دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 87380

سلامت نیوز : قیمت‌ ایمپلنت‌هایی که توسط پیامک یا در بعضی از مطب‌ها تبلیغ می‌شود، تفاوت چند صد هزار تومانی تا چند میلیونی دارند به راستی علت این تفاوت چیست؟ ایمپلنت‌های ارزان چه قدر قابل اعتماد هستند؟ چه گروه‌هایی از دندانپزشکان مجاز به انجام عمل ایمپلنت هستند؟ عوامل موفقیت در یک عمل ایمپلنت چیست؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که متخصصان ایمپلنتولوژی در نشست خبری انجمن ایمپلنتولوژی به آنها پاسخ داده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اصغر میرعمادی، رییس گروه علمی، آموزشی بین‌المللی ایمپلنتولوژی در ایران و رییس آموزشی، پژوهشی ITI ایران که در آستانه سومین کنگره خاورمیانه‌ای ITI در نشست خبری کنگره سخن می‌گفت، اظهار داشت: گروه علمی آموزشی ITI که سومین کنگره خاورمیانه‌ای ITI را با همکاری انجمن ایمپلنتولوژی برگزار می‌کند در سال 1980 با شرکت 12 نفر از محققان رشته‌های مختلف دندانپزشکی در سوئیس تشکیل شد. انجمن در حال حاضر با بیش از 15 هزار عضو در بیش از 60 کشور جهان به عنوان یکی از بزرگترین انجمن‌های علمی ایمپلنتولوژی جهان به فعالیت‌های علمی بین‌المللی در راستای توسعه آموزش و سرمایه‌گذاری پژوهشی می‌پردازد.

وی گفت: ایمپلنت در ایران پیشرفت خوبی داشته است اما باید دقت داشت که ایمپلنت درمان آخر است و باید با رعایت بهداشت از نیاز به ایمپلنت پیشگیری کنیم.

رییس گروه علمی، آموزشی بین‌المللی ایمپلنتولوژی در ایران تاکید کرد: باید با بهداشت و پیشگیری از پوسیدگی دندان به حفظ آن کمک کنیم و این فرهنگ را در جامعه رواج دهیم.

دکتر حسین بهنیا، رییس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران نیز در این نشست گفت: بر اساس تقسیم‌بندی گروه تحقیقات بین‌المللی ITI،ایمپلنت‌ها در سه گروه ساده، پیشرفته و خیلی وسیع تقسیم‌بندی می‌شود که شناسایی گروه مورد درمان در طرح درمان موثر بوده و به آسیب‌زایی کمتر به بیمار منجر می‌شود. همچنین پزشک با سنجش سطح خود می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش بیمار دقت لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مناطقی که بسیار حساس و مشکل‌زاست، منطقه زیبایی یعنی شش تا هشت دندان جلوی فرد است که وقتی لبخند می‌زند نمایان می‌شود.

استاد جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در صورت از دست رفتن دندانی از منطقه زیبایی جایگزین کردن آن باید با دقت بیشتری انجام شود و اگر استخوان آن منطقه تحلیل رفته باشد که احتمال این مشکل در سال اول بی‌دندانی بسیار زیاد است جایگزین کردن استخوان به خصوص در افرادی که در هنگام خنده لثه‌هایشان نمایان می‌شود بسیار مهم است.

به گفته رییس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران، 30 درصد مردم دنیا در هنگام خنده، لبه لثه‌شان نمایان می‌شود که اهمیت جایگزین کردن دندان در این منطقه را نمایان می‌کند.

بهنیا با اذعان به عوارض متعدد ایمپلنت در ایران و جهان، خاطرنشان کرد: عوارض ناشی از کمبود علم ایمپلنتولوژی است و اگر مساله و مشکلی در منطقه زیبایی پیش بیاید چون در دید همگان است حساسیت بیشتری خواهد داشت.

وی به افرادی که تبحر و دانش کافی در این زمینه ندارند توصیه کرد در منطقه زیبایی وارد نشوند.

رییس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران به تنظیم برنامه در انجمن ایمپلنتولوژی اشاره داشت و گفت: متأسفانه این رشته در دانشگاه تدریس نمی‌شود و ما برنامه‌ریزی درست و حسابی نداریم و باید سیاستی اتخاذ شود تا بلد از نابلد تمیز داده شود.

بهنیا افزود: اگر فردی بهداشت را خوب رعایت کند، بیماری ژنتیکی نداشته باشد، سیگاری نباشد و دیابت و قند غیرقابل کنترل هم نداشته باشد عمر ایمپلنت در دهان این فرد بسیار زیاد است. همچنین باید دقت داشته باشد که ضربه نامعقول به دندان وارد نکند و از آداب بد دندانی بپرهیزد.

وی درباره علایم ایمپلنت موفق نیز گفت: اگر طبق علایم کلینیکی، ایمپلنت، لق نباشد، لثه اطراف به خونریزی دچار نشده باشد، ملتهب نباشد و چرک از لثه خارج نشود و فرد احساس درد نداشته باشد می‌توان گفت این ایمپلنت موفق بوده است.

رییس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: ایمپلنت در فک بالا و پایین معمولاً بعد از پنج سال 98 درصد موفقیت نشان می‌دهد که هر چقدر سالها افزوده شود از درصد موفقیت تا حدی کاسته می‌شود چرا که برای عمر ایمپلنت سال مطرح نمی‌شود و رعایت بهداشت و مسائل جانبی مهم است.

وی درباره علت تفاوت قیمت ایمپلنت‌ها گفت: قیمت‌های ایمپلنت که توسط پیامک یا در بعضی از مطب‌ها تبلیغ می‌شود و تفاوت چند صد هزار تومانی تا چند میلیونی را به دنبال دارد، می‌تواند ناشی از تفاوت جنس و کیفیت و قیمت پایه ایمپلنت باشد. ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا به بیمار سرویس مناسب دهیم و از آسیب به بیمار چه به وسیله متخصص و چه غیرمتخصص جلوگیری کنیم.

رییس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: مراجعات افراد از خارج کشور برای انجام ایمپلنت نشان می‌دهد که دستمزد در ایران پایین است و این افزایش قیمت ایمپلنت به واسطه افزایش وسایل و تجهیزات و قیمت دلار است.

بهنیا تصریح کرد: در کشوری مثل سوئد برای بیمار بی‌دندانی و برای فک پایین او بیمه هزینه چهار تا شش دندان را می‌دهد و این دندان‌ها رایگان ایمپلنت می‌شود که یکی از برنامه‌های انجمن در آینده این است که با وزارت بهداشت همراه شود تا بتوان قسمتی از هزینه ایمپلنت را تأمین کند.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالحسن مسگرزاده، رییس انجمن ایمپلنتولوژی ایران هم با اشاره به حضور سخنرانان برجسته بین‌المللی در کنگره گفت: در این کنگره که 14 و 15 آذر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود هفت میهمان خارجی از جمله پروفسور نیکولاسلنگ، پایه‌گذار اصول نوین ایمپلنتولوژی حضور دارند.

رییس انجمن ایمپلنتولوژی ایران به همکاری انجمن با مرکز تحقیقاتی ITI اشاره داشت و گفت: این مرکز تحقیقاتی دارای ابداعات بسیار زیادی در علم ایمپلنتولوژی است.

وی از جمله موضوعات جدید در این کنگره را گذاشتن ایمپلنت و پیچیدگی‌های پیش روی آن عنوان کرد و افزود: گذاشتن ایمپلنت در یک استخوان سالم و خوب مساله پیچیده‌ای نیست اما پیچیدگی از آنجا شروع می‌شود که وقتی فرد دندان خود را از دست می‌دهد استخوان فک شروع به تحلیل کند و این تحلیل ممکن است به سبب بیماری‌های قبلی و بیماری‌های لثه به وجود آید. البته پیشرفت علم تحلیل لثه را به طور فیزیولوژی در پی دارد.

مسگرزاده تصریح کرد: در ایمپلنت چگونگی بازسازی نسج نرم و سخت، پیوند استخوان از بدن شخص و ساختن موادی که قادرند تحریک استخوان‌سازی کنند و همچنین انتخاب روش پیوند استخوانی و استفاده از چه ماده پیوندی از مهمترین مسائل پیش‌رو است.

وی تصریح کرد: ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی دچار عوارض می‌شود و نسوج اطراف آن می‌تواند بعد از کاربرد دچار یک سری مسائل مثل لقی شده و به از دست دادن ایمپلنت منجر شود بنابراین رعایت بهداشت و انجام یک سری کارها در حفظ ایمپلنت مؤثر است.

مسگرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود پزشکان دندانپزشکان در حوزه ایمپلنت گفت: از نظر قانونی هر فردی که دکتری پزشکی و دندانپزشکی دارد می‌تواند در تمامی امور پزشکی وارد شود، اما وقتی مشکلی پیش آمد قانون به سراغ آن فرد می‌آید البته اخلاق نیز باید لحاظ شود چرا که اگر کسی که تبحر لازم را نداشته و بر خلاف اخلاق پزشکی کاری را انجام دهد که با آن آشنا نیست تنها به سود خود اندیشیده است.

وی خاطرنشان کرد: جراحان دهان، فک و صورت، متخصصان بیماری لثه و متخصصان پروتز از جمله کسانی هستند که می‌توانند به طور تخصصی ایمپلنت را انجام دهند.

وی با بیان این که دندانپزشکان عمومی هم مشروط بر این که دوره‌های مدون و علمی را گذرانده باشند، می‌توانند ایمپلنت کار کنند، گفت: در حال حاضر جهت انجام این کار مشغول مذاکره با وزارت بهداشت هستیم.

مسگرزاده افزود: انجمن ایمپلنتولوژی ایران اکنون در صدد ارائه یک برنامه مدون برای همکارانی است که دوره ایمپلنت را در دوران تحصیل نگذراندند و با شرکت در برنامه‌های آموزشی انجمن می‌توانند تبحر لازم را برای انجام ایمپلنت در سطوح مختلف به دست آورند.

رییس انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: صرفاً قیمت ایمپلنت تعیین کننده کیفیت خوب آن نیست ولی ما در عمل از ایمپلنت هایی استفاده می‌کنیم که امتحان خود را پس داده باشد و نتایجی از کارکرد رضایت‌بخش آن در ژورنال‌های قابل اعتماد علمی چاپ شده باشد.

وی به اختلاف قیمت ایمپلنت اشاره داشت و تصریح کرد: ایمپلنت های معروف گران هستند و ایمپلنت‌های مختلفی که امروز ارائه می‌شوند و شناختی بر روی آنها نیست نمی‌توانند قابل اعتماد باشند.

وی در پایان افزود: ایمپلنت استاندارد بدون دستمزد پروتز، ریشه وتاج بالای دو میلیون تومان هزینه در بر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha