سلامت نیوز : دبیر اجرایی نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان عفونت‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و گوش درد را شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها دانست و تاکید کرد: خانواده‌ها به محض بروز علائم این بیماری‌ها، اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها نکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر پرویز طبابایی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان و پنجمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی ترتیب داده شده بود با بیان اینکه از قدیم می‌گفتند سرماخوردگی مادر همه بیماری‌هاست، گفت: علت بروز سرماخوردگی، رینو ویروس است.

وی ادامه داد: سینوزیت و گوش درد میانی از جمله شایع‌ترین عوارضی است که ممکن است پس از ابتلا به سرماخوردگی، گریبان بیمار را بگیرد. توصیه اکید می‌کنیم خانواده‌ها تا جایی که ممکن است از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها امتناع کنند، چرا که مقاومت میکروبی ایجاد شده و درمان بیماری مشکل می‌شود.

طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا واکسن ضد سرماخوردگی ساخته نمی‌شود، گفت: رینو ویروس‌ها که عامل سرماخوردگی هستند، بیش از 100 گونه دارند و هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند برای 100 نوع ویروس واکسن بسازد. همچنین ممکن است این ویروس‌ها تغییر شکل بدهند. ویروس آنفلوآنزا هم همین‌گونه است و به همین خاطر هر ساله نوع جدید آن در دنیا ساخته می‌شود.

دبیر اجرایی نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان با بیان اینکه عفونت‌های ویروسی بیشتر در فصل‌های سرد سال مشاهده می‌شوند، گفت: پس از سرماخوردگی، گوش درد میانی شایع‌ترین علت مراجعه خانواده‌ها نزد پزشکان کودکان است و از شش ماهگی تا دو سالگی بروز می‌یابند. البته در بسیاری از موارد به خودی خود بهبود می‌یابند.

وی افزود: تب بالا، بی‌قراری، متورم شدن و قرمز شدن پرده گوش از جمله علائم بروز گوش درد است که پزشک در این موارد اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کند. امیدواریم واکسن پنوموکوک در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار بگیرد تا از بروز این بیماری‌ها جلوگیری شود؛ چرا که اگر گوش درد میانی طول بکشد و بعد درمان نشود، ممکن است منجر به بروز ذات‌الریه شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده از شربت‌های سینه در مواقع بروز سینه درد و سرماخوردگی در کودکان، گفت: شربت‌های سینه‌ای که معمولا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای کودکان نیستند زیرا اکثر آنها حاوی ترکیبات آنتی‌هیستامین هستند و معمولا در کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: تا جایی که می‌شود داروهایی که در بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد را نباید برای کودکان مصرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha