سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

سلامت نیوز : سیاهی کمر، گودی زیر چشم، برافروختگی صورت؛ دیگر اینها نماد خشونت نیستند. تصور‌ها را باید از خشونت علیه زنان تغییر داد. منع کردن زنان از حقوقشان، خودبرتربینی مردانه، تحقیر زنان و آزار کلامی امروزه خشونت‌های پنهانی هستند که به چشم نمی‌آید اما می‌توانند با تاثیرگذاری روانی زن را از دستیابی به فرصت‌های برتر در زندگی دور کنند. گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره خشونت علیه زنان حاکی از این است که خشونت‌های فیزیکی و جسمانی به زنان در آفریقا بین 36 درصد از زنان شیوع دارد. 30 درصد از زنان آمریکایی نیز این نوع خشونت را تا به حال تجربه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اما کمترین رقم خشونت در بین اروپاییان با شیوع 23 درصد حاکم است. سازمان بهداشت جهانی شیوع خشونت‌های جسمی را در شرق آسیا 37 درصد ارزیابی کرده و در گزارش خود به این نتیجه رسیده است که در روابط صمیمی بین زن و مرد 8/37 درصد از زنان 40 تا 44 ساله در معرض خشونت بوده اند. این گروه سنی بیشترین رقم خشونت در روابط زناشویی را در جهان دارد.

تجربه خشونت فیزیکی در 37 درصد از زنان ایرانی

گزارش‌ها حاکی از این است که در ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای شرق مدیترانه در روابط صمیمی بین زن و مرد 37 درصد از زنان خشونت جسمی و جنسی را تجربه کرده‌اند. در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت مادران رتبه ایران در میان کشور‌های جهان از 120 در سال 2010 به رتبه 21 رسیده است. آمار این سازمان نشان می‌دهد که در جهان ۳۸ درصد از زنانی که به قتل رسیده‌اند، به دست شریک زندگی خود کشته شده‌اند. در این گزارش 42 درصد زنانی که خشونت فیزیکی از سوی همسر را تجربه کرده‌اند دچار جراحت شده‌اند. زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند 16 درصد بیشتر از دیگران نوزاد کم‌وزن به دنیا می‌آورند. زنانی که دچار آسیب جسمی می‌شوند یک‌ونیم برابر بیشتر دچار ایدز می‌شوند و یک‌ونیم برابر بیشتر در معرض سفلیس قرار می‌گیرند. با اینکه وضعیت بارداری زنان در ایران بهتر شده است اما ﺩﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﻣﻨﺘﺸــﺮ ﺷــﺪﻩ ﺷــﮑﺎﻑ ﺟﻨﺴــﻴﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﺷﮑﺎﻑ ﺟﻨﺴﻴﺘﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۲ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ 5927/0 ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۲ ﺑﻪ 5842/0 ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۳ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. این گزارش عربستان را جزو ده کشور آخر اعلام کرد. کشورهای مالی، موراکو، ایران، ساحل عاج، موریتانی، سوریه، چاد، پاکستان و یمن به ترتیب بعد از عربستان قرار گرفتند.

آموزش

منع کردن زنان از فرصت‌هایی که باید در کشورها عادلانه توزیع شوند یکی از مصادیق خشونت علیه زنان به حساب می‌آید. در سال 90 زن‌ها از ورود به 77 رشته منع شدند. در بسیاری از رشته‌ها نیز جذب دانشجوی زن کمتر از مردان بود. بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی سال 90 نشان می‌دهد که در این سال 169 رشته در دانشگاه‌های مختلف سهمیه کمتری از ظرفیت خود را به زنان اختصاص دادند. چنانچه در سال 90 از ورود زنان به بیشتر رشته‌های مهندسی ممانعت شد. از رشته‌هایی که ظرفیت پذیرش زنان در آنها به صفر رسید مهندسی معدن و مهندسی کشاورزی بیشتر از همه رایج است. دانشگاه‌های محدودکننده زنان در این رشته‌ها عبارتند از: مهندسی کشاورزی(گرایش مکانیک ماشین‌ها) اراک، مهندسی معدن و مهندسی کشاورزی(گرایش مکانیک ماشین‌ها) دانشگاه ارومیه، مهندسی معدن و کاردانی تکنولوژی آبیاری و کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی دانشگاه بیرجند، مهندسی کشاورزی( گرایش مکانیک ماشین‌ها) دانشگاه ایلام و کرمانشاه، مهندسی کشاورزی(گرایش مکانیک ماشین‌ها) دانشگاه زاهدان، مهندسی معدن دانشگاه قزوین و دانشگاه تهران، مهندسی صنایع دانشگاه بوشهر، مهندسی معدن دانشگاه زاهدان، مهندسی معدن و مهندسی کشاورزی( گرایش مکانیک ماشین‌ها) دانشگاه کرمان، مهندسی دریا گرایش کشتی‌سازی و مهندسی معدن دانشگاه تهران و در دانشگاه تبریز و کاشان مهندسی معدن، کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی و کاردانی نکنولوژی مرتع و آبخیزداری دانشگاه اردبیل.

شکایت از سهمیه‌بندی

«وزارت علوم چندان با سهمیه‌بندی جنسیتی موافق نیست»؛ این را سرپرست سابق وزارت علوم، جعفر توفیقی به ایسنا گفته بود. توفیقی گفته بود: «دانشجویان شاکی می‌توانند مطالب خود را منعکس کنند و ما هم به سهم خود پیگیری می‌کنیم تا حقی ضایع نشود.» او امیدوار بود به‌زودی در اینباره «گشایشی» ایجاد شود. این سخنان توفیقی در واکنش به زمانی بود که 13 نفر از فعالان زنان از شکایت خود به دیوان عدالت خبر داده بودند. معصومه زمانی یک فعال حقوق زنان به عنوان شاکی به آرمان می‌گوید: شکایت ما سال گذشته با وکالت زهرا مینویی و نجما رحمانی به عنوان شاکی عمومی سهمیه‌بندی جنسیتی به دیوان عدالت ارجاع شد و هنوز درحال پیگیری است. پس از شکایت ما به‌صورت اینترنتی حدود 800 نفر از شهروندان از اقدام ما به شکایت حمایت کردند. در این میان اسم معاون زنان شهیندخت مولاوردی نیز به چشم می‌خورد. این امضاکنندگان اعتقاد دارند که سهمیه‌بندی جنسیتی در مغایرت با اصول 3، 19،20 ،21 ،30 و 40 قانون اساسی است و شاکیان تصمیم دارند که در آینده نزدیک انتقاد خود را به مجلس نیز ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha