سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان انتقال خون می‌گوید: در اقتصاد انتقال خون در همه کشورهای پیشرفته هزینه فرآوری خون دریافت می‌شود. این خدمات باید تعرفه‌گذاری شده و با حمایت بیمه‌ها پرداخت شود.

علی‌اکبر پور‌فتح‌الله در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکار برون‌رفت انتقال خون از کمبود منابع گفت: در همه جای دنیا در اقتصاد انتقال خون هزینه‌های فنی و فرآوری رو به افزایش است  چون آزمایش‌هایی که روی خون انجام می‌شود تا یک واحد خون قابل مصرف شود هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: در اقتصاد‌های پیشرفته مثل آمریکا و اروپا هزینه فرآیند‌هایی که روی خون و فرآورده‌های آن انجام می‌شود محاسبه شده و برای آن تعرفه مشخصی در نظر می‌گیرند و علی‌رغم اینکه خون ایثارگرانه دریافت می‌شود ولی هزینه‌های مرتبط با آماده‌سازی خون را دریافت می‌کنند، البته در این کشورها عمدتاً بیمه‌ها هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

روند فرآوری خون باید تعرفه گذاری شود

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم انتقال خون پایداری در کشور داشته باشیم باید هزینه‌های فرآوری خون تعرفه‌گذاری شود افزود: البته بیمه‌ها هم باید منابع لازم را تامین و از این اقدام حمایت کنند.

پورفتح‌الله به این نکته اشاره کرد که در صورت فراهم شدن شرایط می‌توان فرآوری‌های نوینی را که پرهزینه هستند نیز وارد عرضه انتقال خون کرد.

وی افزود: مثلاً تهیه پلاکت‌ به روش فریزس یکی از آنها است که اکنون از هر 5 یا 6 واحد واحد خون بیمار به صورت رندوم یک واحد پلاکت دریافت می‌شود تا یک دوز مصرفی تهیه شود در حالی که با این روش می‌توان از یک اهداء‌کننده یک دوز مصرفی پلاکت برای بیمار تهیه کرد.

فیلتراسیون قبل از ذخیره خون مقرون به صرفه است

مدیرعامل سازمان انتقال خون حذف لوکوسیت‌های خون قبل از ذخیره را یکی دیگر از روش‌های به صرفه در چرخه انتقال خون عنوان کرد و گفت: اکنون با حمایت وزارت بهداشت و تهیه کیسه‌های مخصوص، فیلتراسیون قبل از ذخیره برای بیماران تالاسمی انجام می‌شود و این امکان می‌تواند برای تمام فرآورده‌ها صورت گیرد.

کاهش زمان بستری و آلرژی‌ مزایای فیلتراسیون خون قبل از ذخیره سازی

وی در مورد مزایای فیلتراسیون خون قبل از ذخیره سازی گفت: تب و واکنش‌های آلرژی پس از تزریق فرآورده‌های خونی با استفاده از این کیسه ها کاهش یافته و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد میزان تخت‌روز بستری نیز با این کار 1.2 روز کاهش می‌یابد.

کمبود مواد مصرفی عامل حذف تست هموگلوبین در برخی مراکز

پورفتح الله در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود یکسری آزمایشها اولیه قبل از خونگیری مانند تست هموگلوبین در مراکز انتقال خون حذف شده گفت: هیچ آزمایش مرتبط با سلامت خون را حذف نکرده‌ایم و تنها آزمایشی که قبل از اهدای خون در برخی استان‌ها انجام نشده تست هموگلوبین است که جزو استانداردهای اجباری ما است چون با کمبود مواد مصرفی کیت هموگلوبین که از خارج کشور وارد می‌شود مواجه بودیم و در تلاشیم که در همه مراکز انتقال خون انجام شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: البته در همه جای دنیا وقتی پزشک رو در رو اهدا کننده را معاینه می‌کند از روی چهره و صورت می‌تواند کم‌خونی او را تشخیص دهد و به نظر پزشک می‌توان اعتماد کرد به همین علت در برخی کشورها تست هموگلوبین را انجام نمی‌دهند.

بدهی 210 میلیارد تومانی انتقال خون

وی در مورد منابع اعتباری سازمان انتقال خون گفت: تاکنون تمام اعتبارات را دریافت کرده‌ایم اما به دلیل تغییر نرخ ارز و حجم بالای خرید خارجی ذخیره استراتژیک و راهبردی ما از نظر تجهیزات تأمین نشده و نزدیک به 210 میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم در حالی که بودجه سالانه انتقال خون 70 میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha