سلامت نیوز : رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: بسیج با اقداماتی نظیر معرفی پزشکان متخلف موافق نیست چون بیش از افراد، سیستم مقصر است. مسئولان حوزه سلامت از ۲۰سال پیش باید پاسخگوی وضع نابسامان امروز باشند.

محمد رئیس زاده در گفت‌وگو با فارس در مورد بی اخلاقی‌های نظام سلامت و ورود این سازمان برای حل این مشکلات گفت: اصل قضیه و وجود چنین معضلاتی‌ در نظام سلامت را قبول دارم، نابسامانی‌های اخلاقی در حوزه سلامت کشور بسیار دیده می‌شود که نامش را نابسامانی ارگانیک و سیستمی می‌گذارم نه فردی.

وی ادامه داد: قاطبه افراد جامعه پزشکی شریف، بزرگوار، مردم‌دوست و قانع هستند بنابراین درصد بسیار کمی از آنها که زیر 10 درصد می‌شود رفتاری انجام می‌دهند که برای رسانه‌ها جذاب شده و برجسته می‌شود.

رئیس زاده افزود: این رفتارهای غیراخلاقی به عنوان تابلوی اصلی نظام سلامت مطرح می‌شود که درست نیست. زیرا قشر بالایی از جامعه پزشکی با درآمدهای اندک خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت:  به عنوان مثال متخصصی در تهران با ماهی 2 تا 3 میلیون تومان زندگی می‌کند، 4 سال هم درس تخصص خوانده اما با این میزان درآمد امرار معاش می‌کند و در مقابل درصد کمی از پزشکان درآمدهای چندصد میلیونی دارند.

وی ادامه داد: کاری که سازمان بسیج جامعه پزشکی آغاز کرده آسیب‌دیدگی سیستمی نظام سلامت است به طوری که باید ببینیم این بی اخلاقی‌ها به چه دلیل است ؟ آیا خود افراد در آن دخیل‌اند یا ضعف سیستمی است.

رئیس‌زاده تصریح کرد: اگر فرآیندها در ساختار نظام سلامت اصلاح شوند این بی اخلاقی‌ها کاهش می‌یابد، در حال حاضر ساختارهای بیمه‌ای، مالی، کارانه و پرداختی مشکل دارند و نباید انتظار داشته باشیم یک جراح با قبول ریسک بالا به اتاق عمل برود و به ازای این عمل 150 هزار تومان بگیرد و در کنارش همین عمل در بیمارستان خصوصی 8 میلیون تومان دستمزد داشته باشد.

وی گفت: این تفاوت‌ها وجود دارد و هیچ‌کدام نیز درست نیست، نمی‌توانیم انتظار مقاومت را از سوی همه پزشکان داشته باشیم بلکه باید فرآیندها اصلاح شوند، می دانیم اصلاح فرآیند زمان‌بر است اما چاره‌ای نیست، نمی‌توان پلیس را بالای سر پزشک گذاشت تا این مسائل را رعایت کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ضعف ساختارهای بیمه‌ای را ام‌المصائب نظام سلامت توصیف کرد و در مورد پیشنهاد مجلس برای معرفی پزشکان زیرمیزی بگیر، گفت: بسیج جامعه پزشکی با راهکارهای این چنینی موافق نیست چرا که بیش از افراد ساختارها مقصر هستند، مدیران سلامت از حدود 20 سال پیش و پس از جنگ باید پاسخ دهند و در این میان تعرفه‌های درمانی که واقعی نیستند شرایط را برای پزشکان سخت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha