آلودگی امان شهر اهواز، مرکز استان خوزستان را بریده است. تا سه، چهارسال قبل نفس شهروندان اهوازی را ریزگردهای عربی بلندشده از تالاب‌های خشک‌شده و صحراهای کشورهای عرب همسایه می‌گرفت، حالا اما معضلی جدید به وجود آمده است؛ آلودگی نفتی و بارش باران‌های اسیدی !

ورود شورایعالی بحران کشور به موضوع آلودگی هوای اهواز
سلامت نیوز : آلودگی امان شهر اهواز، مرکز استان خوزستان را بریده است. تا سه، چهارسال قبل نفس شهروندان اهوازی را ریزگردهای عربی بلندشده از تالاب‌های خشک‌شده و صحراهای کشورهای عرب همسایه می‌گرفت، حالا اما معضلی جدید به وجود آمده است؛ آلودگی نفتی و بارش باران‌های اسیدی در این مدت، آسیب‌های بسیاری به وضعیت هوای اهواز وارد کرده، به‌گونه‌ای که حالا این شهر به یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران و به گفته برخی آمارهای غیررسمی جهان بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ در تهران و اراک و بسیاری از شهرهایی که هوایی آلوده دارند هنگام شدت‌گرفتن میزان آلاینده‌ها در هوای شهر، همه آرزوی باد و باران دارند تا هوا را کمی تلطیف کند. اما از پاییز امسال در اهواز دست‌کم دو نوبت بارانی که تاکنون باریده است ثابت کرده که این نعمت آسمانی می‌تواند به بلایی ناگهانی بدل شود. وقتی میزان آلاینده‌های سمی در آسمان شهر آنقدر زیاد شود بارش یک باران می‌تواند همه آنها را یکباره به زمین بیاورد و به ریه انسان‌ها و جانداران ساکن در آن منطقه وارد کند، تجربه‌ای که تا کنون ساکنان اهواز دوبار آن را تجربه کرده‌اند. این مشکل تاکنون در حدود 10هزارنفر از اهالی اهواز را دچار مشکلات حاد تنفسی کرده و آنها را به بیمارستان فرستاده است. مساله‌ای که موجب شد سازمان محیط‌زیست و ستاد بحران کشور برای چاره‌اندیشی پیرامون آن دست به کار شوند.

در همین رابطه روز گذشته کمیته ویژه بررسی علل تشدید بیماری‌های تنفسی به ریاست استاندار خوزستان با حضور معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و رییس ستاد بحران کشور و جمعی از مدیران استانی در محل استانداری خوزستان تشکیل شد. عبدالحسن مقتدایی در این نشست از بررسی علل تشدید بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان در شورایعالی بحران کشور با حضور رییس‌جمهور خبر داد و بیان کرد: امیدواریم در این شورا تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده‌های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود. مقتدایی بر لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در خصوص بیماری اخیر تاکید کرد و گفت: در خصوص بیماری اخیر باید شفاف‌سازی شده و اطلاعات و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بروز و تشدید مجدد این بیماری در اختیار مردم قرارداده شود.

مقتدایی در خصوص صنایع آلاینده در اطراف شهر اهواز گفت: به طور حتم با صنایع آلاینده هوا در اطراف شهر اهواز به صورت قانونی برخورد می‌شود. استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اهواز آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است، بیان کرد: وقتی مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند که اهواز آلوده‌ترین شهر جهان است و این مساله توسط معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست نیز تایید می‌شود، لازم است مسوولان کشور نیز به فکر اخذ تصمیمات جدی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی در استان خوزستان باشند. در این نشست، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، مدیرکل هواشناسی و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز گزارشی از مجموعه اقدامات و برنامه‌ها و راهکارهای مجموعه خود در خصوص مقابله با این پدیده ارایه کردند. این گزارش می‌افزاید، سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این جلسه گفت: استان خوزستان برای سازمان حفاظت محیط‌زیست از استان‌های ویژه است و موضوع زیست‌محیطی استان در اولویت برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم تا این مشکل حل شود.

در همین حال روز گذشته نیز مهر در گزارشی دلایل بارش باران اسیدی در پایتخت نفت ایران رابه این شرح ذکر کرد: مشکل هوای اهواز تاسیسات نفتی و پتروشیمی بیشماری است که سرتاسر اطراف شهر را فراگرفته و آلاینده‌های آنها در آسمان آن تجمیع می‌شوند. اجرای نصف‌ونیمه طرح جمع‌آوری گازهای همراه خوزستان «آماک» منجر به انتشار روزانه یک‌هزار تن گازهای سمی در سطح شهر اهواز شده که ترکیب این آلاینده‌ها با آب باران منجر به پدیده وارونگی و بارش باران اسیدی در پایتخت نفت ایران شده است. آمارهای منتشرشده توسط برخی از پیمانکاران شرکت نفت حاکی از آن است که هم‌اکنون حدود هزارتن مواد آلاینده سمی شامل گاز H2S با غلظت 250هزار پی‌پی‌‌ام و گاز دی‌اکسیدکربن با غلظت 750هزارپی‌پی‌‌ام در 25کیلومتری شهر اهواز تولید و در مواقع پدیده وارونگی هوا در پاییز یا زمستان با باران ترکیب شده و موجب ریزش باران اسیدی می‌شود.

در این بین از حدود یک دهه گذشته تاکنون طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین مناطق نفت‌خیز جنوب به منظور جمع‌آوری گازهای آلوده موجود درهوا تعریف و اجرایی شده و کارشناسان محیط‌زیست پیش‌بینی می‌کردند که با اجرای این طرح حجم آلایندگی‌های نفتی و گازی خوزستان به حداقل کاهش یابد. حمیدرضا سیاح، مشاور عالی مجری و پیمانکار طرح آماک با بیان اینکه با اجرای بخش‌های مختلف طرح آماک اما تاکنون قسمت آخر این پروژه که انتقال گازهای H2S,CO2 توسط خط لوله به ماهشهر برای استحصال گوگرد بوده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال آینده این بخش باقیمانده هم در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد و با اجرای آن گازهای اسیدی سوزانده نخواهد شد.

به گفته این کارشناس ارشد مهندسی نفت، در حال حاضر این آلاینده‌های گازی که حدود 20 تا 30میلیون‌فوت‌مکعب در روز گاز H2S با غلظت 250هزار پی‌پی‌‌ام و گاز دی‌اکسیدکربن با غلظت 750هزارپی‌پی‌‌ام تولید می کنند در این پالایشگاه سوزانده شده و حاصل آن انتشار حدود هزارتن مواد آلاینده سمی در 25کیلومتری شهر اهواز است. بر اساس نقشه‌های هواشناسی موج بعدی باران در این شهر از اوایل هفته آینده شروع می‌شود، تاکنون جز همین جلسات و پیگیری‌ها اقدام خاصی برای حل مشکل انجام نشده است، باید دید در موج بعدی بارش باران چه تعداد از شهروندان اهوازی به‌دلیل مشکل تنفسی راهی بیمارستان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha