چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 87510

پایتخت نفس‌هایش به شماره افتاده است و ابری خاكستری آسمان را پوشانده.ابری كه نوید بخش باران نیست،هاله‌ای است از دود و ذرات‌آلوده كه در ریه تهرانی‌ها نشسته است و هوا را به مرحله هشدار رسانده است.

حل مشكل آلودگی هوای تهران 4 سال طول می‌كشد
سلامت نیوز : تهران می‌میرد، از بس كه جان ندارد.پایتخت نفس‌هایش به شماره افتاده است و ابری خاكستری آسمان را پوشانده.ابری كه نوید بخش باران نیست،هاله‌ای است از دود و ذرات‌آلوده كه در ریه تهرانی‌ها نشسته است و هوا را به مرحله هشدار رسانده است. از اول سال آنقدر تهران به حالت هشدار رسیده كه دیگر تعداد دفعاتش از شمارش خارج شده است.سه‌شنبه،پنجم آذرماه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آمبولانس ها در سطح شهر می‌چرخند و مردم با ماسكی بر دهان به جنگ غول آلودگی رفته‌اند.سالمندان در خانه ها مانده اند.هوا چنان آلوده است كه پای عزت الله انتظامی،آقای بازیگر را هم با مشكلات ریوی به بیمارستان كشیده است.تهران نفس هایش به تنگ آمده است به طوری كه مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط هشدار خبر داده است.

دكتر یوسف رشیدی، می‌گوید:« با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری شرایط جوی در بیشتر نقاط کشور طی سه روز آینده و انباشت آلاینده ها در شهرهای صنعتی پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود روند افزایش آلاینده‌ها در پایتخت ادامه داشته باشد.»آلودگی هوا چنان در جان تهرانی ها نشسته است،كه با تشكیل كمیته و كارگروه هم همچنان شاخ غول شكسته نشده است.در همین زمینه تهران امروز،سوالاتی را با كارشناسان به اقتراح گذاشته و نظر آنها را در این رابطه گرفته است.«اقتراح»،شیوه ای در مصاحبه های مطبوعاتی است كه چند سوال مشخص و ثابت از كارشناسان پرسیده می شود و آنها نظرشان را در آن رابطه می گویند.

سوالات اقتراح

-1 وضعیت هوای تهران به چه سمتی خواهد رفت؟آیا بایك سونامی مرگ یا یك نسل‌كشی در تهران رو به‌رو خواهیم شد؟

-2 شرایط فعلی چه اقدامی چاره‌ساز است و كدام نهاد قدرت اجرایی قوی دارد؟

-3 طی روند آلودگی‌هوای تهران در سال‌ها اخیر،كدام فرد یا نهاد یا سازمان بیشترین تقصیر را در آلودگی هوای تهران دارد؟

دكتر اسماعیل كهرم،مشاور سازمان محیط زیست

-1 اكنون من در ساختمان مركزی سازمان محیط زیست هستم.باور كنید تا یك كیلومتر بیشتر را نمی‌توانم ببینم. حتی ساختمان‌های بلندمرتبه تا بیست طبقه را در هاله‌ای از مه‌و‌دود می‌بینم. در حال حاضر، روزی 14 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌كنند. من وقتی 2سال پیش به علت بیماری ریوی به بیمارستان مراجعه كردم، دكتر گفت: این بیماری برای افراد سیگاری است.در صورتیكه من اصلا سیگار نمی‌كشم،خب بیماری‌ام بر اثر آلودگی هوای تهران بود.از سویی دیگر،آمارهایی می‌دهند كه در روزهای وارونگی هوا میزان افراد آسیب‌دیده بر اثر آلودگی هوا دو برابر می‌شوند.بارها در فیلم‌ها دیده‌ایم فردی كه در خیابان در حال راه رفتن است به یكباره می‌افتد و می آیند و به او كپسول اكسیژن می‌زنند.خب این موضوع روزگاران بدی را در آینده نشان می‌دهد.

به این گونه فیلم‌ها علمی_تخیلی می‌گویند.فیلم هایی كه یك فضای تاریك را نشان می‌دهد و همه با ماسك بر دهان حركت می‌كنند.اما این فیلم های علمی- تخیلی،در 35 ،40 سال پیش واقعا در لندن اتفاق افتاد.پدیده ای به نام اسماگ،كه مخلوطی از دود و مه است. كه به آن دود،مه می گویند.در لندن این اتفاق افتادو بدون ماسك نمی شد حركت كرد،البته در آنجا زغال سنگ می سوزاندند و با مه تركیب می شد و این اتفاقات رخ می‌داد.خوشبختانه در تهران آن مه(اسماگ) را نداریم،اما آینده خیلی تاریك خواهد شد،اگر به همین روش جلو برویم.منتهی من به دو موضوع اعتقاد دارم.اول هوش و ذكاوت انسان مسائل را آسان می‌كند و دیگری اینكه از تكنولوژی استفاده می شود برای رفع معضل تكنولوژی.من معتقدم در آینده مجبور می شویم از روزهای بدون ماشین استفاده كنیم.از رفت و آمد ماشین های تك سرنشین جلوگیری كنیم.

وسیله حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.در ایالات متحده اگر ماشین تك سرنشین برود جایی كه محدودیت سرنشین دارد،350 دلار جریمه می شود.البته این مشكلات آلودگی هوا به تحریم ها هم بستگی داشت.بنزین ما دارای كیفیت خوبی نبود.چون حدود 23 میلیون لیتر در روز مجبور بودند بنزین درست كنند با حداقل كیفیت به خاطر تحریم هایی كه وجود داشت.به هرحال یك نویدی،امیدی،بشارتی با رفع توافقات اخیر ایجاد شده كه ما بر بسیاری از مسائل و مشكلات فائق بیاییم.

-2 شركت كنترل كیفیت هوا كه تحت نظر شهرداری است، فقط وضع هوا را مانیتورینگ می‌كند و هیچ مداخله‌ای ندارد.نمودار دارد و فقط تعداد ذرات را اعلام می‌كند.اما سازمان حفاظت محیط زیست،یك كمیته‌ای دارد برای كنترل كیفیت هوا،كه این كمیته در ظرف 8سال گذشته تنها یك یا دو جلسه تشكیل داده است.اكنون در این فكر هستیم كه دوباره این كمیته را فعال كنیم.و بعد ما در سازمان حفاظت محیط زیست،دفتر هوا،خاك،آب داریم.یعنی مسئولیت اصلی آلودگی هوا با سازمان محیط زیست است.اما این سازمان در گذشته به جای رسیدگی به این مسائل رفتند از سیبری ببر آوردند،كه كارهای عوام‌فریبی است.سازمان حفاظت از محیط زیست مسئول است و ابزار كنترل را هم دارد. در مرحله بعد راهنمایی رانندگی نقش دارد،اتوموبیل‌های دودزا را متوقف كند.وزارت نفت می‌تواند كیفیت بنزین و سوخت را ارتقا بدهد.وزارت بازگانی در وارد كردن بنزین با وزارت صنایع همراه شود.

-3 دولت نهم و دهم مقصر اصلی است.زیرا از هر وسیله ای كه وارد مملكت شد بدترین نوعش وارد شد.از بنزین الی...در واقع سیاست های نادرست دولت پیشین بزرگ‌ترین لطمه را به ما زد.

پرفسور پرویز كردوانی،كارشناس محیط زیست

-1 این آلودگی هوا تمام می‌شود می‌رود و بعد مسئولان فراموش می‌كنند. تهران مرضی دارد كه یك ماه سخت درد می‌كشد اما اگر كل سال را معالجه می‌كردیم خب یك‌ماه هم درد نمی‌كشیدیم. یك مدت ریزگرد می‌آید فوری سر و صدا می‌شود،نیاید سكوت می‌كنند.مسئولان باید كار اساسی بكنند.كار اساسی چیست؟باید منابع آلوده كننده را از بین ببرند.اول آلایندگی را كاهش بدهند تا از بین برود.نه اینكه راهكارهای مقطعی مثل بستن كودكستان‌ها،كارخانه‌ها را پیش بگیرند.یا فضای سبز را توسعه بدهند.وقتی كمبود آب داریم چگونه می‌شود فضای سبز را توسعه داد؟!در كشورهای دیگر امروزه،فضای سبز را كم می‌كنند زیرا جهان با كمبود آب مواجه است، اما به جایش منابع آلوده كننده را از بین می‌برند.

-2 ابزار قانونی برعهده كیست؟كدام سازمان باید قانون‌‌ها را اجرا كند؟

مسئولی كه باید آلودگی هوا را گزارش كند محیط‌زیست است ولی محیط زیست قدرت اجرایی ندارد،تنها قدرتش این است كه بگوید ماشین‌ها را فرد و زوج كنند!اكنون اختیار به استانداری داده اند.پس استانداری بداند اصلا مدارس را تعطیل نكند،كودكستان‌ها را تعطیل نكند،زیرا كودك در كودكستان باشد سالم تر است تا در هوای آزاد دنبال پدر و مادر به سركار برود!

-3 بنویسید مقصر همه ما هستیم.فریاد كشیدن فقط با سازمان محیط‌زیست است.به وزارت صنایع می‌گوید: ماشین‌ها دارای یورو 4 بشوند،خب بی‌نتیجه است.به وزارت نفت می‌گوید: بنزین‌ها غیر استاندار است، بی‌نتیجه است.در واقع مقصر،آن سازمان‌ها و افرادی هستند كه منابع آلوده كننده دارند چه فردی كه ماشینش هوا را آلوده می‌كند، و فرهنگش هنوز بالا نرفته است.هنوز نمی‌توان گفت مقصر اصلی چه كسی است. مقصر همه ما هستیم كه از سازمان تا فرد در آلودگی هوا دست داریم.

كمال‌الدین پیرموذن، عضو فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

-1 آلودگی هوا روز به روز بسیار خسران آور و زیان بار می شود.به قول خانم ابتكار،از لحاظ زیست محیطی در حد 60 الی 70 درصد رتبه مان در دنیا سقوط داشته است.خوشبختانه اگر از ظرفیت موفقیت هفته پیش و پیروزی تیم هسته ای استفاده كنند، در خصوص خرید مالچ پاش،اجازه داده‌اند خودرو‌های ما به یورو 4 مجهز بشوند،خرید كاتالیست برای خودروها كه مسئولانش می‌گفتند به‌دلیل تحریم نمی‌توانیم تهیه كنیم و تا اكنون كاتالیست‌های غیراستاندارد داشتیم.همین برای 3000 هزار واحد آلاینده نیز می توانیم اقداماتی داشته باشیم. من استنباطم این است رفع محدودیت‌ها، افزایش درآمد ناشی از صادرات و درك عمیق مسئولیت بتواند تاثیرش را بگذارد.در ضمن فصل بودجه است و دولت به انسان كه محور توسعه است،بیشتر توجه كند و فصل بودجه است و فصل مبحث محیط‌زیست را بیشتر بگیرند.اگر نه ما سالانه در حدود 2900 تا 4000 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا داریم و خواهیم داشت.امیدوارم با همكاری دو قوا بتوانیم مهارش كنیم اگرنه روزبه روز كشنده تر خواهد شد.

-2 به طور مطلق باید گفت اول، نیروی انتظامی جلوی خودروهای آلوده‌كننده را بگیرد. از سویی دیگر،خوشبختانه اولین جلسه شورای عالی محیط‌زیست در حضور رئیس‌جمهور تشكیل شد و با حضور همه اعضا كه از مجلس آقای تابش حضور داشتند و از شهرداری هم نماینده‌ای در این جلسه حضور داشتند و اختیارات لازم را به استاندار تهران، به عنوان رئیس شورای استانی رسیدگی به محیط‌زیست تهران تفویض شد.اگر پایتخت در حالت بحرانی باشد در خصوص زوج و فرد كردن از در منزل،جلوگیری از تردد استاندار و محیط زیست می‌توانند به عنوان اتاق فرماندهی تصمیم بگیرند.در همین زمینه باید به شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی، مترو و توسعه فضای سبز كمك شود. در خصوص پالایشگاه‌های یورو 4 كه قرار است تكمیل شود،بایستی تصویب شود.حتی اگر بنزین‌هایمان غیراستاندارد است و خود وزیر نفت،در كمیسیون به ما قول داد در این خصوص نهایت حساسیت را داشته باشد،زیرا با جان انسان نمی توان بازی كرد.من پیشنهاد می‌كنم اگر واقعا در قبال نفتی كه صادر می‌كنیم پول نمی‌دهند،حتی می‌توانیم بنزین هم با این موفقیت و رفع محدودیت‌ها برای 8كلانشهر صنعتی كشور وارد كنیم؛كه بنزین استاندارد داشته باشیم.جلوی این آسیب زیان‌بار انسان‌كش را بگیریم.

-3 در یك كلام شخص رئیس جمهور پیشین

دكتر یوسف رشیدی،مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

-1 نه به سمت سونامی مرگ نمی‌رویم. به آن شدت نیست،اما بالاخره آلودگی هوا باعث مرگ‌و‌میر خواهد شد.ما سال‌های سال است در وضعیت هشدار هستیم و این وضعیت تا وقتی كه یك فكر اساسی نكنیم حل نخواهد شد.

-2 از سال 84 مسئله آلودگی هوای تهران تقریبا مسئله رها شده بوده،تقریبا 8 سال عقب افتادگی جدی در زمینه آلودگی هوای تهران داریم. بحث آلودگی هوا به یكباره حل نمی‌شود و شاید اگر خوب كار كنیم در طی 4،5 سال حل شود.

ما منابع اصلیمان كه خودروهاست را به خصوص در شهر تهران ساماندهی اساسی كنیم.خودروهای پرآلاینده را از رده خارج كنیم.از تردد خودروهای خاص،دودزا،موتورسیكلت‌ها جلوگیری كنیم.كما اینكه در شهر تهران طیف وسیعی از خودروهای دود زا و دیزل می‌بینیم كه حركت می‌كنند و نظارتی بر آنها نیست و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی را جدی بگیریم.

-3 تنها دولت در زمینه كاهش آلودگی هوا مسئولیت اجرایی قوی دارد. خب نمی‌شود گفت واقعا در این مورد تنها یك نفر را مقصر است اما، بخشی برمی‌گردد به سیاست‌گذاری‌هایی كه در بحث تولید خودرو صورت گرفت و وزارت صنایع در آن دخیل بود.بخش دیگر ،به وزارت نفت مربوط است كه زودتر سوخت استاندارد را نداد.بخش دیگر ستاد سوخت كه بحث از رده خارج كردن خودروهای فرسوده را به طور جدی دنبال نكرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha