سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 87461

سلامت نیوز : دبیر کرسی های نظریه پردازی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران به حقوق خود واقف نیستند، اظهار کرد: این مساله و نبود یک رابطه مشخص حقوقی میان پزشک و بیمار، یکی از عمده ترین علل بروز خطاهای پزشکی در کشور به شمار می رود؛ اگرچه خیلی حقوقی شدن آن هم به رابطه قدیمی میان حکیم و بیمار خدشه وارد خواهد کرد.

دکتر حمیدرضا نمازی در گفت و گو با ایسنا ، با بیان این مطلب که برخی از همراهان بیمار تصور می کنند یک پزشک باید کاملا بدون خطا باشد، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که هیچ فردی مبرا از خطا نبوده و پزشک هم به عنوان یک انسان جدای از این حقیقت نیست.

وی افزود: در همین راستا بیان یک خاطره خالی از لطف نیست؛ بنده در چند ماه اخیر بیماری را در یکی از بیمارستان های تهران بستری کردم، به محض وقوع کوچکترین خطایی از سمت پزشک معالج ، همراهان وی فریاد می کشیدند. از آنجا که خانواده متمولی بودند بیمار خود را برای درمان به انگلستان منتقل کردند، مدتی بعد همراه این بیمار با من تماس گرفت و گفت که با خطاهای فراوانی از سوی پزشکان در بیمارستان این کشور مواجه شده بود بطوری که به عقیده وی، ایران از نظر میزان خطاهای پزشکی حتی نسبت به برخی کشور های پیشرفته اروپایی نیز وضعیت بهتری داشته و کم خطاتر است.

این عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران یاداور شد: اما به رغم این مساله، گاهی نیز در برخی سطوح درمانی به وفور شاهد بروز خطاهای پزشکی هستیم و حتی موارد خطاپوشی فراوانی را هم می بینیم. باید توجه داشت علت اصلی این است که بیماران هنوز به حقوق خود واقف نیستند و رابطه پزشک و بیمار یک رابطه مشخص شده حقوقی نیست؛ اگرچه خیلی حقوقی شدن آن هم به رابطه قدیمی میان حکیم و بیمار خدشه وارد خواهد کرد.

دکتر نمازی در پایان با تاکید بر اینکه در بحث خطای پزشکی باید میان خطای ناشی از سهل انگاری و خطایی که از جنس رویکرد پزشکی است تفکیک قائل شد، خاطرنشان کرد: به هر حال در هر دو صورت این حق بیمار است که قوانین را بداند. خوشبختانه در حال حاضر در تربیت دانشجویان پزشکی سعی شده است از لحاظ فقهی و هم از حیث قانونی و حقوقی آنها را نسبت به اینکه چه چیزهای موجب ضمان می شود یا خیر، در چه موقعیت هایی هواس خود را باید جمع کنند و در کجا خطای پزشکی ریسک معمول محسوب شده و کجا سهل انگاری تلقی می شود، آشنا نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha