ایمنی جاده‌ها و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در ایران باید در اولویت سیاستگذران قرار بگیرد.

کریستین سالازار، رییس دفتر یونیسف ایران به مناسبت 27 آبان ماه - 18 نوامبر،  روز جهانی "یادبود قربانیان تصادفات رانندگی" گفت: «آمارهای سال گذشته به وضوح نشان می‌دهند که تعداد مجروحین تصادفات جاده‌ای در صدر جراحات منجر به مرگ در تمامی گروه‌های سنی قراردارد.»

کریستین سالازار فولکمن با بیان این مطلب ادامه داد: «سال گذشته در ایران نزدیک به 28  هزار نفر یعنی حدود 60 درصد تمامی مرگ‌های ناشی از جراحت در کشور، در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.»

در کل2.5درصد از کل تصادفات جاده ای  دنیا، در ایران اتفاق می‌افتد. این به آن معناست که آمار تصادفات جاده ای در ایران بیست برابر دیگر کشورهای جهان است.

وی خاطر نشان کرد: «با توجه به این که حدود 48  درصد ازساکنان ایران زیر 15  سال دارند جراحات و فوت‌های ناشی از تصادفات رانندگی کودکان و نوجوانان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.» سالازار ادامه داد: «بالا بردن امنیت رانندگی جاده‌ای برای کودکان و نوجوانان باید در اولویت برنامه‌های سیاستگذران قرار گیرد.»

نزدیک به 2700  کودک زیر 15 سال در سال 2006  (1385) در اثر تصادفات جاده‌ای جان سپردند. در همان حال نزدیک به 95 هزار کودک و نوجوان زیر 20  سال در اثر تصادفات رانندگی مجروح شدند.

«درحالی که پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌دیدن کودکان در خانه‌ها، مهدها و مدارس محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اما حفاظت کارآمد و موثر از کودکان در تصادفات جاده‌ای بسیار مشکل است.» آقای سالازار گفت: «یونیسف ایران تمایل دارد تا در حوزه پیشگیری از جراحات کودکان درتصادفات رانندگی با مقامات ایرانی به صورت مشترک کار کند.»

رییس دفتر یونیسف ایران خاطر نشان کرد که فعالیت‌های آموزشی و ارتباطی با هدف تغییر رفتارهای نوجوانان پسر و مردان جوان – که بیشترین گروه‌ آسیب‌پذیر را در جراحات جاده‌ای تشکیل می‌دهند- استراتژی چالشی اما موفقی است که می‌تواند آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش همسالان و استراتژی‌های کاهش آسیب‌ها را نیز دربربگیرد.

او تاکید کرد که پیشگیری اولیه بهترین درمان است: «کودکان اگر در سنین پایین در مورد زندگی امن یاد بگیرند و رفتارهای امن را بیاموزند بهتر است. بنابراین ایمنی باید به برنامه‌های درسی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستان‌ها و مدارس‌ افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha