سلامت نیوز : رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب، غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت از ابتلای 10 تا 15 درصد بیماران بستری شده در مراکز درمانی به عفونت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: متاسفانه میزان عفونت‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر در حال گسترش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسین معصومی اصل در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان و پنجمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی ترتیب داده شده بود با بیان اینکه بیماری‌های واگیر در گذشته میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاندند، گفت: کشف واکسن و آنتی‌بیوتیک‌ها توسط بشر توانست جلوی این موانع‌ها را بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر واکسیناسیون در حال گسترش است و تزریق آن برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند، ضروری است.

این فوق تخصص عفونی کودکان به تشریح بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوآنزا پرداخت و گفت: این واکسن را همه افراد بالاتر از شش ماه می‌توانند استفاده کنند. البته اگر این گونه بود نیاز داشتیم 76 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا ساخته و وارد کشور شود. اما باید توجه کرد که همه افراد جامعه احتیاج به تزریق این واکسن ندارند.

معصومی اصل افزود: به مردم توصیه می‌کنیم تا اجازه بدهند گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، همه افراد بالای 60 سال و یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت در اولویت دریافت این واکسن قرار دارند و متاسفانه اگر همه افراد سالم برای دریافت این واکسن اقدام کنند، ممکن است افراد پرخطر از آن محروم شوند.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب، غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت به مقاومت‌های میکروبی اشاره کرد و گفت: امروز مقاومت‌های میکروبی و آنتی‌بیوتیکی به قدری در حال گسترش است که اگر با آن مقابله نشود، ممکن است طی چند سال آینده همه آنتی‌بیوتیک‌های ساخته شده را از دست بدهیم و به دوران قبل از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها بازگردیم.

وی با بیان اینکه مقاومت‌های میکروبی در تمام دنیا رو به گسترش است و مردم، پزشکان و مسئولان باید با آن مقابله کنند، گفت: از جمله مواردی که لازم است از سوی مردم رعایت شود، خودداری از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌هاست. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ باید تنها با توصیه پزشک استفاده شود.

معصومی اصل در ادامه به مسئله بروز عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: هر شخصی که در بیمارستان بستری می‌شود، در معرض ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی قرار می‌گیرد که در همه دنیا نیز وجود دارد و مختص ایران نیست. البته در سال‌های اخیراین سیر رو به فزونی داشته است.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب، غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت به تشکیل نظام‌هایی برای شناسایی و کنترل عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه 90 درصد عفونت‌های بیمارستانی قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال اگر ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها در پرسنل و مراقبین بیمارها مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان جلوی انتشار و انتقال میکروب بسیاری از بیماری‌ها را گرفت.

وی در ادامه به اعلام آماری در خصوص عفونت‌های بیمارستانی در ایران و جهان پرداخت و گفت: میزان انتقال عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای توسعه یافته بین شش تا 11 درصد است و به این معناست که شش تا 11 درصد بیمارانی که در بیمارستان‌های کشورهای توسعه یافته بستری می‌شوند، عفونت بیماری می‌گیرند.

معصومی اصل افزود: این آمار در کشورهای در حال توسعه به 25 تا 30 درصد می‌رسد و در ایران حدود 10 تا 15 درصد است.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب، غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان اینکه از هفت سال پیش در ایران نظامی به منظور ارائه گزارش در خصوص عفونت‌های بیمارستانی تشکیل شد، گفت: گزارش‌های حاصل از بیمارستان‌ها واقعی نبودند و آمار حدود یک درصد را نشان می‌دهند. لازم است این نظام مجددا ساماندهی شود. البته هدف ما صفر کردن عفونت‌های بیمارستانی نیست، زیرا امکان‌پذیر هم نیست. اما لازم است کاهش یابد تا به دنبال آن شاهد کاهش طول بستری بیماران در بیمارستان‌ها و هزینه‌های درمان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha