بحران‌های دارویی، آثار کمبودهای بودجه‌ای و کاهش اعتبارات گوناگون به دنبال مسدود شدن دارایی‌های ملت ایران، از جمله آثار آشکار تحریم‌ها در اقتصاد سلامت کشور است.

تامین و کاهش قیمت داروها به دنبال گشایش ارزی احتمالی

سلامت نیوز : رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بر لزوم احصای مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه سلامت به روشی کاملا علمی و آماری تاکید کرد و گفت: پس از این بررسی، وزارت بهداشت می‌تواند در جهت ساماندهی امور سلامت کشور و دریافت کمک‌های بودجه‌ای ضروری، درخواست‌هایش را از دولت تدبیر و امید مطرح کند.

دکتر عباس آقازاده مسرور در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به تاثیر مذاکرات ژنو و توافقات هسته‌ای اخیر ایران بر حوزه سلامت کشور، گفت: همانطور که انتظار می‌رفت، دولت تدبیر و امید در سایه حمایت‌های مقام معظم رهبری و همچنین حمایت آحاد ملت در یک روند فشرده با دیپلماسی فعال، ضمن دفاع از منافع ملت ایران و تعامل با جهان پیرامونی، یک بازی برد – برد را انجام داد. این روند نوید دهنده تعامل هر چه بیشتر با کشورهای مختلف دنیا، ضمن حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

وی در این باره افزود: می‌توان اثرات زیانبار ناشی از تحریم‌های چند سال گذشته را کاملا در اقتصاد کشور و از جمله اقتصاد سلامت احساس کرد به طوری که بحران‌های دارویی، آثار کمبودهای بودجه‌ای و کاهش اعتبارات گوناگون به دنبال مسدود شدن دارایی‌های ملت ایران، از جمله آثار آشکار تحریم‌ها در اقتصاد سلامت کشور است.

دکتر آقازاده ادامه داد: ضمن وقوف به پیچیدگی و دشواری دیپلماسی فعال با دنیای غرب، امید بسیار داریم که با کاهش تحریم‌ها و افزایش ارتباطات در سطوح مختلف با کشورهای پیشرفته، آثار مخرب ذکر شده تخفیف یابد.

وی در عین حال تاکید کرد: همچنین ارتباط با سازمان‌های نظام پزشکی و گروه‌های مردم نهاد پزشکی در اروپا و آمریکا می‌تواند بنیه تخصصی و آموزشی نظام پزشکی کشور را تقویت کرده و در راستای کاهش خطاها و تقویت توان کارشناسی این سازمان بسیار موثر خواهد بود.

به گفته رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، گشایش ارزی احتمالی بی‌تردید از یک سو کاهش قیمت داروها، تامین داروهای ضروری برای بیماران گروه‌های مختف از جمله بیماران خاص، تهیه قطعات پیشرفته تجهیزات پزشکی و کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و از سوی دیگر افزایش اعتبارات وزارت بهداشت و درمان و کمک‌های بودجه‌ای در آینده نزدیک را به دنبال خواهد داشت که این موارد نهایتا می‌تواند به کاهش سهم مردم در هزینه‌های درمان و کاستن از فشار بر جیب مردم در امر سلامت موثر باشد. در مجموع به نظر می‌رسد توافقات اخیر اثرات بسیار مثبتی را در تمام عرصه‌های اجتماعی از جمله در امر سلامت جامعه به دنبال داشته باشد.

آقازاده بر لزوم احصای مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه سلامت به روشی کاملا علمی و آماری تاکید کرد و گفت: به منظور استفاده صحیح از فرصت ایجاد شده، لازم است آثار تحریم‌ها بر اقتصاد سلامت، دارو، تجهیزات پزشکی و ... به صورتی دقیق و علمی مشخص شود. پس از بررسی دقیق، وزارت بهداشت می‌تواند در جهت ساماندهی امور سلامت کشور و دریافت کمک‌های بودجه‌ای ضروری، درخواست‌هایش را از دولت تدبیر و امید مطرح کند. نظام پزشکی نیز در این زمینه کاملا آماده همفکری و همکاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha