سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه در دیابت نوع دو دخیل بودن عوامل ارثی بسیار برجسته‌تر است، اظهار کرد: به طور معمول یک سوم فرزندان یک پدر دیابتی به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند.

مهدی زبیری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه بیماری دیابت شامل سه نوع دیابت یک، دو و دیابت بارداری است، گفت: دیابت نوع یک از سنین نوجوانی و جوانی خود را نشان می‌دهد که در آن علاوه بر عوامل ژنتیکی عوامل محیطی نیز دخیل هستند.

به گفته‌ی زبیری در این نوع دیابت سلول مولد انسولین در پانکراس از بین رفته که همین نبود انسولین موجب می‌شود تا قند توسط سلول مصرف نشود و در خون باقی بماند که برای درمان آن، تنها باید از تزریق انسولین استفاده کرد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در دیابت نوع دو دخیل بودن عوامل ارثی بسیار برجسته‌تر است، اظهار کرد: به طور معمول یک سوم فرزندان یک پدر دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو می‌شوند.

وی افزود: این نوع دیابت در اثر بالا رفتن سن و وزن افراد خود را نشان می دهد که افراد می توانند با گرفتن رژیم و کاهش وزن بروز آن را به تاخیر بیندازند و یا تا حد زیادی نیاز به انسولین را در درمان این نوع دیابت کم کنند.

زبیری با بیان اینکه دیابت نوع یک به طور معمول در سنین 13 سالگی خود را نشان می‌دهد، یادآور شد: علاوه بر عوامل ژنتیکی عوامل محیطی نیز مانند عفونت‌های ویروسی می‌توانند موجب شوند تا این بیماری خود را نشان دهد.

این فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر اینکه ژنتیک نقش مهمی در بروز انواع دیابت ایفا می‌کند، یادآور شد: افراد می‌توانند با کم کردن وزن خود و کاهش مصرف کالری و نیز بالا بردن فعالیت‌های ورزشی بروز این بیماری را به تاخیر بیندازند.

به گفته‌ی زبیری حتی در افرادی که زمینه ژنتیکی ندارند این امکان وجود دارد که بر اثر عواملی همچون افزایش وزن و چاقی تغییراتی در ژنتیک آنها ایجاد شود و بیماری دیابت در آنها بروز کند، به‌طوری‌که این بیماری حتی به نسل‌های بعد آنها نیز منتقل شود.

وی در ادامه پرنوشی و پرادراری را از جمله علائم این بیماری عنوان و اظهار کرد: امکان دارد در برخی افراد نیز علی‌رغم پرخوری این بیماری خود را به‌صورت کاهش وزن نشان دهد.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز این بیماری بدون علامت بوده، عنوان کرد: افرادی که وزن زیادی داشته و یا در سنین بالا هستند بهتر است هر سال یک بار خود را به لحاظ چربی و قند خون چکاپ کنند و سایر افراد نیز در فواصل طولانی‌تری اقدام به چنین کاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha