چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

سلامت نیوز : یک فوق تخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماری‌های قلبی در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

دکتر حمید صانعی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و به خصوص مرگ ناگهانی در اثر ایست قلبی در مردان بیش از زنان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اگر بیمار به موقع درمان نشود با گذشت زمان انسداد عروق کرونر در بیمار ایجاد می‌شود و او دچار ایست قلبی خواهد شد، در این حالت بیمار شناختی از اطراف ندارد، نبض او قابل تفهیم نیست و در عرض چند دقیقه فوت می‌کند.

دکتر صانعی با بیان این‌ که مردم به اشتباه هر حادثه قلبی را سکته قلبی می‌دانند، اظهار کرد: سکته قلبی عبارت است از بسته شدن غیرقابل بازگشت بخشی از عضله قلب که منجر به از بین رفتن جریان خون در قلب می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین دلیل سکته قلبی، بسته شدن رگ‌های تغذیه‌ کننده قلب است، افزود: احساس درد شدید در قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق و افت فشارخون از علایم ایست قلبی است.

این فوق تخصص قلب اضافه کرد: اگر چه در ایست قلبی، بیمار هوشیار است و توانایی صحبت کردن دارد اما فشارخون او در نوسان است و بنابراین باید سریعا بیمار تحت درمان رگ نگاری یا آنژیوگرافی قرار گیرد.

صانعی با اشاره به این‌ که سندرم حاد کرونری از دیگر انواع انسداد عروق است، تصریح کرد: در این حالت بیمار هنوز سکته نکرده است و نوار قلب بیمار حدودا طبیعی بوده و علایم بروز این حالت شبیه به سکته قلبی است، با این تفاوت که بیمار کاملا هوشیار و فشارخون او قابل قبول است.

این فوق تخصص قلب با اشاره به اینکه یکی دیگر از انواع بیماری‌های قلبی، آریتمی‌ها و یا اختلال در ضربان قلب است، ادامه داد: در هر دو دسته آریتمی قلبی (برادی کاردی یا کندی ضربان و تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب) امکان بروز ایست قلبی وجود دارد.

صانعی خاطرنشان کرد: در برخی آریتمی‌ها علامتی دیده نمی‌شود اما در سایر آریتمی‌ها احتمال مشاهده علایمی همچون سبکی سر یا سرگیجه و افت فشار خون وجود دارد که در این حالت در بیمار درد و تنگی نفس دیده نمی‌شود و ایست قلبی به صورت ناگهانی اتفاق افتد.

وی تاکید کرد: اگر به این علایم توجه شود و بیمار با مشاهده این علایم سریعا به پزشک مراجعه کند آریتمی‌ها قبل از این که منجر به مرگ ناگهانی شود قابل کشف و درمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha