سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: پیشنهاد خبرگزاری فارس مبنی بر اعلام روزانه آلاینده‌های هوا در شهرهای آلوده پیشنهاد خوبی است. اگر امکانات آن را در سراسر کشور داشته باشیم، از این پس مانند سازمان هواشناسی میزان آلاینده‌های هوا و توصیه‌های لازم را روزانه در سایت وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت در مقایسه با دستگاههای دیگر در مورد پدیده آلودگی هوا ساکت است و به صورت فعال اطلاع رسانی نمی‌کند، توضیح داد: هشدار دادن به مردم بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد چه فایده‌ای برای مردم دارد. هشدار را باید جایی بدهیم که فایده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: ‌البته ما در دولت در مورد پدیده آلودگی هوا صحبت کرده‌ایم، در جلسات استانداری نیز نماینده وزارت بهداشت حضور داشته و نظر وزارت بهداشت را منعکس کرده است اما ترساندن مردم کار درستی نیست.

وزیر بهداشت گفت: قرار نیست هر روز کشور یا شهر تهران را تعطیل کنیم، برای برخی از این تصمیمات مدرک پزشکی مقتضی را نداریم که حتماً باید تعطیل کنیم.

هاشمی افزود: برای هر نوع اعلام و انتشار عمومی مدل‌هایی وجود دارد که با هم تفاوت دارد، می‌توانیم با انتخاب یک مدل اطلاع رسانی سیاه نمایی کنیم یا با انتخاب مدل دیگر،‌جور دیگری عمل کنیم.

وی ادامه داد: گاهی افرادی پیدا می‌شوند و آمارهایی از میزان مرگ و میر ناشی از آ‌لودگی هوا اعلام می‌کنند در حالی که هیچ کس تا حالا نیامده بررسی کند که این افرادی که مرده‌اند به علت دود مرده‌اند، یک علت سرب مرده‌اند یا فشار خون داشته اند.

وزیر بهداشت گفت: افرادی می‌آیند اطلاعاتشان را توی یکی از مدلها می‌ریزند و بر اساس رویکردی که دارند، مطالبی را اعلام می‌کنند و این بستگی به مدلی دارد که انتخاب می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: وضعیت آلودگی هوا در روزهای مختلف متفاوت است، برخی شهرها در روزهایی در مرحله هشدار یا مرحله اضطرار قرار دارند و نوع آلودگی و میزان آنها و هشدارهای آنها فرق می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که چرا وزارت بهداشت به صورت روزانه این اطلاعات را در اختیار مردم قرار نمی‌دهد، گفت: ما هم اعلام می‌کنیم، بدون تعارف هم اعلام می‌کنیم اما در رسانه‌ها آن قدر حرفها و خبرهای مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای هست که گاهی به این موضوعات توجه نمی‌شود.

وزیر بهداشت افزود: اینکه چرا وزارت بهداشت تاکنون روزانه این اطلاعات را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار نداده را باید بررسی کنم. پیشنهاد شما پیشنهاد خوبی است و ما می‌توانیم داشبوردی را در سایت وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی شفاف درباره آلودگی هوا ایجاد کنیم تا همه رسانه‌ها بتوانند از اطلاعات آن برداشت کنند.

وی گفت: البته ما در وزارت بهداشت رسانه نداریم، نه خبرگزاری داریم، نه صدا و سیما داریم اما به هر رسانه‌ای اگر خواست گزارشهای لازم را ارائه می‌کنیم، البته باید قبل از آن بررسی کنیم ببینیم این امکانات نمونه‌گیری و سنجش آلاینده های هوا را در سراسر کشور داریم یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha