سلامت نیوز : صحبت از تحریم اقتصادی که می‌شود، فقط معیشت مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. سلامتی افراد جامعه نسبت مستقیمی با افزایش قیمت‌ها دارد. گرانی، تغذیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تغذیه بر سلامتی اثر می‌گذارد و زمانی که سلامتی دچار خدشه‌ می‌شود، خدمات درمانی احتیاج مبرم افراد جامعه می‌شود و طبیعتا تحریم‌ها بر خدمات درمانی هم تاثیر گذاشته و وقتی بیماری حادث می‌شود؛ مردم برای استفاده از خدمات درمانی هم دچار مشکل می‌شوند و تا جایی که بیماری اجازه دهد مقاومت می‌کنند و تحمل می‌کنند. یکی از اعضایی که در بدن ما همواره مظلوم واقع می‌شود و تا درد به آستانه تحملش نرسیده به پزشک مراجعه نمی‌کنیم دندان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ اصولا ما ایرانی‌ها دیر به دیر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنیم و آن زمانی است که پوسیدگی دندان‌هایمان به مرحله‌ای برسد که درد دندان برایمان غیر قابل تحمل شود. آن وقت است که یاد مطب دندانپزشک می‌افتیم. اما مساله اینجاست که این روزها هزینه‌های دندانپزشکی آنقدر بالاست که بسیاری از افراد جامعه در مرحله درد دندان هم قدرت مراجعه به دندانپزشک را ندارند و چون اصولا زمانی به دندانپزشک مراجعه می‌شود که دندان آنقدر پوسیده شده که هزینه‌های ترمیم آن بسیار بالا می‌رود. اینجاست که می‌گویند کارد به استخوان رسیده! پوسیدگی دندان به ریشه می‌رسد و درد آنقدر فشار می‌آورد که غیرقابل تحمل می‌شود. آن وقت است که چاره‌ای جز مراجعه به دندانپزشک نیست. خود فرد متوجه می‌شود که چه به روز دندان‌هایش آمده و فقط در دلش دعا می‌کند که هزینه‌های ترمیم دندان‌هایش خیلی زیاد نشود. اما این دعایی است که اجابت نخواهد شد. دندان پوسیده و هزینه‌هایی که در ترمیم‌های عادی هم گران است چه برسد به ترمیم‌های عمیق!

هزینه‌ها که سنگین می‌شود، طبیعتا مراجعه به دندانپزشکی کاهش می‌یابد و آنقدر این مساله ادامه می‌یابد که کار از کار می‌گذرد و دندان دیگر برای فرد دندان نمی‌شود آن وقت است که کار می‌رسد به کشیدن دندان! دندان‌ها که یکی‌یکی کشیده می‌شوند، مرحله بعدی، مرحله جایگزین کردن دندان‌هاست.

دندان‌‌هایی که جایشان در دهان خالی شده، حالا باید به طریقی جایشان پر شود. یکی از روش‌هایی که این روزها بسیار متداول شده روش کاشت دندان یا همان ایمپلنت است. هزینه‌های این روش کاشت هم به اندازه اسمش، شیک و پر ابهت است. صحبت از ایمپلنت که می‌شود تازه فرد متوجه می‌شود که ای کاش زودتر به دندانپزشک مراجعه می‌کرد و دندان خودش را حفظ می‌کرد تا کار به اینجاها نمی‌رسید. کاشت دندان با هزینه‌ای سرسام‌آور که از یکی دو میلیون برای هر دندان تجاوز می‌کند به اضافه تحمل درد فراوان، فقط گوشزدی است که با مراقبت از دندان‌های اصلی و مراجعه به موقع به دندانپزشک نگذاریم کار به اینجاها برسد. با پیشرفت علم، روش‌های متعددی برای درمان ایجاد می‌شود. در مورد علم دندانپزشکی هم همینطور است. اما طبیعتا روش‌های جدید هم هزینه‌های بالاتری دارند و هم احتمال بازگشت و تخریب عضو وجود دارد.

با این وجود صحبت از پیشرفت علم که به میان می‌آید بسیاری از ما خیالمان راحت می‌شود که اگر دندان‌هایمان پوسید، روش‌های جدیدی برای جایگزین کردن دندان وجود دارد. این در حالی است که جایگزین کردن دندان با دندان جدید چند مساله را در پی دارد. یکی اینکه هزینه‌های دندان جدید به قوت خود باقی است. دوم اینکه این مساله همراه با تحمل درد و مراقبت‌های ویژه است. سوم اینکه ممکن است روش‌هایی مانند ایمپلنت، عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد. بنابراین حفظ دندان‌های اصلی در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد و اگر کمی دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ارزشش را دارد که وقت و هزینه خود را صرف این کنیم که دندان‌های خود را با هر کیفیتی حفظ کنیم و تا جایی که ممکن است مانع از پوسیدگی عمیق و کشیدگی آنها شویم.

اگر با کسانی که دندان‌های مصنوعی یا دندان‌های کاشت دارند صحبت کنیم، متوجه می‌شویم که هر چقدر هم که فرد از دندان‌های جدیدش رضایت داشته باشد، در وهله آخر خواهد گفت «هیچ دندانی، دندان خود آدم نمی‌شود» که واقعا همین‌طور است و هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تواند جایگزینی برای آنچه خداوند آفریده ایجاد کند و ادعا کند که این عضو از عضو اصلی بهتر است. به همین دلیل باید به این مساله توجه داشته باشیم که گرانی، بهانه خوبی برای حفظ نکردن دندان‌ها نیست و در نهایت آن کس که آسیب می‌بیند خود ما هستیم و چنانچه از ترس گرانی و کمبود وقت به دندانپزشکی مراجعه نکنیم؛ کار به جایی خواهد رسید که یک عضو با ارزش به نام دندان را از دست می‌دهیم و تازه آن وقت است که می‌فهمیم چه نعمتی را از دست داده‌ایم و چقدر قدر نشناس بوده‌ایم در مقابل این نعمت با ارزش خداوند و یادمان می‌آید که ما مسوول نگهداری از این گوهر گرانبها بوده‌ایم و در نگهداریش کوتاهی کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha