سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 87450
سلامت نیوز : آخرین باری که به دندانپزشکی رفتم کی بود؟ این سوالی است که هر یک از ما باید از خود بپرسیم با پاسخ به این پرسش معلوم می‌شود که تا چه اندازه برای بهداشت دهان و دندان خود ارزش قائلیم. اصولا این روزها تعداد افرادی که به دکتر پوست مراجعه می‌کنند بیشتر از افرادی است که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. میزان جراحی‌های زیبایی، بوتاکس، انواع پروتزها، PRP پوست و مو و کاشت مو و... با وجود گرانی سرسام آور این نوع خدمات همچنان در بورس است و مطب پزشکانی که انواع جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهند در اوج گرانی هم شلوغ است و تحریم‌ها هیچ تاثیری در توجه مردم به زیبایی نداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ با این وجود به دندانپزشکی که می‌رسیم، یاد تحریم می‌افتیم و گرانی‌ها در نظرمان بزرگ و غول آسا می‌شوند و پایمان شل می‌شود و از رفتن به دندانپزشکی امتناع می‌کنیم در گذشته خانم‌ها محکوم بودند به اینکه میزان مراجعه‌شان به مراکز خدمات زیبایی و پزشکان متخصص پوست و مو و زیبایی بیشتر است اما این روزها کم نیستند تعداد آقایانی که برای بوتاکس و انواع جراحی‌های زیبایی به مطب پزشکان متخصص و حتی غیر متخصص مراجعه می‌کنند. کم نیستند افرادی که ظاهری بسیار زیبا و آراسته دارند و از هر حیث به ظاهر خود رسیده‌اند اما دندان‌های پوسیده و لثه‌های عفونی دارند و هنگامی که با آنها هم صحبت می‌شویم از بوی نا مطبوع دهانشان متوجه می‌شویم که مدتهاست به دندانپزشکی مراجعه نکرده‌اند و با این وجود دماغ عمل کرده و پوست زیبا دارند!!!

اصولا ما ایرانی‌ها مراجعه به دندانپزشک را در اولویت کارهایمان قرار نمی‌دهیم مگر اینکه مساله زیبایی در بین باشد و دندان‌های کج و ناصافی داشته باشیم و به قصد ارتودنسی پا به دندانپزشکی بگذاریم. فارغ از هزینه‌های بسیار نجومی ارتودنسی و زیبایی دندان، افراد زیادی را می‌بینیم که درد و هزینه و مدت زمان طولانی ارتودنسی را متحمل می‌شوند تا دندان‌های زیبایی داشته باشند. اما به جرات می‌توان گفت همین افراد هم پوسیدگی دندان را چنانچه نمود ظاهری نداشته باشد مورد توجه قرار نمی‌دهند. این روزها هم با گرانی‌های اخیر و افزایش هزینه‌های خدمات دندانپزشکی باید بگوییم «گل بود به سبزه نیز آراسته شد.» این افزایش قیمت‌ها بهانه‌ای شده برای اینکه دیگر گذرمان به دندانپزشکی نیفتد. گرانی خدمات دندانپزشکی از یک سو، مشکل بیمه با این نوع خدمات از سوی دیگر قشر متوسط جامعه را از رفتن به دندانپزشکی باز داشته و مشکل اکثر مردم این است که چرا خدمات دندانپزشکی شامل بیمه نمی‌شود و این مساله‌ای است که لاینحل مانده!

از آنجایی که در اکثر موارد خدمات دندانپزشکی شامل بیمه نمی‌شود، لذا پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی بر دوش مردم است و اکثر مردم از پرداخت این هزینه‌ها عاجزند! هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌های دهان و دندان و پوشش ندادن خدمات دندانپزشکی از سوی بیمه‌ها در کشور، باعث شده تا اغلب افرادی که دندان‌های خراب و فرسوده دارند، در رویای رفتن به مطب دندانپزشکی، چشم انتظار وعده مسوولان نظام سلامت برای پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی باشند. بهداشت دهان و دندان در کشور از جمله مقوله‌هایی است که همواره مغفول مانده و از این رو بیشترین مسائل و مشکلات در زمینه سلامت دهان و دندان متوجه درمان دندان‌های خراب است. در حالی که مبحث پیشگیری، می‌تواند از بروز بیماری های دهان و دندان و افزایش هزینه‌های سلامت در حوزه دندانپزشکی به شدت جلوگیری کند.

اقدامات پیشگیرانه نظیر فلوراید تراپی و سنجش پوسیدگی دندان‌ها در کودکان می‌تواند سلامت دندان‌های دایمی را در سنین بالا بیمه کند و در عین حال از بسیاری از هزینه‌های زودرس درمانی جلوگیری نماید. با توجه به مواد و تجهیزات گرانقیمت دندانپزشکی، خدمات این حوزه در همه جای دنیا نسبتا بالا است در کشور ما هم خدماتی که به مردم ارایه می‌شود از نظر کیفیت مواد و تجهیزات مشابه خدمات خارجی است. در حالی که قیمت‌ها به نسبت سایر نقاط دنیا ارزان است اما بسیاری از مردم توان پرداخت همین هزینه‌ها را هم ندارند. در نظام‌های پیشرفته دنیا، به مقوله پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دندانی توجه زیادی می‌شود. این نوع کشورها با وجود برخورداری از امکانات مشابه ایران در زمینه کنترل پوسیدگی، از ایران بسیار پیشرفته‌تر هستند.

به عنوان نمونه 80 درصد از کهنسالان ایرانی دندان ندارند اما این آمار در کشور سوئد 5 درصد است. صندوق‌های بیمه‌ای فقط 2تا3 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت می‌کنند و در شرایط فعلی 90 درصد از هزینه‌های سلامت در حوزه دهان و دندان توسط مردم پرداخت می‌شود که این وضعیت غیرقابل قبول است و این موضوع فشار زیادی را در بخش پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان به مردم وارد کرده است. پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی جزو سومین گروه‌های درمانی پرهزینه در کشور است و پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی بیمه‌ها الزامی است چرا که باید هزینه‌های درمانی تحمیل شده بر مردم به کمتر از 30 درصد برسد. آنچه مسلم است، هزینه‌های سنگین مواد اولیه مورد نیاز در ترمیم دندان‌های خراب و نوسانات نرخ ارز، دست به دست هم داده تا هزینه‌های درمان دندان‌های خراب در کشور افزایش یابد.

این در حالی است که جامعه دندانپزشکی به هیچ وجه از وضعیت موجود راضی نیست و تمایلی به افزایش هزینه‌ها ندارد. زیرا معتقد است که این وضعیت باعث شده تا میزان مراجعات مردم به مطب‌های دندانپزشکی کاهش یابد. تبعات این نابسامانی در خدمات دندانپزشکی، علاوه براینکه آثار زیانبار اقتصادی به همراه دارد، منجر به تهدید سلامت جامعه می‌شود. زیرا، بیماری‌های دهان و دندان در صورتی که درمان نشوند می‌توانند منجر به بروز سایر بیماری‌هایی شوند که سلامت مردم را تهدید می‌کند. لذا، ضروری است که مسوولان و سیاستگذاران نظام سلامت، هرچه زودتر نسبت به تهیه دستورالعمل و برنامه‌ای جامع برای ارائه خدمات بیمه‌ای در بخش دندانپزشکی، اقدام عاجل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha