سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8740

نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد رویاها نه تنها موجب تقویت حافظه می شوند، بلکه به بازنگری تجربیات اخیر و کسب مفاهیم و معانی جدید نیز کمک می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد به سرپرستی "ماتیو والزر" در تحقیقات خود نشان دادند که رویاها از خاطراتی که در طول بیداری اتفاق افتاده اند شکل می گیرند و به مغز یک امکان مضاعف در ذخیره سازی اطلاعات می دهند.

رویاها به بازنگری تجربیات اخیر کمک می کنند، خاطرات را در حافظه تثبیت می کنند و به توسعه مغز یاری می رسانند.

در این خصوص "ماتیو والزر" اظهار داشت: "رویا به تقویت حافظه محدود نمی شود، بلکه همچنین به کسب معانی جدید نیز کمک می کند. در حقیقت مراحل مختلف رویا به کسب سه نوع مختلف حافظه کمک می کند. این سه نوع حافظه شامل حافظه های فضایی، حافظه های اظهاری و خاطرات هستند."

دو حافظه اول در طی خواب با امواج کند به دست می آیند، در حالی که خاطرات با یک بخش احساسی قویتر پردازش می شوند و در طی خواب " Rem" (حرکات سریع چشم) شکل می گیرند.

در طی این فاز مغز احساسی و فضایی از مغز که تصاویر را پردازش می کند، فعال هستند. این درحالی است که در این مرحله، کورتکس جلوپیشانی که منطقه عقلانی مغز است، غیر فعال می شود.

براساس گزارش "فوکوس"، به گفته این دانشمندان، رویا به شناسایی اتصالات گذشته ای که به طور طبیعی در مدت بیداری غیر قابل مشاهده هستند، کمک می کند.

همچنین رویاهای زنان بیشتر در فضاهای بسته و محیطهای محدود اتفاق می افتد، درحالی که مردان در رویاهای خود قهرمانان ماجراهای غیرواقعی و با اشکال فانتزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha