سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: در دوران بارداری در صورتی که عفونت ادراری فعالیت کلیه‌ها را کم کند و اوره خون را بالا ببرد، ممکن است منجر به سقط جنین شود.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: افتادگی مثانه در نوع خفیف آن تأثیر چندانی در عملکرد دستگاه ادراری ندارد، ولی در نوع شدید که باعث تخلیه نشدن کامل مثانه می‌شود، موجب باقی ماندن ادرار و افزایش شیوع عفونت در زنان می‌شود.

وی در خصوص عوارض عفونت ادراری در زنان باردار گفت: درصورتی که عفونت ادراری فعالیت کلیه‌ها را کم کند و اوره خون را بالا ببرد، ممکن است منجر به سقط جنین شود.

دکتر وحیدی یادآور شد: به طورکلی عفونت کلیه (پیلونفریت) در دوران بارداری باعث کاهش وزن جنین می‌شود و طبعا نوزادی که وزنش در موقع تولد از وزن استاندارد کمتر است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می گیرد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: در زنان باردارِ دچار عفونت ادراری، پس از درمان کامل عفونت جهت پیشگیری از آن باید مصرف دوز پایین آنتی بیوتیک تا آخر حاملگی ادامه می‌یابد.

وی گفت: در عفونت‌های سطحی ادراری زنان غیرباردار درمان کوتاه مدت 3 تا 5 روزه و حتی تجویز یک دوز واحد کافی است.

دکتر وحیدی گفت: هدف از درمان عفونت ادراری در افراد عادی، از بین بردن میکروب درون سیستم ادراری است که باید با آنتی بیوتیک مناسب و دوره درمان کافی صورت پذیرد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در ادامه تصریح کرد: در گروه‌های مختف سنی، برای ریشه کن کردن و جلوگیری از عود عفونت در صورت وجود بیماری زمینه‌ای یا ناهنجاری‌های مادرزادی سیستم ادراری که باعث افزایش شیوع و عود عفونت می‌شود، باید پس از تشخیص این عوامل با درمان طبی یا جراحی اقدام به حذف و درمان بیماری‌های مساعد کننده و زمینه ساز عفونت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طول درمان عفونت ادراری، برحسب سن، جنس و محل عفونت در افراد متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha