سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به چهارمین کنفرانس گردشگری سلامت بر توجه به منابع غنی طب سنتی و جایگزین خصوصاً در کشورهایی با تمدن دیرینه و با سابقه طولانی در پزشکی مانند ایران تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در چهارمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که صبح امروز با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور اسلامی و مجموعه‌ای از فعالان گردشگری سلامت، نمایندگان سازمان‌های بین‌الملل و مسئولان استانی و کشوری در بیمارستان فوق تخصصی مشهد برگزار شد، پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به این کنفرانس قرائت شد.

در این پیام آمده است:‌ اکنون که امت اسلام به برکت آگاهی‌های روزافزون به توانمندی‌های خود وقوف بیشتری پیدا می‌کنند، همکاری‌های کشورهای اسلامی حول نقاط قوت این کشورها در حوزه‌های گوناگون می‌تواند به گونه‌ای واقع‌بینانه و در راستای رفع نیازهای دنیای اسلام تدوین و برنامه‌ریزی شود.

این پیام می‌افزاید: از این رو کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که نمونه‌ای ارزشمند از این دست بوده فرصت مغتنمی را برای همکاری کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری سلامت فراهم آورده‌ است.

این پیام ادامه می‌دهد: امروز نقش صنعت گردشگری در معنای عام و گردشگری سلامت به طور خاص در توسعه و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی از یک سو و ارتقای سطح تبادلات علمی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان کشورها بر هیچکس پوشیده نیست به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه بخش زیادی از منابع ارزش خود را از طریق ارائه خدمات گردشگری تامین می‌کنند، لذا با توجه به اینکه منابع زیرزمینی محدود و تجدیدناپذیر است، سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند زمینه خودکفایی و بی‌نیازی این کشورها را از درآمدهای حاصل از خام‌فروشی منابع خدادادی فراهم کند.

این پیام تصریح می‌کند: گردشگری سلامت رویکردی است که براساس نیازهای جوامع بشری به خدمات پزشکی شکل گرفته و می‌گیرد؛ امروزه بیماران بی‌شماری از کشورهای همسایه و پیرامونی و حتی دورتر برای مداوای خود به ایران سفر می‌کنند؛ این وضعیت در مورد کشورهای متعدد دیگر که از نظر پزشکی پیش‌رو هستند نیز صدق می‌کند.

این پیام اضافه می‌کند: اگر نیک بنگریم شاید امروزه توانمندی‌های پزشکی دنیای اسلام بتواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای پزشکی مسلمانان در قالب گردشگری سلامت باشد و لازمه تحقق این امر انجام طرح‌های لازم و تامین زیرساخت‌های مناسب است.

این پیام خاطرنشان می‌کند: طی سال‌های اخیر با همکاری و مشارکت وزارت بهداشت در سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و کشاورزی ایران، سازمان نظام پزشکی و بیمارستان رضوی، اقدامات خوبی برای ارائه و شناساندن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری سلامت جمهوری اسلامی ایران به عمل آمده که از جمله مهم‌ترین آنها برپایی کنفرانس بوده که اکنون چهارمین دوره آن در حال برگزاری است.

این پیام اظهار می‌دارد: از آن جهت که هدف غایی از گردشگری سلامت، ارتقای سلامت آحاد بشری است؛ از این رو با حفظ و صیانت از گردشگری سلامت یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت بوده لذا توجه همه همکاران در کشورهای اسلامی به ضرورت تدوین استانداردهای لازم و نظارت بر مراعات دقیق و حسن اجرای سیاست‌های مربوطه از سوی وزارتخانه‌های بهداشت حائز اهمیت است.

این پیام ادامه می‌دهد: نکته دیگری که تاکید بر آن حائز اهمیت است توجه به منابع غنی طب سنتی و جایگزین خصوصاً در کشورهایی با تمدن دیرینه و سابقه طولانی در پزشکی مانند جمهوری اسلامی در گردشگری سلامت است.

این پیام خاطرنشان می‌کند: بی‌تردید بی‌توجهی به گسترش فعالیت در حوزه گردشگری سلامت خواهد انجامید؛ امیدواریم در همکاری‌های کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های سلامت گروه 5 شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سازمان جهانی بهداشت به زودی شاهد فعال شدن گردشگری سلامت به نحو مطلوبی باشیم.

در پایان این پیام آمده است: امیدواریم تقارن برپایی این نشست ارزشمند با دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی هسته‌ای زمینه‌ساز توفیقات هرچه بیشتر کشورهای اسلامی در همه عرصه‌ها شده و تقویت حسن خودباوری و اعتماد به نفس را در میان مسلمانان جهان فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha