سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 87451
سلامت نیوز : وقتی قیمت تخم‌مرغ و گوشت و نان زیاد می‌شود، همه به تکاپو می‌افتند. در تاکسی و اتوبوس و مترو، مردم صحبت از گرانی می‌کنند و بلافاصله از هم می‌پرسند؛ می‌دانی گوشت کیلویی چند است؟! و بعد با یک نچ نچ و سری که از تاسف تکان داده می‌شود، مکالمه خاتمه پیدا می‌کند. اما مشکل فقط قیمت تخم‌مرغ و مرغ و گوشت نیست. دارو نیاز بسیاری از افراد جامعه است و گرانی دارو هم این روزها بیداد می‌کند اما مسئله‌ای که کمتر در موردش صحبت می‌شود گران شدن مواد مصرفی دندانپزشکی است که طبق آمار بین 30 تا صد درصد افزایش قیمت داشته اما در بسیاری از موارد دندانپزشکان اعلام می‌کنند که این افزایش قیمت بیش از این ارقام بوده است. طبیعی است که با گران‌تر شدن مواد مصرفی دندانپزشکی، هزینه‌های درمان هم بالا می‌رود و هزینه‌های دندانپزشکی که قبل از تحریم نیز جزو بالاترین هزینه‌های درمان بود سر به فلک می‌گذارد. اینجاست که مردم عکس‌العمل‌ها را آغاز می‌کنند و با شنیدن این خبر که هزینه‌های دندانپزشکی بالا رفته، این عکس‌العمل را انتخاب می‌کنند که کلا سراغ دندانپزشکی نروند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ طبق اعلام اعضای شورای عالی نظام‌پزشکی ایران، تورم موجود باعث شده میزان مراجعات بیماران به مطب‌های دندانپزشکی کاهش چشمگیری پیدا کند. با افزایش قیمت مواد و خدمات لابراتورهای دندانپزشکی خدمات دندانپزشکی هم افزایش قیمت چشمگیری داشته و این مسئله به قشر متوسط جامعه تاثیر بسزایی داشته و آنها را از مراجعه به دندانپزشکی بازداشته است. با توجه به افزایش هزینه لابراتورهای دندانپزشکی و همچنین افزایش هزینه‌های جاری مانند قیمت آب، برق، گاز، دستمزد پرسنل، دندانپزشکان نیز دچار سردرگمی شده‌اند و طبیعتا با افزایش قیمت خدمات، مابه‌التفاوت هزینه‌ را از مردم می‌گیرند.

این مسئله باعث کاهش مراجعه مردم به دندانپزشکان می‌شود و طبیعتا وضعیت شغلی دندانپزشکان جوان نگران‌کننده خواهد شد.

آنچه مسلم است، بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و برآوردها در حوزه تعرفه‌گذاری و خدمات دندانپزشکی با توجه به درآمد چند درصد از دندانپزشکان که درآمد بالایی دارند صورت می‌گیرد و هزینه‌های اولیه و سرمایه‌گذاری سنگین دندانپزشکان جوان برای ارایه خدمات بهداشتی به مردم ملاک تصمیم‌گیری‌ها قرار نمی‌گیرد. مشکل گرانی خدمات دندانپزشکی فقط گریبان مردم را نمی‌گیرد. این مشکل دامنگیر بسیاری از دندانپزشکان هم هست و به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر درآمد و مخارج بسیاری از دندانپزشکان با هم همخوانی ندارد و رشد تعرفه‌های دندانپزشکی جبران هزینه‌های دندانپزشکی را نخواهد کرد.

افزایش مالیات جامعه پزشکی و گرانی مواد و خدمات دندانپزشکی باعث شده که ارایه خدمات برای بسیاری از دندانپزشکان مقرون به صرفه نباشد.

این در حالی است که بزرگترین معضل پیش روی دندانپزشکان در حال حاضر، کمبود بیمار و عدم مراجعه مردم به دندانپزشکی است. طبیعی است که وقتی مردم مشکل اقتصادی داشته باشند توجه به بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار نمی‌دهند و هنگامی سراغ مراقبت از دندان‌ها می‌روند که دچار دندان‌درد شده‌اند.

در این صورت هم یا باید دندان کشیده شود یا با هزینه‌های بالا ترمیم شود. تورم اقتصادی موجود باعث خلوتی مطب دندانپزشکی شده و میزان مراجعه بیماران به مطب دندانپزشکی را کاهش داده است. چراکه با کاهش درآمدها و رشد هزینه‌ها، مردم مراجعه به دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار نمی‌دهند که این موضوع هم سلامت مردم و هم امنیت شغلی دندانپزشکان را تهدید می‌کند.

در نتیجه یک رابطه دو طرفه دچار خدشه شده است. از یک سو، مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی از رفتن به مطب دندانپزشکان سر باز می‌زنند و از سوی دیگر دندانپزشکان به دلیل عدم مراجعه بیماران با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و این مسئله یک آسیب دوجانبه را در پی خواهد داشت که به دنبال آن هم مردم به لحاظ بهداشت دهان و دندان دچار آسیب خواهند شد و هم دندانپزشکان به لحاظ امنیت شغلی! این معظل، معظلی نیست که قابل چشم‌پوشی باشد و طبیعی است که در درازمدت صدمات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha