سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: مصرف شربت‌های سینه موجود در داروخانه‌ها که انواع مختلفی از اکسپکتورانت‌ها و خلط آورها را شامل می‌شوند، برای کودکان زیر ۳ سال مجاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پرویز طباطبایی امروز در نشست خبری کنگره سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران اظهار داشت: شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به درمانگاه‌ها و مطب‌ها عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی یا همان سرماخوردگی است.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: سرماخوردگی، مادر همه بیماری‌هاست که بیشتر علت ویروسی دارد و سردسته علل آن رینوویروس‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شایع‌ترین عارضه آن سینوزیت و گوش‌ درد است و هنگامی که فرد سرما می‌خورد سینوس‌ها نیز درگیر می‌شوند و هنگام بهبودی نیز سینوزیت و گوش درد نیز خوب می‌شود.

وی به اصرار خانواده‌ها برای تزریق آنتی‌بیوتیک اشاره داشت و گفت: متأسفانه خانواده‌ها وقتی با علت سرماخوردگی به پزشکان مراجعه می‌کنند اصرار به دریافت آنتی‌بیوتیک دارند اما نمی‌دانند که سرماخوردگی ویروسی است و مصرف آنتی‌بیوتیک میکروب‌ها را مقاوم‌ می‌سازند.

دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: مردم اظهار می‌کنند که چرا واکسن سرماخوردگی درست نمی‌شود اما باید بدانند رینوویروس‌ها که علت سرماخوردگی هستند بیش از 100 نوع هستند و نمی‌توان 100 نوع واکسن سرماخوردگی درست کرد.

طباطبایی افزود: علاوه بر این ویروس‌ها مرتب در حال تغییر شکل هستند و نمی‌توان با توجه به تغییرات آنها هر ساله واکسن ساخت.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران به عفونت ویروسی که در فصول سرد شایع است اشاره داشت و گفت: از شایع‌ترین بیماری‌ها بعد از سرماخوردگی، گوش درد میانی است که در محدوده سنی 6 ماهگی تا 2 سالگی دیده می‌شود که اکثراً خود به خود خوب می‌شود و احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد چون عفونت ویروسی است.

طباطبایی افزود: اگر گوش درد میانی با تب بالا، بی‌قراری، پرده گوش متورم و قرمزی همراه باشد در این صورت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: علت این نوع گوش درد میانی همراه با تب ویروس پنوموکوک است که واکسن آن وارد کشور شده اما تزریق آن اجباری نیست.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: اگر این مسئله طول بکشد می‌تواند به ذات‌الریه منجر شود.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران به برنامه‌های انجمن عفونی کوکان در کنگره پیش‌رو اشاره داشت و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما حذف مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک است و باید خانواده‌ها بدانند که وقتی ترشحات بینی تغییر پیدا می‌کند احتیاج به آنتی‌بیوتیک نیست و گلودردهای شایع در کودکان زیر 4 تا 5 سال ویروسی است و احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد.

طباطبایی به شربت‌های سینه موجود در داروخانه‌ها از جمله اکسپکتورانت‌ها و خلط‌آورها اشاره داشت و گفت: نباید این ترکیبات به کودکان زیر 3 سال داده شود چرا که ترکیبات آنتی‌هیستامینی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha