترام بگذارد شما نیز باید به دیگران احترام بگذارید اگر می خواهید او همیشه شاد باشد سعی کنید همیشه لبخند روی لبان تان باشد.

پرورش فرزند شاد تلاش زیادی را می طلبد پس وقتی قدم در این راه می گذارید باید سعی کنید همه نیازهای روحی او را برآورده کنید و مطمئن باشید که پاداش این فداکاری را دریافت خواهید کرد این پاداش چیزی جز داشتن یک فرزند سالم و شاد نیست که شانس زندگی در خانواده ای را داشته است که بی توجه از کنار کودکی او نگذشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha