سلامت نیوز : معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی گفت: امکان زنده شدن فرد پس از ۲۴ ساعت از ایست قلبی باور غلطی است ولی در موارد برق‌گرفتگی و غرق شدن در آب سرد، امکان بازگشت تپش قلب بعد از مدتی کوتاه وجود دارد.

امیرحسین مهدوی در گفت‌وگو با فارس در مورد نقش پزشکی قانونی و چالش‌های قصور پزشکی، خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است بیماری که تصادف کرده به پزشک مراجعه کند و فقط از نظر شکستگی و سلامت عمومی مورد بررسی قرار گیرد ولی در عین حال بر اثر خونریزی داخلی از بین برود.

وی ادامه داد: وقتی به این گونه موارد به تالار تشریح پزشکی قانونی می‌رسیم به این نتیجه می‌رسیم که علت مرگ خونریزی داخلی و پارگی طحال بوده که پزشک معالج آن را درست تشخیص نداده است اما در حقیقت از نظر قانون و قاضی ممکن است راننده‌ای که باعث بروز این حادثه شده مقصر باشد و برای تشخیص اینکه پزشک هم در علت تشخیص کوتاهی کرده باشد باید قاضی نظر بدهد اما پزشکی قانونی فقط نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند.

مهدوی در پاسخ به اینکه روند تشخیص علت فوت و تأیید مرگ در پزشکی قانونی چگونه است، گفت: علائم تشخیص مرگ از نظر تمام پزشکان یکسان است و مراحلی مانند گرفتن نبض، معاینه مردمک چشم که معمولاً گشاد شده و پاسخی به نور نمی‌دهد و گرفتن نوار قلب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به اینکه چقدر امکان بازگشت حیات برای افرادی مانند بیماران دچار سکته قلبی که دچار ایست قلبی شده اند وجود دارد گفت: این باور کاملاً غلطی است که فرد فوت کرده دوباره زنده شود اما در مواردی مانند برق گرفتگی، غرق شدگی در آب سرد و مسمومیت با فنوباربیتال که فرد دچار حیات معلق می‌شود و علائم ظاهری از علائم مرگ تقلید می‌کند، امکان اینکه بعد از مدت کوتاهی ضربان قلب مجدداً شروع به تپش بکند وجود دارد.

مهدوی همچنین در پاسخ به اینکه چقدر امکان قطع نخاع و شکستگی مهره گردن به عنوان عامل صد درصدی مرگ در لحظات اولیه پس از اعدام وجود دارد، گفت: شکستگی مهره گردن و قطع نخاع مربوط به اعدام‌هایی است که فرد از ارتفاع زیاد، با شتاب و با طناب‌های بلند پرتاب می‌شود اما در اعدام‌های عادی مکانیزم فوت متعدد است چون ممکن است به دلیل بسته شدن شریان‌های گردن، راه‌های ورودی هوا و خفگی، شوک ناگهانی و در نهایت قطع نخاع اتفاق بیفتد.

وی گفت: ناحیه گردن بسیار حساس است و فرد ممکن است با کوچکترین ضربه در حالت شوک قرار بگیرد و به راحتی جان خود را از دست بدهد و در مواردی داریم که قربانیان تجاوزات جنسی با فشار کمی که روی گردن آنها آمده به دلیل استرس در آن لحظه فوت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha