سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، آقای لیک بونوات، گفت که برنامه های آموزشی مهارت های خانواده و فرزندپروری مؤثرترین روش برای پیشگیری از مصرف مواد در میان کودکان و نوجوانان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ آقای بونوات در مراسم اهدای جایزه به پاس از تلاش های آقای بیژن بیرنگ، کارگردان فیلم آموزشی "فرزند پروری: نوجوان سالم"، گفت که این برنامه ها مهارت سازی را در کنترل و نظارت بر فعالیت ها و برقراری ارتباط با کودکان ووضع کردن محدودیت های سنی را برای والدین فراهم می کند.

او افزود که این برنامه عملکرد، سامان دهی، ارتباط و روابط بین فردی خانواده را ارتقا می بخشند و برآیندهای مثبت چندگانه ای، از جمله کاهش مصرف مواد، افزایش وابستگی کودک به مدرسه و سیستم آموزشی، کاهش افسردگی و پرخاشگری کودک، افزایش مهارت اجتماعی کودک و رفتار اجتماعی و کاهش تضادهای خانوادگی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند.

او اشاره کرد که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بخشی از تلاش های خود جهت ارتقای اقدامات بر پایهَ شواهد، از سال 2005 ابتکار حمایت از برنامه های آموزشی مهارت های خانواده، همچون ایجاد بسته " نوجوان سالم" برای مدارس، برای دانش آموزان، مدرسان و همچنین والدین؛ بسته "فرزندپروری"، برای مناطق روستائی؛ بسته " پیشگیری از طریق فرزندپروری مثبت" (برای سنین 13-10 سال)؛ بسته برای والدین دانش آموزان پرخطر (سنین 16-13 سال)؛ خانواده ها و مدارس با هم (FAST)، (سنین 6-5 سال)؛ برنامه تقویت خانواده، (سنین 11-6 سال) و فیلم آموزشی برای "نوجوان سالم" (گروه سنی 13-10 سال) در جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد.

آقای محمود بیات، مدیر کل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم ضمن سخنرانی در این مراسم گفت که ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش های خود در مبارزه با مواد مخدر، پروژه های کاهش تقاضای مواد مخدر را نیز اجرا می کند که بر اساس افزایش آگاهی عمومی، ارتقای دانش عمومی و ایجاد مهارت های زندگی پایه ریزی شده است.

او افزود: " هنر نقش مهمی را در رابطه با کاهش تقاضای مواد مخدر بازی می کند و ما معتقدیم که هنر به اجرای موفقیت آمیز هر پروژه و فعالیتی کمک بزرگی می کند."

آقای بابک دین پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه همکاری های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به حضار گفت که تا پایان سال 2012، حدود 240 میلیون نفر در جهان حد اقل یک بار در زندگی مواد مخدر مصرف کرده اند. او افزود: "مواد مخدر را نمی توان ریشه کن کرد، ولی تقاضا به آنها را می توان کاهش داد."

در سال 2008 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بسته آموزشی سمعی-بصری مهارتهای فرزند پروری را برای والدین و دانش آموزان تولید کرد. در نهایت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد قراردادی را با یک کارگردان مشهور فیلم، آقای بیژن بیرنگ، برای تهیه فیلم به امضا رساند. در این راستا، جلسات متعددی با کارشناسان ایرانی در ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران و کارشناسان مذهبی در این زمینه و همچنین با گروه تهیه فیلم برگزار شد تا این بسته را با فرهنگ ایرانی تنظیم کنند. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در جمهوری اسلامی ایران نیز به تهیه این فیلم کمک کرد.

این تلاش ها منجر به تهیه یک بسته سمعی – بصری با کیفیت بالا شد. این فیلم آموزشی در چارچوب برنامه همکاری فنی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد پیرامون مواد مخدر و جرم (2014-2011) و بر پایهَ تئوری ها و رویکردهای علمی و مبتنی بر شواهد در زمینه پیشگیری از مصرف مواد، با هدف ارتقای برنامه های فرزندپروری مثبت در پیشگیری از مصرف مواد در کشور نهائی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha