شیوع نوع جدید و شدید آنفلوانزای انسانی كه از عراق و عربستان به ایران آمده است موجب افزایش مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در كشور به خصوص در بین افراد مسن، كودكان و بیماران تنفسی شده است.

افزایش مرگ ناشی از شیوع نوع جدید آنفلوانزای انسانی در ایران

 
به گزارش سلامت نیوز ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس،‌ افزود: طی ماههای اخیر شایعات زیادی در مورد بروز و مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان و مرگ و میر ناشی از آن در كشور وجود داشته است ولی هنوز خبر تایید شده‌ای در مورد بروز این بیماری در كشور وجود ندارد اما شیوع نوع جدیدی از آنفلوانزای انسانی كه منشا آن از كشورهای عراق و عربستان و به واسطه تردد زائران به این كشورهاست ممكن است عامل انتشار این شایعات باشد.
وی اضافه كرد: در مورد آنفلوانزای پرندگان باید وزارت بهداشت، آزمایشگاه رفرانس كشور و پس از آن آزمایشگاههای بین المللی وابسته به سازمان بهداشت جهانی نظر بدهند اما با این وجود مهاجرت گسترده پرندگان از روسیه به تالابهای ایران و شكار آنها توسط ایرانیان به این نگرانی ها دامن زده است.
وی گفت:‌ خبرها و شایعات زیادی مبنی بر تلف شدن تعداد زیادی مرغ در مرغداریهایی در شهرری یا كرج وجود دارد ولی تا زمانی كه مراجع ذی صلاح این اخبار را تایید نكنند نمی‌توان در این مورد بدون اینكه سندی در دست داشته باشیم اظهار نظر كنیم.
خسرونیا افزود: بیماری كه اخیر در كشور شایع شده است و به صراحت می‌توان در مورد آن اظهار نظر كرد نوع جدیدی از آنفلوانزای انسانی است كه تعداد زیادی از مردم را درگیر كرده است به طوری كه می‌توان گفت در هر 5 خانواده حداقل دو نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.
رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران ادامه داد:‌ این نوع ویروس كه از عراق و عربستان به ایران منتقل شده است، موجب اختلال ایمنی بدن می‌شود و افراد مبتلا به آن ابتدا دچار تب، سرفه، تنگی نفس و گرفتگی صدا می‌شوند و پس از آن استخوان درد، ضعف عمومی وبی حالی به سراغ آنها می‌آید.
وی گفت: افراد مسن، كودكان و بیماران تنفسی به خصوص مبتلایان به عفونتهای ریوی و برونشیت مزمن بیش از همه در معرض خطر این بیماری قرار دارند و موارد زیادی از مرگ و میر ناشی از این نوع آنفلوانزای جدید انسانی به علت عفونتهای ثانویه آن در این افراد دیده شده است.
وی افزود: در كشورهایی كه بیماری آنفلوانزای پرندگان دیده شده است موارد مبتلایان انسانی بیش از 300 تا 400 نفر نبوده است بنابراین این شیوع گسترده آنفلوانزا در كشور كه منجر به مرگ و میر هم شده است نمی‌تواند ناشی از آنفلوانزای پرندگان باشد.
خسرونیا گفت: مشاهده وضعیت این بیماران نشان می‌دهد كه نوع آنفلوانزای انسانی كه از عراق و كربلا به ایران آمده است شدیدتر از نوع عربستانی است و نوع عربستانی آن بین 8 تا 15 روز درمان می‌شود اما نوع عراقی آن حتی تا دو ماه هم درمان نشده است.
وی افزود: این نوع بیماری آنفلوانزای انسانی شدید هنوز درمان مشخصی ندارد و بیماران باید استراحت كنند و مایعات گرم بنوشند تا بهبود یابند ضمن اینكه در مورد افرادی كه بیشتر در معرض خطر هستند حتما مراجعه به پزشك ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha