دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 87392
سلامت نیوز : متخصص مغز و اعصاب در مورد بیماری میگرن گفت: میگرن سردردهای شدیدی است که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید و سر و صداهای بلند، فشارهای روحی و جسمی یا مصرف شکلات، مرکبات، نوشابه‌های الکلی، غذاهای مانده، نمکی و ترش تشدید می‌شود.

علی بصیری در گفت وگو با فارس در مورد میگرن گفت: میگرن سردردهای شدیدی است که گاهی بسیار سخت شده و از تحمل فرد خارج می شود با این حال از این بایت که بدخیم باشد، نگران کننده نیست.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: میگرن به حدی شایع است که در اطرافیان ما کمتر کسی یافت می شود که این بیماری را نداشته باشد.میگرن که نوعی از سردردهای مزمن است. اغلب در زنان بیشتر بروز می کند و با بالا رفتن سن، از شدت و دفعات آن کم می‌شود.

وی ادامه داد: میگرن مانند هر درد مزمن دیگری دارای عوارضی مانند عصبی شدن،اشکالات در بینایی ، به سختی حرف زدن، احساس ضعف،کم اشتهایی، احساس سرما، لرز، حالت تهوع، افزایش ادرار، پف کردن صورت و خستگی است.

بصیری گفت: درباره دلایل ایجاد میگرن نظرات متفاوتی مطرح است عده‌ای معتقدند میگرن بر اثر وجود غده های مغزی است و برخی نیز تغذیه نامناسب،ژنتیک یا شرایط محیطی مانند استرس را عامل ایجاد میگرن می دانند اما آنچه مسلم است بر اثر انقباض شدید رگهای خونی مغز ایجاد می شود.

وی افزود: نکته مهم این است که نباید افراد به صلاحدید خودشان و به محض بروز سردرد شدید،دارو مصرف کنند بلکه فقط پزشک متخصص می تواند تشخیص دهد سردرد، میگرنی است یا دلیل دیگری دارد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: رژیم و پرهیز غذایی،نیز در تشدید سردردهای میگرنی موثر هستند و معمولاً هر فردی می تواند تشخیص دهد کدام غذاها با بروز میگرن آنها ارتباط دارد. مثلاً شکلات، مرکبات، نوشابه های الکلی، غذاهای مانده و نمکی و ترشی ها گاهی به افزایش درد منجر می‌شوند.

بصیری گفت: حمله های میگرنی بر اثر عوامل آلرژی‌زا، قرار گرفتن در معرض نور شدید و سر و صداهای بلند، فشارهای روحی و جسمی ، تغییر در عادت خواب ، کشیدن سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود سیگار، گرسنگی، مصرف الکل، کافئین و تغییرات هورمونی مانند مصرف قرص های ضدبارداری ایجاد می‌شوند،بنابراین با دوری کردن از چنین عواملی می توان سردردهای میگرنی را کمتر یا خفیف کرد.

وی در مورد علائم میگرن افزود: سردرد میگرنی به صورت کوبیدن در یک سمت سر شروع می شود و به دو طرف آن گسترش می یابد. بعضی افراد نیز درد را در پشت چشمها و در گردن احساس می‌کنند گاهی نیز به صورت سردردی نامشخص و گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به درد بسیار شدید تبدیل می شود و ساعتها یا روزها طول بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha