سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 87418
سلامت نیوز : پروفسور بالتازار شخصیت نوستالژیک دوران کودکی متولدین دهه 60 است اما شاید کمتر کسی بداند که این شخصیت انیمیشن نه تنها تا حدودی واقعی بوده بلکه مدت زیادی را در شهرستان کبودرآهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیادی هم به مردم ایران در زمینه پزشکی انجام داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سفیر نیوز ؛ پروفسور بالتازار یک سریال انیمیشن قدیمی بود که آن را یک انیماتور کروات به نام Zlatko Grgić در استودیوی فیلم زاگرب در یوگسلاوی سابق (کرواسی) ساخت.

این شخصیت کارتونی یک مخترع پیر بود که برای یک اختراع، مدت زیادی فکر می‌کرد و در نهایت تنها با یک اهرم دستگاهی را روشن می‌کرد. پس از اتمام کار دستگاه، پروفسور شیر دستگاه را باز کرده و چند قطره مایع را داخل یک لوله آزمایش می ریخت و با ریختن آن مایع بر روی زمین اختراعش نمایان می شد. به همین سادگی!



اما پروفسور بالتازار یک شخصیت حقیقی هم دارد. مارسل بالتازار سال 1908 در فرانسه به دنیا آمد او یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری های طاعون و هاری معروف شد نه به دلیل اختراعاتش!



پروفسور بالتازار نفر دوم از سمت راست

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به ماموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ ایران فرستاده شد. این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال۱۳۳۲ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو کبودرآهنگ تاسیس کرد و به آزمایشات مختلفی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه کن کند. سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدامات او بود.

بالتازار تقریبا 17 سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی اش، دکتر مهدی قدسی تا سال 1346 ادامه داد تا اینکه در سن 63 سالگی از دنیا رفت.



مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تا اواخر دهه 60 فعالیت می کرد اما پس از مدتی تعطیل شد ولی دوباره به تازگی پس از آنکه این مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت، خرداد ماه امسال در  روستای اکنلو فتتاح شد. اتفاقا در مراسم افتتاح این مرکز، از فرزندان پروفسور بالتازار هم دعوت شده بود. آنها هم در این مراسم از علاقه خودشان به ایران سخن گفتند و از اینکه مردم ایران برای پدرشان احترام زیادی قائل هستند، خوشحال بودند.



هر چند کسی نمی داند که آیا شخصیت پروفسور بالتازار انیمیشن همین پروفسور پزشک است یا نه ولی به هر حال اکنون پروفسور بالتازار واقعی نه تنها به سبب شخصیت کارتونی همنام با او برای مردم ایران جذاب است بلکه، مردم همدان او را بیشتر به علت تحقیقات پزشکی اش می شناسند. غیر از آنها، هر گردشگری که متوجه شود در کنار تمام جاذبه های گردشگری استان همدان، هنوز دفتر کار پروفسور بالتازار سر جای خودش است، حتما به روستای اکنلو می رود.



به نحوی که مهدی غلامی رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ به مهر گفت:  آزمایشگاه و دفتر کار پروفسور بالتازار در کبودرآهنگ همدان به یکی جاذبه های گردشگری استان همدان تبدیل شده و هزاران گردشگر داخلی و خارجی به دیدن وسایل کار و دفتر این پروفسور فرانسوی در کبودر آهنگ می روند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha