سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 87446
سلامت نیوز : سردرد، شکایتی شایع در کودکان و نوجوانان است که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند در فعالیت‌های روزمره و تحصیلی کودک اختلالاتی را به وجود آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به طور کلی سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود که تمایز میان آنها اهمیت بسزایی دارد. از سردردهای اولیه می توان به سردردهای میگرنی و سردردهای فشاری اشاره کرد که به طور نسبی شایع هستند و به سردردهایی که به دلایل زمینه ای مانند سینوزیت، فشار خون، تومورها و ضایعات مغزی به وجود می آید سردردهای ثانویه می گویند که اساس درمان آنها معطوف به برطرف کردن عوامل زمینه ای است.

از میان همه اینها، سردرد میگرنی از شایع ترین علل سردرد کودکان است که معمولا به صورت درد موضعی متوسط تا شدید با ماهیت ضربان دار یعنی احساس کوبیدن یا احساس ضربات مکرر در سر بروز می کند. مدت آن بین یک تا 72 ساعت متغیر و ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا همراه باشد.

قبل از شروع سردرد میگرنی ممکن است علائمی مانند احساس جرقه و ارتعاش نور یا احساس حرکت حشرات روی پوست، گزگز شدن پوست یا اختلال تکلم رخ دهد که معمولا مدت آن بین پنج تا 60 دقیقه است، ولی باید توجه داشت که در کودکان این علائم، معمولا رخ نمی دهد یا از سوی کودک قابل توصیف نیست.

نوع دیگری از میگرن نیز وجود دارد که با علائم شکمی همراه است. در آن از سردرد خبری نیست و درد شکم، بیشتر در اطراف ناف بروز می کند؛ درد کیفیت مبهم دارد و مانند سردرد میگرنی بین یک تا ۷۲ ساعت طول می کشد؛ این نوع میگرن با علائمی مانند تهوع، استفراغ، بی اشتهایی یا رنگ پریدگی همراه است.

حال این که چه نوع سردردی را باید مورد بررسی بیشتر قرار داد، بستگی به وجود نشانه های خطر دارد که عبارت است از: مشاهده علائم عصبی موضعی در معاینه، وجود تشنج، کوتاه بودن مدت علائم اولیه، سردرد نوع کلاستر، سردردهای ثانویه، سردرد بدنبال سرفه، بروز سردرد در سن زیر شش سال، سردردی که هنگام برخاستن از خواب باشد یا بدون سابقه سردرد میگرنی در خانواده.

درمان

درمان طولانی و پیشگیرانه میگرن با داروهای اختصاصی میگرن زمانی صورت می گیرد که دست کم یک حمله سردرد در هر هفته رخ دهد یا این که سردرد موجب اختلال فعالیت کودک در مدرسه، خانه یا اجتماع شود؛ در غیر این صورت فقط درمان با داروهای مسکن در زمان حمله میگرنی کفایت می کند.ورزش منظم، مصرف کافی مایعات، پرهیز از مصرف مواد محرک مانند قهوه، مصرف بموقع وعده های غذایی و خواب کافی از دیگر مواردی است که در کاهش عود میگرن موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha